جانشین فرمانده کل سپاه گفت:دقت موشک‌های ساحل به دریا صفر است و وقتی شلیک می‌شوند پاشنه ناو را مدنظر قرار خواهند داد؛ ما توانایی این را داریم که صدها موشک از این جنس را همزمان شلیک کنیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از مهر، سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه شب گذشته در برنامه نگاه ۲ در تشریح اهداف رزمایش پیامبر اعظم۹ که در آب‌های خلیج فارس برگزار شد گفت: برگزاری این رزمایش موفقیت‌آمیز را به ملت ایران تبریک می‌گویم.

او گفت: فرزندان ملت توانستند شکوه یک اقتدار بی‌نظیر را در طول تاریخ حیات سیاسی ایران به نمایش بگذارند و پیام‌هایی بسیار دقیق و واقعی را هم به دشمنان بزرگ ما و هم به دوستانمان بدهند و اطمینان خاطر جدید و نیرومند برای ملت عزیز و شریف ایران اسلامی به ارمغان بیاورند.

سلامی همچنین گفت: ما با دشمنان بزرگی در یک مواجهه سیاسی هستیم اما همواره در حاشیه این مواجهه سیاسی دشمنان ما از ادبیات تهدید استفاده می‌کنند. از وجود گزینه‌های نظامی روی میز از اعمال تحریم‌های اقتصادی و از ادبیاتی تهدید‌آمیز در قبال کشور ما بهره می‌گیرند.

جانشین فرمانده کل سپاه گفت:‌ ما به دنبال این هستیم که با برگزاری این گونه رزمایش‌ها به دشمن نشان دهیم که ما در مقابل گزینه‌های متعدد دشمنان‌مان دست بسته نیستیم بلکه کاملا مبسوط الید هستیم و می‌خواهیم نشان دهیم که دامنه قدرت دفاعی ما آنقدر توسعه پیدا کرده که امروز می‌توان به آن بعد جهانی داد.


قدرت نظامی، تهدیدات را خنثی می کند

سلامی در ادامه گفت: قدرت دفاعی ما به دلیل اینکه در مناطق ژئوپلتیک بسیار حساس بین‌المللی و جهانی قابل عمل است، بنابراین یک دامنه و تاثیر کاملا جهانی دارد و می‌تواند خنثی‌کننده تهدیدات دشمنان ما در سطوح راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی باشد.

او ادامه داد: علت این امر این است که دشمنان ما منطق سیاسی را فهم نمی‌کنند حتی وقتی در مسیر سیاسی و دیپلماتیک گام برمی‌دارند، از تهدید نظامی و تحریم‌های اقتصادی بیشتر صحبت می‌کنند و تلاش دارند تا تهاجمات فرهنگی و حتی امنیتی به نظام امنیت ملی ما وارد کنند و آنها تلاش می‌کنند تا نفود منطقه‌ای ما را کاهش دهند. آنها سعی می‌کنند قدرت منطقه‌ای ما را کاهش دهند آنها تلاش می‌کنند ادبیات سیاسی و دیپلماتیک‌شان را با محتوا و مضمون یک قدرت نظامی همراه کنند و از پتانسیل ارعاب و قدرت نظامی خود برای ایجاد تاثیر سیاسی بهره گیرند. این طبیعی است که ما هم وقتی در مسیر سیاسی و دیپلماتیک حرکت می‌کنیم باید این قدرت سیاسی و قدرت دیپلماتیک ما از یک محتوای قدرتمند نظامی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی برخوردار باشد.

او گفت: یکی از اهداف اصلی برگزاری رزمایش پیامبر اعظم ۹ پاسخی به دشمنان ما بود که همواره تلاش می‌کنند ادبیات تهدید را جانشین مذاکرات سیاسی کنند. ما می‌خواهیم دشمنانمان با واقعیت‌های دفاعی ما آشنا شوند و دچار خطایی در محاسبه نشوند.

جانشین فرمانده کل سپاه در ادامه گفت: واقعاً دشمنان ما منطق سیاسی را متوجه نمی‌شوند، از تهدید نظامی و تحریم‌های اقتصادی بیشتر صحبت می‌کنند و تلاش می‌کنند که تهاجمات فرهنگی و حتی امنیتی به نظام وارد کنند و تلاش می‌کنند نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران را کاهش دهند و قدرت منطقه‌ای ایران را درگیر کنند.

او گفت: زمانی که به دشمنان‌مان نگاه می‌کنیم شاهدیم که آنان همواره سعی می‌کنند بیان و ادبیات سیاسی و دیپلماتیک‌شان را با محتوا و مضمون یک قدرت نظامی همراه کنند و از پتانسیل ارعاب قدرت نظامی‌شان برای ایجاد یک تأثیر سیاسی استفاده کنند، طبیعی است که ما هم زمانی که در مسیر سیاسی و دیپلماتیک حرکت می‌کنیم بایستی این قدرت سیاسی و دیپلماتیک ما از یک محتوای قدرتمند نظامی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برخوردار باشد.

سردار سلامی در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از اهداف اصلی برگزاری رزمایش پیامبر اعظم ۹ پاسخ به دشمنانی بود که همواره در تلاشند ادبیات تهدید را چاشنی مذاکرات سیاسی کنند، می‌خواهیم دشمنان ما با واقعیت‌های قدرت ما آشنا شوند، دچار خطای در محاسبه نشوند، دقیق کردن ادراک دشمن و ذهنیت او نسبت به قدرتی که ما داریم، واقعاً کار بسیار مهمی است. اگر دشمنان ما مرتکب خطا و اشتباه در محاسبه شوند، در درجه اول خسارت‌های بزرگی برای آنها به دنبال خواهد داشت و در درجه دوم برای کشورهای منطقه، بنابراین تلاش جمهوری اسلامی ایران این است که محاسبات دشمنان را نسبت به واقعیت‌های به وجود آمده در قدرت دفاعی‌مان دقیق کنیم یعنی آنان دچار خطای در برآورد نشوند. متوجه شوند که با چه قدرتی طرف هستند، اینجا مکانی نیست که بتوان با اجرای شوهای نظامی، معادل جنگ‌های قبلی، سرزمینی را اشغال کرد یا سرزمینی را بمباران کرد، اینجا شکوفه‌های تحریم در قالب یک قدرت دفاعی نیرومند سر برآورده است.

 

چرا رزمایش برگزار شد؟

جانشین فرمانده کل سپاه برهمین اساس در پاسخ به سؤالی درباره انتخاب هدفمند زمان برگزاری رزمایش مذکور توضیح داد: ما تحت شرایطی که احساس می‌کنیم نیازمند نمایش اقتدار هستیم یعنی جمع داشتن قدرت و اراده برای به کارگیری قدرت هستیم، لازم بود این رزمایش را برگزار کنیم؛ جمع این دو عامل اقتدار ما را نشان می‌دهد و ما می‌خواهیم نشان دهیم که صاحب اراده برای به کار بردن قدرت هستیم و هم قدرتی که در پرتوی این اراده به وجود آمده، قابل عمل است، لذا مجبوریم این ادعاهای‌مان را در میدان به تصویر بکشیم، یعنی مجبوریم سناریوهای عملیاتی محتمل و ممکن را پیش‌بینی کنیم، فرض‌های مختلف را در نظر بگیریم و براساس خطرناک‌ترین احتمال خودمان را آماده کنیم.

او ادامه داد: رزمایش پیامبر اعظم ۹ تجلی این واقعیت بود که ما امروز به برکت تکیه بر توانمندی‌های درون جامعه ایرانی و هدایت‌های مقام معظم رهبری و اراده متراکم ملی و با الهام از روح مقاومت اسلامی، به یک قدرت دفاعی با کارایی‌های فوق‌العاده متنوع و در عین پیشرفته دست یافتیم، علاوه بر اینکه تکیه‌‌ اساسی ما در ایمان رزمندگان و فرماندهان‌مان است، کسانی که دل‌های دریایی دارند و واقعاً درگیر شدن با قدرت‌های بزرگ برای آنان یک آرمان بزرگ، یک ایده‌آل الهی و آرزوی مردانه و سعادت است، این انسان‌های متدین با باورهای متعالی و روحیه انقلابی، جهادی و شهادت‌طلبانه یک اقتدار نیرومند و تکیه‌گاه مطمئن برای نظام و انقلاب ما می‌سازند البته زمانی که در کنار سیستم‌های قدرتمند و پیشرفته ما قرار می‌گیرند.

سردار سلامی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره تفاوت‌های این رزمایش با رزمایش‌های قبل، گفت: ما معمولاً در بررسی‌های‌مان به این نتیجه رسیدیم که ناوهای هواپیمابر نماد بعد جهانی قدرت‌های بزرگ به ویژه آمریکا هستند، این ناو‌ها در اقصی‌نقاط جهان پراکنده هستند و قدرت‌های بزرگ به ویژه آمریکا از پتانسیل ارعاب این ناوها میدان تأثیر سیاسی می‌سازند و انبساطی از دامنه قدرت‌های بزرگ در آب‌های آزاد پراکنده هستند و معمولاً به ندرت کشورهایی پیدا می‌شوند که در فضای ذهن و خیال‌شان این تصور را به خود راه دهند که می‌توانند بر این توانمندی غلبه کرد اما شاید جمهوری اسلامی ایران جزو تنها یا معدود کشورهایی است که به دلیل داشتن یک مکتب اعتقادی نیرومند، یک رهبری حکیم و شجاع و با یک روح الهام‌بخش و مردمی هوشمند و بزرگ توانسته‌ایم از ارتفاع تصویری که دشمن از قدرت خود ساخته‌ است، عبور کنیم، این قدرت‌ها گرچه به ظاهر بزرگند اما به همان نسبت آسیب‌پذیرند.

سردار سلامی با بیان اینکه اگر ملتی در باورهای خود تصمیم بگیرد علیه پدیده‌ای غلبه کند، حتماً همه ابزارهای لازم را برای شکست آن قدرت مورد استفاده قرار می‌دهد، تأکید کرد: وقتی این واقعیت برای ما آشکار شد که می‌توان بر توانمندی دشمن غلبه کرد، به دنبال راهکارهای تکنیکی، عملیاتی و تاکتیکی بر غلبه بر این توانمندی‌های دشمن رفتیم و صورت‌های متنوعی از توانایی‌هایی را ساختیم که در یک فضای ناهمطراز یعنی در فضایی که دشمن ما از توانمندی‌های فوق‌العاده پیشرفته برخوردار است و توانمندی‌های فناوری‌های ما نیز نسبت به آن توانمندی‌های دشمن در سطح نازل‌تری قرار دارد، در این فضای نابرابر بایستی با اراده و تدبیر و ساختن استراتژی و راهبرد این نابرابری در وضعیت تکنولوژی و فناوری را به شکلی جبران می‌کردیم بنابراین از دل این پدیده‌هایی به وجود آمد که واقعاً دشمن در خنثی‌سازی آنها ناتوان خواهد بود، فناوری‌های جمهوری اسلامی ایران در امتداد خطوطی موازی قرار نگرفته است که دشمن براساس توانمندی‌های ما خود را آماده کرده باشد، هم‌اکنون یک عدم تقارنی در فضای توسعه فناوری وجود دارد که این فضای عدم تقارن باعث شده که ما توانایی‌هایی را ایجاد کنیم که دشمن در مواجهه با آنها ناتوان است و از نقطه ضعف‌های دشمن استفاده کنیم.


دستاوردهای همایش پیامبر اعظم9

او در ادامه سخنانش یادآور شد: در رزمایش پیامبر اعظم ۹ آرایه متنوعی را از قابلیت‌ و توانمندی‌های ایران را شاهد بودید که در واقع بخشی از قابلیت‌ها و توانمندی‌های ما بود چرا که بخشی از توانایی‌های ما تا لحظه عمل مکتوم باقی خواهد ماند، ما آنچه را که می‌توانستیم نشان دهیم، فقط آنها را به صحنه آوردیم و از آنچه می‌توانستیم کمیت بسیار نازلی را به صحنه آوردیم، فقط نمونه‌هایی را به این دلیل به صحنه آوردیم که دشمنان و دوستان ما واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران را به خوبی درک کنند یعنی ما به دنبال مدیریت ادراک دشمنان و دوستان‌مان هستیم که تصورات دشمن و خودی‌ها نسبت به واقعیات ایران درست شکل بگیرد.

جانشین فرمانده کل سپاه همچنین گفت: در رزمایش پیامبر اعظم ۹ «شناورهای مین‌ریز» ما تعداد ۳۰ فروند بود ولی واقعاً این شناورها صدها فروند شناورند که دارای توانایی اعماق دریانوردی متنوعی هستند با مین‌هایی در کلاس‌های متنوع در اعماق متنوع و با مکانیزم‌های متنوع، به شکلی که می‌شود در تعبیری قابل درک ما می‌توانیم راهروها یا معابر وصولی مورد نیاز خودمان را به یک پارکینگ تبدیل کنیم یعنی کاملاً حرکات دشمن را فقط از طریق مین کنترل کنیم، همه مین‌ریزهای دشمن هم که بیاید چند ماه طول می‌کشد که یک مسیری را به تعبیر خودشان پاک کنند، این امر تقریباً در فضای نبرد ممکن نیست و این یک توانایی است.

جانشین فرمانده سپاه ادامه داد: یک توانایی دیگر ما موشک‌های ساحل به دریاست و این موشک‌ها در شرایطی شلیک می‌شوند که کاملا ناپیدا است یعنی قابل کشف نخواهند بود و در تحرک شلیک می‌کنند.

سردار سلامی گفت: صدها سیستم ساحل به دریا وجود دارد که از این سیستم‌ها به صورت پخش زنده به تصویر کشیده شد اما آنقدر حجم پدیده‌ها زیاد بود که نشد همه آنها را به تصویر بکشیم.

 

جزئیات توان موشکهای جدید سپاه

به گفته وی، دقت موشک‌های ساحل به دریا صفر است و وقتی شلیک می‌شوند پاشنه ناو را مدنظر قرار خواهند داد؛ ما در عملیات‌های واقعی ۲ الی ۳ موشک شلیک نخواهیم کرد، ما توانایی این را داریم که صدها موشک از این جنس را همزمان شلیک کنیم.

جانشین فرمانده سپاه گفت: این موشک‌ها اصلا خطا ندارند و کاملا ایرانی هستند و ما آنها را مورد تولید انبوه قرار داده‌ایم. ما هر روز در کیفیت و کمیت شاهد رشد هستیم.

سردار سلامی با بیان اینکه به دلیل تفاوت در مکانیزم عملکرد از بیان جزئیات خودداری می‌کنیم، گفت: ما فقط می‌خواستیم بگوییم بچه‌های ما در شرایط تحریم می‌توانند چه قیامتی به پا کنند. مردم هم البته علاقه ندارند ما همه توانایی خود را رو کنیم.

او به موشک خلیج فارس اشاره کرد و گفت: موشک خلیج فارس یک موشک بالستیک است بنابراین با موشک کروز تفاوت دارد. این موشک با سرعت فوق‌العاده وارد جو زمین می‌شود و با صدها کیلومتر برد و با خطای صفر روی شناور متحرک فرود می‌آیند.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران ادامه داد: موشک خلیج فارس هنگام شلیک و برای برخورد به هدف خط دید موشک عوض می‌شود و در یک روش ناوبری خاص دقیقاً بر روی شناور فرود می‌آید.

سردار سلامی به عملیات شلیک موشک خلیج فارس بر روی یک شناور متحرک ۶۰ متر اشاره کرد و گفت: موشک خلیج فارس در حالی توانست این شناور متحرک ۶۰ متر را مورد اصابت قرار دهد که ناوهای هواپیمابر نزدیک به ۳۲۰ متر طول دارد.

او گفت: وقتی یک موشک بالستیک می‌تواند یک صحنه که چند برابر کوچک‌تر از ناو هواپیمابر است را با دقت صفر مورد اصابت قرار دهد، آیا زمان آن نرسیده که ما داستان ناوهای هواپیمابر را تمام‌شده تلقی کنیم.

جانشین فرمانده سپاه در پاسخ به این پرسش که آیا موشک بالستیک خلیج فارس ساخته ایران است، گفت: اصلاً شاید کشور دیگری نتواند چنین موشکی بسازد، چرا که این فناوری‌ها فوق مدرن هستند.

جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به بازتاب رسانه‌ای رزمایش پیامبر اعظم ۹ گفت: بازتاب‌های عدیده رزمایش را باید در ذهن و دل دشمنان جست‌وجو کرد، چیزی که دشمنان سعی می‌کنند همیشه آن را انکار کنند.

سلامی همچنین گفت: آنچه که در رصد رسانه‌های خارجی می‌توان به آن پی برد، این بود که برداشت‌های بسیار خوبی را نسبت به رزمایش داشتند و به خوبی درک کرده بودند چه اتفاقی افتاده، هر چند همه واقعیات را منعکس نکردند، اما به هر شکل تأثیرات بسیار تعیین‌کننده‌ای را در اذهان جهانی گذاشته بود.

او گفت: رژه ۵۰۰ فروند شناور موشک‌انداز و راکت‌انداز در این رزمایش درصد کمی از تمام قدرت دریایی ما بود. این رژه شاید بزرگترین رژه دریایی تاریخ بشر باشد.

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: بعضی از مقامات غربی خصوصاً مقامات آمریکایی عنوان کرده بودند که ما دارای یک سیستم دفاعی نیرومند هستیم و با این حرف‌ها می‌خواستند رزمایش را کم‌اهمیت جلوه دهند و بگویند این رزمایش برای ما دارای اهمیت چندانی نیست.

سلامی گفت: این نگاه از یک زاویه درست است، از نظر ما هم دیگر زدن یک ناو هواپیمابر اهمیت چندانی ندارد. زمانی برای ما آرزو بود، اما این موضوع، یک موضوع عادی است.

او گفت: ابهاماتی را مطرح کرده بودند که چرا ماکت ناو هواپیمابر توسط شناورهای سپاه غرق نشده، در جواب باید گفت که این ماکت به گونه‌ای طراحی و ساخته شده بود که زیر صفحه بالایی ناو، لوله‌هایی با قطرهای بالا وجود داشت که حالت شناوری آن صفحه را حفظ می‌کرد و از آنجایی که ما در رزمایش‌های مختلفی می‌خواهیم از آن استفاده کنیم، در تمام این لوله‌های حجیم فوم تزریق کردیم و هر چه به این ماکت شلیک شود، این صفحه غرق‌شدنی نیست.

جانشین فرمانده کل سپاه اضافه کرد: نکته دیگر این است که ما در عمل، یک یا دو و چند موشک شلیک نمی‌کنیم، دریایی از آتش در آنجا شکل می‌گیرد، و نکته‌ای که باید در اینجا به آن اشاره کنم این است که ترجیح ما ناکارآمدسازی و انهدام شناورهاست نه غرق کردن آنها، که آن هم دلیل انسانی دارد که ترجیح ما غرق کردن آن نیست، چرا که ۶ هزار نیرو روی این ناو هم حضور دارند و تنها در صورتی که مقاومت‌هایی شکل بگیرد ما مجبور به غرق کردن آن می‌شویم.

سلامی در ادامه خاطرنشان کرد: ما می‌دانیم که آمریکایی‌ها دارای چه فناوری‌های مدرنی هستند، ما محاسبات‌مان را براساس اینکه تمام سیستم‌های دفاعی دشمنان‌مان دارای عملکرد موفق است طراحی می‌کنیم.

او گفت: یکی از پهپادهای ما ۳۰ ساعت مداومت پرواز دارد و شعاع عملیاتی آن ۳ هزار کیلومتر است. این پهپاد رادارگریز بوده و از سقف پروازی بسیار بالایی برخوردار است و هم برای شناسایی و هم برای عملیات‌های تهاجمی از آن می‌توان استفاده کرد.

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: در کنار رزمایش دریایی، رزمایش نیروی زمینی سپاه نیز انجام شد، آنچه که باید به آن اشاره کرد این است که نیروی امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از قدرتمندترین نیروهای زمینی جهان است که اول به خاطر روحیه عالی و ایمان و باور عمیق مردان آن است و دوم اینکه آنها به پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای در نبردهای زمینی دست یافته‌اند و به گونه‌ای که عمل کنند که دشمن هرگز متوجه حضور و عملکرد آنها نشود.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403081

برچسب‌ها