ایرنا نوشت:

وزیر نیرو گفت:مطالعه طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس توسط وزارت نیرو آغاز شده است که درصورت اجرای آن، 16 استان کشور واقع در فلات مرکزی با جمعیتی افزون بر 47 میلیون نفر از آن منتفع می شوند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، حمید چیت چیان روز پنج شنبه در همایش فرصت ها و چالش های فرهنگی و اقتصادی شهرستان خواف، گفت: امروزه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در کشور یک انتخاب نیست بلکه یک الزام محسوب می شود.

وزیر نیرو افزود: متاسفانه برخی ها معتقدند کشوری همچون ایران وقتی به منابع فسیلی دسترسی دارد، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر توجیه ندارد که این یک تفکر اشتباه است.

وی با بیان اینکه ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر جهان به بیش از 350 هزار مگاوات رسیده است، گفت: پس از گذشت سال ها، متاسفانه ظرفیت انرژی تجدیدپذیر در کشور به میزان ناچیز حدود 250 مگاوات رسیده است.

وزیر نیرو یادآور شد: اگر به مقررات بین المللی نسبت به کاهش تولید کربن و گازهای گلخانه ای اقدام نکنیم، مجبور به پرداخت جریمه های سنگین می شویم.

وزیر نیرو با اشاره به سیاست های وزارت نیرو برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر در کشور، گفت: درحالی که متوسط قیمت فروش برق در کشور حدود 50 تومان به ازای هر کیلووات‎ساعت است، اما هرکیلووات ساعت برق حاصل از انرژی های تجدیدپذیر را 465 تومان به صورت تضمینی خریداری می کنیم.

وی ادامه داد: همچنین بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بخش از تسهیلات صندوق توسعه ملی برخوردار می شود.

چیت چیان با بیان اینکه به تازگی کارخانه های موردنیاز برای ساخت توربین های بادی 2.5 مگاواتی در کشور ایجاد شده است، گفت: دانشگاه فردوسی مشهد نیز موفق به ساخت توربین بادی 100 کیلوواتی شده است.

وی یادآور شد: افزون بر این، توربین بادی دو مگاواتی در کشور طراحی شده است.

وی منطقه خواف را یکی از مناطق نادر در جهان از لحاظ پتانسیل انرژی بادی دانست و گفت: ضریب تولید برق در این منطقه 50 درصد است که از مناطق بسیار نادر در جهان محسوب می شود.

وی تاکید کرد: ظرفیت تولید برق از انرژی باد در خواف پنج هزار مگاوات برآورد شده است که قابلیت افزایش تا 10هزار مگاوات را دارد.

وی خاطرنشان کرد: به منظور بهره مندی از ظرفیت های این منطقه، تاکنون قرارداد احداث 575 مگاوات نیروگاه بادی با بخش خصوصی منعقد شده است.

وی درباره آب و مسایل مربوط به آن، اظهار داشت: مطالعه استفاده از آب های ژرف در اعماق یک هزار متری آغاز شده است.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت آب در بخش کشاورزی ضروری است، گفت: مطالعه طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس توسط وزارت نیرو آغاز شده است که درصورت اجرای آن، 16 استان کشور واقع در فلات مرکزی با جمعیتی افزون بر 47 میلیون نفر از آن منتفع می شوند.

وی خاطرنشان کرد: با اسقرار صنایع معدنی و نیروگاه های بادی در خواف، این منطقه به یک قطب اقتصادی و صنعتی تبدیل می شود.

 

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    14 8
    فلات مرکزی خشک هست ولی شور نیست .با انتقال آب از خلیج فارس خاک شور میشود ودیگر خاک شور به دردی نمی خورد .
  • بی نام A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    18 2
    مطالعه ابهای ژرف در اعماق هزار متری و البته ان ضرب المثل قدیمی که اگر برای ما اب ندارد برای بعضی ها نان دارد.......
  • بی نام A1 ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    9 6
    اگر 20 کیلومتر کانال و پمپاژ کنید حدود صدها کیلومتر مربع دارای استخر و پرورش ابزی و میگو و صدف و کشاورزی میشوند که این مناطق را شدیدا توسعه میدهد.
  • بی نام A1 ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    17 1
    اگر مطالعه زیست محیطی صورت بگیرد و توجیه اقتصادی هم داشته باشه کار خوبیه
  • بی نام A1 ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    11 12
    آفرین بر وزیر دانا و توانا... تنها راه حل واقعی و قطعی خشکی کشور انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به داخل کشور است ، رطوبت هوا در تمام مناطق کشور افزایش یافته و بارندگی ها در کشور چندین برابر افزایش می یابد.حتی باران های تابستانه خواهیم داشت .به امید خدا به سرعت این کار را آغاز کنید.
  • متخصص اکوسیستم A1 ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    11 12
    وزیر محترم آقای چیت چیان ، اگر پروژه ملی انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس با همت شما کلید بخورد ، نام شما در تاریخ کشور به عنوان درمان کننده خشکسالی کشور برای همیشه خواهد درخشید .