خبرگزاری صدا و سیما نوشت:

پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در گزارشی به قلم پل پیلار نوشت:
یکی از عجیب ترین جنبه های تلاش برای هشدار درباره برنامه هسته ای ایران -هشداری که در سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا به اوج خود رسید- این است که هشداردهنده اصلی، نخست وزیر دولتی است که نه تنها پیشرفته ترین برنامه هسته ای را در خاورمیانه اجرا کرده است، بلکه فعالیت های هسته ای خود را از کنترل بین المللی و رژیم بازرسی ها کاملاً دور نگه داشته است. در عرصه سیاست بین المللی نمونه بهتری از اسرائیل یافت نمی شود که مصداق ضرب المثل « دیگ به دیگ می گوید رویت سیاه» باشد. البته در این مورد اسرائیل در وضعیت بسیار هشداردهنده تری نسبت به وضعیتی که در مورد ایران ادعا می کند، قرار دارد. اسرائیل حتی قبل از آنکه ایران برنامه هسته ای خود را تحت محدودیت های بی سابقه و بازرسی های سرزده ای قرار دهد که بیش از یک سال پیش در مذاکرات با آمریکا و دیگر کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک موافقت کرده بود، برنامه هسته ای خود را داشت. با اینکه نه اسرائیل و نه آمریکا هیچ یک به طور علنی اذعان نمی کنند که اسرائیل تسلیحات هسته ای دارد، باید گفت اسرائیل زرداخانه هسته ای بزرگی در اختیار دارد.
آونر کوهن، دانشمند متولد اسرائیل که هم اکنون در آمریکا به سر می برد، شخصیتی غیردولتی است که برنامه هسته ای اسرائیل را به طور گسترده مورد بررسی قرار داده است. کوهن دو کتاب در این باره نگاشته است. شاید وی بیش از هر کس دیگری خارج از دولت اسرائیل، درباره برنامه هسته ای اسرائیل و تفکر راهبردی که مبنای اجرای این فعالیت های هسته ای است، اطلاعات داشته باشد. بنابراین جالب توجه است بدانیم نظر کوهن درباره مناقشه فعلی بر سر برنامه هسته ای ایران چیست. وی در گزارشی که در روزنامه هاآرتص اسرائیل منتشر شد توضیح داده است که چگونه اقدامات و لابی های نتانیاهو با لفاظی های هشداردهنده وی در تضاد است. وی همچنین در این گزارش به تشریح انگیزه های نتانیاهو می پردازد.
کوهن با انتقاد از پیام نتانیاهو مبنی بر اینکه توافقی که ایران و گروه پنج به علاوه یک سرگرم مذاکره برای دستیابی به آن هستند، برای اسرائیل بسیار بد خواهد بود، به « امتیازات بالقوه» این توافق اشاره می کند که برای تامین منافع اسرائیل « توافقی منطقی» محسوب می شود. وی تصریح کرد درخواست توقف غنی سازی اورانیوم در ایران هرگز محقق نخواهد شد و این درخواست در پیمان منع تولید و گسترش تسلیحات هسته ای( ان پی تی) هیچ مبنایی ندارد. کوهن افزود توافق احتمالی هسته ای ایران «همچنین شامل امتیازات منحصر به فردی است که به ندرت در اسرائیل درباره آن بحث شده است. چنین توافقی به طور قطع ایران را از دستیابی به بمب هسته ای - چند هفته تا حدود یک سال- دور خواهد کرد. مهم تر آن است که توافق موجب ایجاد رژیم پادمان ها و شفاف سازی دست کم تا یک نسل خواهد شد.
کوهن این طور نتیجه گیری می کند که نتانیاهو با هشدارهای خود تلاش می کند قدرت سیاسی خود را در اسرائیل حفظ کند و سیاست خود را در نظر کشورهای دیگر منطقی جلوه دهد.
توافقنامه پیشنهادی با وجود همه کاستی ها و نقایص خود برای اسرائیل - تنها قدرت هسته ای در خاورمیانه- خوب، و برای نتانیاهو بسیار بد است. در صورت دستیابی به چنین توافقی، نتانیاهو تا یک نسل قادر نخواهد بود به بهانه تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای، این کشور را تهدیدی برای موجودیت اسرائیل بداند و بذر وحشت از ایران را در جهان بپاشد. این توافق نتانیاهو را به نخست وزیری تبدیل خواهد کرد که علت وجودیش را از وی گرفته اند.»
تلاش های کوته بینانه نتانیاهو برای مانع تراشی در مسیر دیپلماسی با ایران نه تنها با منافع آمریکا به ظور مستقیم در تضاد است، بلکه با منافع خود اسرائیل نیز مغایرت دارد. کسانی که واقعاً به اسرائیل و امنیت آن اهمیت می دهند، باید به جای تعلل در برابر اقدامات نتانیاهو، با درک این مسئله وارد عمل شوند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =