آیا رویه اعتراضی پیاده نشدن از هواپیما کار درستی است؟

پیاده نشدن مسافران از هواپیما در اعتراض به تأخیرهای شرکت‌های هوایی اکنون به رویه‌ای خارج از عرف برای احقاق حق مسافران تبدیل شده، کاری که در جامعه متمدن بر عهده قانون است

محمدامین آهنگری: پیاده نشدن مسافران از هواپیما در اعتراض به تأخیرهای شرکت‌های هوایی اکنون به رویه‌ای خارج از عرف برای احقاق حق مسافران تبدیل شده، کاری که در جامعه متمدن بر عهده قانون است؛ اما نگاهی به سازوکار قانونی احقاق حق مسافر در ایران نشان‌دهنده ناکارآمدی آن است. بدین ترتیب ایجاد راه‌های غیرمعمول طبیعی‌ترین واکنش جامعه است که لازمه رفع شدن آن باز کردن مجرای قانونی احقاق حق است.

اولین مورد پیاده نشدن مسافران از هواپیما در اعتراض به تأخیر طولانی پرواز که در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرد مربوط به پرواز بغداد-تهران بود که بر اساس اخبار، شرکت ایران‌ایر ۴۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خسارت به مسافران پرداخت کرد. پس‌ازاین ماجرا، این روش اعتراضی بین مسافران محبوبیت پیدا کرد تا جایی که چندی پیش پس‌ازآنکه مسافران پرواز مشهد به جزیره کیش در اعتراض به تأخیر ۴ ساعته از هواپیما پیاده نشدند، مسئولان شرکت هواپیمایی زاگرس اقدام به خاموش کردن سیستم تهویه و بستن درب‌های هواپیما می‌کنند تا مسافران معترض و محبوس با شرایط نامناسبی مواجه شوند. البته مقصود اسعدی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی واکنشی محترمانه‌تر داشت و مدتی پیش طی مصاحبه‌ای با رسانه‌ها از مسافران خواست از این شیوه استفاده نکنند. وی همچنین اظهار داشت: «نمایندگانی از تمام ایرلاین‌ها در فرودگاه‌ها حضور دارند. پاسخگویی به مسافران از تکالیف قانونی شرکت‌های هواپیمایی است و در غیر این صورت مسافران می‌توانند از ان ایرلاین به شرکت هواپیمایی شکایت کنند.»

وقتی قانون کار نمی‌کند
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در حالی مسافران را به استفاده از روش‌های قانونی برای احقاق حق خود تشویق می‌کند که هنوز قانون مشخصی برای جبران خسارت‌ها وجود ندارد و عملاً نیز ثابت شده است این‌گونه روش‌های متمدنانه در کشور ما کارآمد نیست.

محمدعلی ایلخانی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها مدتی پیش در پاسخ به سؤال یکی از رسانه‌ها مبنی بر این‌که آیا دستورالعمل بین‌المللی برای جبران خسارت پرواز با تأخیرهای زیاد وجود دارد، گفته بود: «چنین دستورالعملی وجود دارد و شرکت هواپیمایی کشوری نیز آن را تهیه کرده، اما متأسفانه هنوز به ایرلاین‌ها ابلاغ نشده است.» وی همچنین با بیان اینکه ایرلاین‌ها باید برای جبران تأخیر پروازهای خود به مسافران خسارت بپردازند، افزوده بود: «در تأخیرهای بیش از ۵ ساعت ایرلاین موظف به در اختیار قرار دادن هتل برای مسافران و لغو پرواز خود است.» پیش‌ازاین نیز ایلخانی با بیان اینکه در عمده موارد شرکت‌های هواپیمایی در مقابل درخواست مسافران برای جبران خسارت، بلیت‌های داخلی به آن‌ها ارائه می‌کنند، به رسانه‌ها گفته بود: «دستورالعمل الزام‌آور و مشخصی برای جبران خسارت از سوی شرکت‌های هواپیمایی در صورت انجام پرواز با تأخیر زیاد وجود ندارد.»

بااین‌وجود تجربیاتی وجود دارد که نشان می‌دهد می‌توان به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از ایرلاین‌ها به هواپیمایی کشوری شکایت کرد یا اینکه پیش از آن به نمایندگان ایرلاین در فرودگاه مراجعه کرد. نگارنده خود از افرادی است که اخیراً به یک مورد تأخیر بسیار طولانی بیش از ده ساعت در پرواز استانبول-تهران یکی از ایرلاین‌ها مبتلا شده و سعی کرده است از روش متمدنانه که اسعدی هم به آن اشاره کرده است در احقاق حق خود استفاده کند اما پس از دوندگی‌های فراوان و صرف وقت بسیار نهایتاً به هیچ نتیجه‌ای نرسید.

یک تجربه عینی
مسافران پرواز EP-511 هواپیمایی آسمان که نگارنده هم در میان آن‌ها بود ۱۲ ساعت در فرودگاه آتاتورک تلاش می‌کردند تا برای تعیین تکلیف خود یکی از مسئولین شرکت هواپیمایی را پیدا کنند که موفق نشدند و این مسئولین برای فرستادن مسافرین با یک خط هوایی دیگر یا اسکان آن‌ها نیز هیچ اقدامی صورت ندادند. نهایتاً پس از آمدن هواپیمای جایگزین و ظهور تعدادی از مسئولین شرکت آسمان با این وعده که تمامی پول بلیت بازگشت عودت داده می‌شود، از برخورد شدید مسافرین جلوگیری شد؛ اما پس از رسیدن به تهران مجدداً نمایندگان شرکت مستقر در فرودگاه ناپدید شدند.

به همین دلیل شکوائیه‌ای با امضای جمعی از مسافران تنظیم شده و به مسئولین فرودگاه امام خمینی ارائه شد. نگارنده خود پیگیری این شکوائیه را بر عهده گرفت اما پس از دو ماه پیگیری نهایتاً وعده چند بلیت داخلی داده شد که آن‌هم عملی نگردید.
این تجربه شخصی یک روزنامه‌نگار از در پیش گرفتن روش پیشنهادی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بود که سرانجامی جز اتلاف وقت نداشت. بدین ترتیب مسئولین محترم باید انتظار داشته باشند که نه‌تنها این رویه با توصیه ایشان خاتمه نخواهد یافت بلکه امروز مسافرینی چون نگارنده نیز پشیمان‌اند از اینکه چرا در هواپیما ننشسته تا به کارشان رسیدگی و حقشان احقاق شود.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 97
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان A1 ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    کدوم قانون؟کجا قانون تو این زمینه به داد مسافر رسیدهاصلا میدونید چه خبره ؟به نظرم بهترین کاره تا تبدیل بشه به قانون،
    • بی نام IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
      344 1
      و البته بستن در هواپیما و خاموش کردن سیستم تهویه غیر اخلاقی ترین برخوردی است که در قبال بک اعتراض به حق مسافرین صورت گرفه است. به ویژه اینکه کوذکان نیز احتمالا در هواپیما بوده اند. آیا در این زمینه هم قانونی نداریم؟
    • علی A1 ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
      302 3
      در حال حاضر این شیوه اعتراضی بهترین راه قانونی تو مملکت ما است. یک بار بیایید همدل باشیم.
    • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
      بهترین و تنها راه حل ممکن. در صورتی که مسولین ایرلاین درب های هواپیما رو بستن و تهویه رو خاموش کردن مسافرین عزیز با تمام وجود بیفتید به جون صندلی ها و دیواره های هواپیما و بهشون ضرر بزنید تا جرات اینکارو دیگه پیدا نکنن. جواب های هویه. باید با اینا تگزاسی برخورد کرد.
    • بی نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
      133 2
      بهترین کاره. دم مسافرا گرم . وقتی قانونی وجود نداره که به داد مردم برسه، مردم مجبورن خودشون حقشونو بگیرن. خدا کنه همه همیشه همین کارو بکنند تا این ایرلاینها ی زورگو که فقط و فقط به فکر منافع خودشون هستند بفهمند که مردم انقدرا هم ذلیل نیستند و وقتشون براشون مهمه
    • میثم A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
      120 1
      از نظر شرکتهای هواپیمایی هواپیما اتوبوسی با قابلیت پرواز است و تعمیر و تجهیز آن اصلا اهمیت ندارد چون مسافر نیم ساعت بیشتر داخل آن نیست . و مسافر حق هیچ اعتراض و اظهار نظری ندارد چون چیزی که زیاد است مسافر است.
    • بی نام A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
      51 0
      اولین بار این کار شجاعانه را مسافران بوشهری پرواز تهران بوشهر بهمن ماه انجام دادن آخه بعد از سه بار کنسلی باز داشتن مارو پیاده میکردن ما هم نشستیم گفتنچمدوناتونوپیاده میکنیم گفتیم باشه بی خیال آخرش کوتاه اومدنو مارو رسوندن بوشهر وقتی هم رسیدیم دیدیم نه مهی در کاره نه چیزی
    • shahab IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
      19 3
      کوروش خان اولا که خیلیا که از شهرستان میان شهرهای بزرگ برا کار اداری یا ویزیت دکتر میان میارزه مثلا برا یه کار دو ساعته 24 ساعت تو راه باشی تا با اتوبوس بیای ؟ امنیت اتوبوس هم که بدتره ضمنا الان امنیت هوایی به نسبت قدیم تو ایران بهتر شده اما هنوز جا داره و اینکه شما هنوز بلد نیستی بنویسی اورهال حالا دربارش نظر میدی؟ اورهال به تعمیرات اساسی میگن که هواپیما چند ماه ممکنه بره تو اشیانه اون چیزی که شما منظورته چک قبل پرواز و سوخت گیریه
    • بی نام A1 ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
      5 1
      درست يا غلط اينو چرا بخش دانش گذاشتين؟ چرا تو قسمت اجتماعي نذاشتين
  • بی نام IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    117 0
    این مسئله فقط مختص ایرلاینها و صنعت هوایی نیست تو این مملکت به نحوه خدمات هر ارگان یا مسئولی که اعتراض داشته باشی با همین جواب روبرو میشی"ناراحتی برو شکایت کن"چون خودشون هم خوب میدونند قانون تو این مملکت هیچ کاربردی نداره و مردم نه تنها با شکایت به جایی نمیرسند بلکه پول و وقت و انرژیشون هم هدرمیره و دفعه دیگه اعتراض نمی کننند
  • رضا IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    69 2
    آیا رویه هربار توهین به مسافر و نادیده گرفتن حقوق مسافر کار درستی است؟
  • شیدا IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    74 1
    پس بیایید به هم قول بدهیم منبعد برای ادب کردن ایرلاین ها از هواپیما پیاده نشیم. خود هواپیمایی هم از خودشونه. وگرنه چرا ابلاغ نمیکنه جریمه ها رو.
  • بی نام A1 ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    69 1
    کدوم قانون وقتی شرکتهای هواپیمایی هیچ ارزشی برای مسافرین قائل نمیشن و مسولین فقط شعار میدن مردم خوشون باید حقشونو بگیرن
    • بی نام A1 ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
      45 0
      کدوم مسئول
  • بی نام US ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    26 2
    متاسفم... به کجا رسیده ایم
  • بی نام IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    29 0
    کیفیت جز با رقابت ایجاد نمیشه ، تا وقتی هم که ایرلاینا خصوصی نه اسما نشه همین آشه و همین کاسه ، یعنی حقتو خودت بگیر توقعی هم از قانون نداشته باش
    • حسینی راد IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
      5 2
      رقابت از این بیشتر دوست عزیز ؟ : مطلع باشید لطفا الان حدود 10 شرکت خصوصی از زاگرس و اترک و آتا و کیش ایر و کاسپین و معراج و ماهان و... ... وجود دارند ولی شما برو بلیط چارتر ماهان بخر به فرض برای تهران مشهد 170 تومن :| اما شما می تونی بلیط شرکت های ذکر شده در بعضی روزها 45 تومن هم بخری : همین الان بلیط کیش تهران خیلی از این شرکت ها حدود 40 هزارتومن رقابت از این بیشتر ؟؟
  • بی نام A1 ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    46 0
    بسیار کار خوبی است ولی باید قبل از پیاده شدن حق قانونی را بگیرید در غیر این صورت وقت خودتان را تلف کردید چون وعده به هیچ کجا نمی‌رسد از قدیم گفتن نقد بچسب نسیه را ول کن.
  • علی رضا دوست A1 ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    113 4
    هرکس موافق روش پیاده نشدن از هواپیما برای گرفتن حقشه ، به این نظر مثبت بده .
  • حسین از ایلام IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    50 1
    بهترین روش همون موندن در هواپیماست چون در ایران چیزی به نام قانون وجود ندارد.
  • میثم A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    32 0
    وضعیت ایرلاین ها و تاخیرات اونها واقعا عذاب آور شده و واقعا هیچ مجرای قانونی هم حق مسافر رو در این زمینه نمیده
  • هاشمی A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    56 3
    همیشه که خواستم سفر کنم با ایرلاین های خارجی رفتم حتی در مسافرتی که به مالزی داشتم در فرودگاه دوحه بعلت تفاوت زمانی 9 ساعته با پرواز بعدی هواپیما مورد نظر یک گشت شهری رایگان در اختیار ما قرار داد.. این نمیگم که تبلیغ کنم واسه شرکت خاصی این مطلب نوشتم که حداقل افرادی که کامنت بنده را می خوانند فرق را متوجه بشوند
  • بی نام A1 ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    28 0
    حق دارن مردم
  • بی نام IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    68 1
    100 پارسال از نجف پرواز داشتيم به يزد ٦ صبح رفتيم فرودگاه ٥ بعداز ظهر پرواز كرديم رسيديم يزد پيازه نشيديم تا تعهد دادن خسارت ميدن بعد هم نزديك ١٠٠٠٠٠ تومن ريختن به حسابمون اگه مثل يه فرد با فرهنگ پياده شده بوديم كي خسارت ميدادن؟
    • بی نام A1 ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
      41 1
      اتفاقا به نظر من کار شما کاملا درست، فرهنگی و مطابق اخلاق بوده است. اگر پیاده می شدید و می رفتید پشت سرشون بهشون بد و بیراه می گفتید کارتان اشتباه بود. ایشالا این فرهنگ جا بیفته
  • مهران IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    31 0
    منم موافقم.نه تنها توی این زمینه بلکه باید این را اول خودموم یاد بگیریم و تا اونجایی که میتونیم به اطرافیانمون یاد بدیم که حق اعتراض حق مسلم ما هست و یاد بگیریم هر مشکلی که میبینیم از کنارش به سادگی رد نشیم.
  • حسن جویباری IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    47 0
    من نمیفمم آخه تا پرابد و محصولات مطمئن سایپا هست هواپیما چرا؟؟؟؟؟؟
  • رضا IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    39 0
    حرکت آن شرکت هواپیمایی که سیستم تهویه را بسته ودربه های هواپیما را بسته اصلا قابل دفاع نیست بلکه توهین به آن افراد می باشد معمولا از این نوع روشها برای انسانها استفاده نمی شود و به جای اینکار باید یکی از مسوولین را خبر میداد واز از راه اصولی با آنها بر خورد میکرد ند.
  • بی نام A1 ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    21 0
    عالیه ، بهترین شیوه اعتراضه ، والله ، پدرمون در اومد ، اکثر مواقع به جرات می تونم بگم 90 سفرهای که من با هواپیما رفتم با تاخیر بوده
  • بی نام IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    13 0
    شاید اگر مسافر یک مرجع رسیدگی کننده حقیقی و صالح را از نظر قانونی در مقابل خودش میدید و احساس میکرد که اون مرجع بطور حقیقی و درست به این مسئله رسیدگی میکنه هیچوقت چنین حرکتی را از خودش بروز نمیداد.این عکساعمل یک عمل نادرسته
  • حامد A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    5 62
    این کارا کار درستی نیستن شاید هواپیما به خاطر نقص فنی پرواز نکرده باشه.پراواز نامطمئن نکنه خیلی بهتره تا مردمو به کشتن بدن
    • بی نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
      17 0
      شما وقتی ماشینی خریدی که از عمرش حداقل 30 سال می گذره، انتظار نداری هر روز نقص فنی داشته باشه ؟ ما اومدیم توپولوف رو تحریم کردیم و ممنوع کردیم استفاده از این نوع هواپیما رو، همین ایرلاین های عزیز همه شروع کردن به خریدن بوینگ های ام دی کشورهای تجزیه شده از شوروی که حداقل هرکدوم 20 سال عمر کرده اند عمر مفید چه معنا داره ؟؟؟؟؟؟ نقص فنی بعد از گذر از عمر مفید دوست عزیز دیگه بهش نقص فنی گفته نمی شه می شه هزینه ها و تبعات استفاده بعد از عمر مفید
  • سعید IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    23 0
    کدوم قانون ? یک شکایت ساده سالها طول میکشه تا جواب بگیری کاری باشما میکنند که صرفه نظر کنید دلتون خوشه این شرکتهای هواپیمایی هرکاری دوست دارند میکنند هر بلایی سر مردم میارنند که تا امروز کی جواب داده پس بهترین کار همینه ازهواپیما پیاده نشید تا درس عبرتی برای شرکتهای هواپیمایی بشه فقط توی رسانه ها حرف زدن وپز دادن وبلدند فقط ادعا درعمل هیچی نیستند
  • علی IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    20 0
    کدام قانون ؟؟ پرواز استانبول خود من 10 ساعت تاخیر داشت من سه روزه داشتم میرفتم یک روز کامل هدر رفت .هیچ کسی هم جوابگو نشد فقط یه بسته غذای هواپیما دادن .به هرکسی هم که فکرشو بکنین زنگ زدیم فایده نداشت .حتی اجازه انصراف دادن از سفر هم نمیدادن چون کارت پرواز گرفته بودیم نمیتونستیم برگردیم واقعا متاسفم .من زیاد سفر داخلی مییرم همیشه تاخیر داشته از 1 ساعت تا همین آخری 4 ساعت تاخیر تازه پروازی که میگن به موقع پرواز میکنه راحت نیم ساعت تاخیر داره تنها راهش همینه دمشون گرم .
  • mostafa IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    21 0
    اگه برای هواپیمایی آسمان باشه بد نیست . من نمیدونم چرا این شرکت نمیتونه برنامه ریزی درستی از پروازاش داشته باشه. بابا اگه قرار باشه 2 ساعت یا 3 ساعت معطل بشیم که همون با اتوبوس بریم راحت تریم
  • بی نام US ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    20 0
    رویه درستیه چون به محض پیاده شده هیچکس پاسخگو نیست .تازه بدهکارم میشی
  • hadi IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    25 0
    احقاق حق؟؟؟؟؟ چیه؟ خوردنیه؟
  • amir RO ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    28 0
    نگارنده عزیز : شرکت آسمان از بی کیفیت ترین هاست و چندوقت پیش در شیراز هم چنین اتفاقی افتاد، و رسانه های محلی پوشش دادند و پس از قولی که نماینده آسمان در فرودگاه میدهد و کتبا خسارت را تقبل میکند اما پس از مراجعه مسافرین برای دریافت خسارت و نشان دادن نامه کتبی ،دفتر شرکت آسمان رسما میگوید چنین چیزی در تعهد ما مبنی بر پرداخت خسارت تعریف نشده
  • بی نام A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    14 0
    در ايران چون مسئولين شركتهايي ايرلاين خودشون از مسئولين يا وابستگان هستند از مجاري قانوني هيچ بخوردي با اونها نميشه، و مردم هم وقتي ميبينن اينجوريه، ساده ترين راه براي اعتراض رو انتخاب ميكنن كه جوابش بهتر از راه قانونيه.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    15 0
    بهترین عکس العمل را مردم نشان دادند من از این کار مردم خوشحال شدم باید خودمان پیگیر باشیم تا به حقمان برسیم اگه نتیجه نگرفتیم تلاشمون. رو کردیم
  • بی نام BZ ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    12 0
    وقتی کسی پاسخگو نیست بهترین شیوه همین پیاده نشدن از هواپیما است هرچند که آقایان با بستن درب هواپیما واز کا انداختن تهویه که این خودش یک جرم دیگری میباشد سعی در پیاده کردن مسافران میکنند.
  • بهار A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    14 0
    کار بسیار خوبی انجام میدین.حق دادانی نیست گرفتنیه.
  • حسن A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    9 1
    این مسافران بنظر بنده حقیر بهترین کار ممکن و حداقل آن را کردند لازم بود ... ایا اگر کسی کارها و پروازهای این شرکت را بر خلاف میل آنها حذف یا به با تاخیر 2 و 3 ساعته مواجه کند از متضرر شدن راضی می شود و آیا ضرر و زیان این وقت کشی ها و ضرر ناشی از به موقع نرسیدن به کارها و ... را طلب نمی کندآیا اینها با قطار و کندترین وسیله می رفتند زود نمی رسیدند و هزینه بالای بلیط هواپیما را نمی پرداختند آیا اینها به خانواده شان بگویند از مشهد به شیراز با هواپیما 5 ساعت طول کشیده بیایند نمی خندند و در ضمن خانواده مسافران با اگاهی از ساعت پرواز آنها و مقایسه آن با زمان رسیدن نگران نمی شوند.پس این مدیران یک هواپیمای اضطاری را در چنین مواردی داشته باشند تا مسافران را راضی کنن
  • بی نام IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    19 0
    قانون، چه واژه خنده داري است در برخي كشورها
  • بی نام IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    19 0
    به نظر من بهترين كاره تازه او كادر پروازي كه تهويه رو خاموش كردن و امثال اينا رو بايد تو هواپيما نگه داشت و نگذاشت پياده بشن وفرستادشون تو دسشويي محبوس بشن تا اين غلط ها رو نكنن
  • بی نام IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    9 0
    بهترین کار اعتصاب و پیدانشدن است روش دموکراتیک
  • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    18 0
    قانون؟؟؟ بليط ١٥٠ هزار تومني رو از آژانسهاي هواپيمايي ٣٢٠ هزار خريدن تحت نظارت همون قانونمسخره ترين سيستم رو ايران داره ، قانون
  • محمد A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    7 0
    فقط باید همه ی مسافران تو هواپیما بشینن تا شرکت ها خسارت بدن مسوولان سازمان هواپیمایی بیش تر هوای شرکت ها رو دارن تا مردم رو.
  • مژگان A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    18 0
    ای اقا از زمانیکه خصوصی سازی در ایران انجام شد جایی نیس که حق کشی تو ادارات بی برنامه گی در برنامه پرواز ها حرکت قطارها دزدی از حق بیمه گرفته تا حقوق شرکتیها و قراردادیها اتفاق نیفته. مثلا تو یه شرکت خانومی به کم کردن حقوقش اعتراض کرد یه روز تو شرکت محبوسش کردن تا بگه شکر خوردم اعتراض کردم . تا یه مدت دیگه گاز اشک اور و دود زا هم به لیست تهدیداتشون اضافه کنن خلاص .فعلا قانون فقط در خدمت خودشون 3 ثانیه دیر بیای بلیط کلا باطل بار .داشته باشی فلان ... کو قانون کوووووووووووووووووووووووو؟
  • بی نام IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    7 1
    بله
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    13 0
    کار قشنگی نیست اما تا وقتی به اعتراض هاشون رسیدگی نشه بهترین کار همینه....
  • بی نام IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    14 0
    مگه تو مملکت ما قانونی هم وجود داره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • نوید A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    5 0
    با سلام بهترین کاره وقتی هیچ نهادی به فکر حفظ حقوق مصرف کننده نیست خود مصرف کننده باید حق خودشه بگیره
  • سعيد A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    9 0
    فقط قيمت بليط رو بلدن بالا ببرن، اصلاً كسى به فكر وقت و زمان از دست رفته و جبران خسارت مسافر نيست.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    3 9
    صلاح بر این بود چیزی ننویسم شما هم ننویسید
  • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    9 0
    خیلی هم خوب کاری میکنن حداقل با پیاده نشدن هواپیما خالی نمیشه و اون شرکت هواپیمایی مجبور میشه پروازهای بعدیش رو جابجا کنه و کلی ضرر میکنه باید این کار رو ادامه داد تا شرکت های هواپیمایی ادب بشوند
  • جیمبو IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    14 1
    به نظر من نه تنها نباید پیاده بشن بلکه به نشانه اعتراض باید خلبان ، کمک خلبان و خدمه پرواز رو بگرن بزنن :
  • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    6 0
    بهترین کاره و خودش عین قانونه۰۰۰ چون هواپیمایی ایراد کار خودش که نظم و دقت هست را تقصیر دیگران میاندازد که البته کاملا دروغ است
  • iraj IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    7 0
    ایرلاین ها ی داخلی پول بنزین هواپیما هاشون رو نمی دهند به مردم خسارت تاخیر پرواز بدهند؟
  • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    19 0
    مرد مومن هواپیما با تمام مسافراش سقوط می کنه یکی به خودش زحمت نمی ده معذرت خواهی کنه حالا می خوای واسه تاخیر کسی جوابگو باشه .
  • بی نام A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    9 14
    کلا ما خیلی با جنبه ی اعتراضیش کار نداریم. میدونین، از بقیه اعتراضا تو ایران بی دردسرتره: طرف حسابمون دولت یا چیز دیگه نیست، یه ایرلاینه از اون مهمتر اینکه بوی پول ازش میاد. مهم نیست که چند ساعت از وقتمون به خاطر تاخیر هواپیما تلف شده، خودمون حاضریم دو برابر اون مدت زمانو تو هواپیما بشینیم تا شاید یه چیزی ولو بلیط داخلی گیرمون بیاد. آخه میدونین، از بچگی بهمون گفتن مویی از خرس کندن غنیمته
  • ایرانی A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    9 0
    کاری که در جامعه متمدن بر عهده قانون است ...... آخه کدوم قانون وقتب قانونی نیست از مسافران حمایت کنه شرکتهای هواپیمایی هر کاری می کنن بهترین راه اعتراض عملیه با شکایت کار به جایی نمیره اونقدر آدم رو تو دست اندازهای اداری می اندازن که طرف پشیمان میشه از خسارت گرفتن
  • بی نام JO ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    10 0
    نشستن اعتراضی در هواپیما بسیار هم کار متمدنانه ای هست. جلوی مسئولان بی کفایت باید اینطور ایستاد.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    16 6
    پاره کردن و شکستن صندلی ها و در صورت امکان کتک زدن مهماندار ها و خدمه و خلبان بهترین کاره
  • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    4 0
    البته چون در کشور ما قانون در اکثر مواقع اجرانمی شود ویامسیولین به هیچ وجه جوابگو نیستند چون خیلی خوب می دانند هیچ الزام وجبری در پاسخگویی ندارند ومتاسفا گوش شنوایی هم دردستگاهای مربوطه نیست .پس بهترین روش برخورد اجتماعع خود مردم دربرابراینگونه بی مسئولیتی هاست
  • حسینی IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    7 0
    دست خدا با جماعت است تامسافران متفرق نشوند میتوانند احقاق حق کنند بمحض پیاده شدن از هواپیما ومتفرق شدن همه چیز تمام میشود.پس همین روش پیاده نشدن تا گرفتن حق بهترین راه است .
  • حمید A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    4 0
    کلا انجام کارهای متمدنانه در کشورهایی که قوانین ان متمدنانه است می باید انجام شود اما هرشخصی متن بالا را بخواند میبیند که انجام این کار با قانونی که وجود دارد یاندارد چون نفهمیدیم که قانونی هست یانه کاملا همخوانی دارد.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    5 0
    اتفاقا کار خیلی خوبیه من واقعا تعجب کردم وقتی دیدم بلاخره یه عده‌ای دارن اعتراض می‌کنن
  • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    2 24
    نه كار خوبي نيست ، تازه اينكار ديگه خز شده
  • مردم ایران IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    15 0
    قانون ,,, هر بلایی هر کسی که بتواند سر مردم می اورد از قانون خبری نیست. اگر حق خودت را با زور گرفتگی که گرفتگی اگر نه صبح تا شب حقت پایمال می شود
  • بی نام CH ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    6 0
    عالی است.
  • بی نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    6 0
    اگر عده ای تصمیم میگیرند از حقوق خودشان بدون توهین و ایجاد درگیری فیزیکی با احدی با اینگونه اعتراضات احقاق حق کنند باید تا اخر پای ان بایستند ان مدیری که دستور به بستن دربهای هواپیما و قطع تهویه هوا و غیره داد نیز ایکاش پای کار خود بایستد . تا سیه روی شود انکه در او غش باشد.وقتی هر بلایی سر مسافرین ایرلاینهای ایرانی میاید کسی ککش هم نمیگزد و حتما باید ماهها و سالها پله های دادگستری را بالا و پایین بروی یا همین خودرو سازان ما هر بلایی سر مردم بیاید کسی جواب گو نیست مردم باید چکار بکنند ...
  • م. الف A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    4 0
    جایی که خلا قاونی وجود داشته باشه آره...
  • حسین A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    7 0
    بله درسته و ای کاش که زودتر این نوع اعتراض شروع میشد و خدا کنه تا زمان اصلاح سیستم ادامه دار باشه
  • بی نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    2 21
    این حکایت همان میشود که کنهه کرد در بلخ اهنگری که در جای دیگر زدن گردن دیگری به نظر من این کار بسیار نادرست است چون مسافرین بعدی که هیچ تقصیری در این مورد ندارند به درد سر می افتند وپروازشان به تاخیر می افتد مگر ریگی در کفش کسانی که این کار نادرست را انجام میدهند باشد وعمدا بخواهند صدا در بیاورند که بایستی با انها برخورد شود
  • نیکان US ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    6 2
    قانون؟؟؟؟؟ توی ایران، کدوم قانونی درست رعایت میشه؟؟؟ شرکت ها همه به فکر خودشون هستند. متاسفانه چون فضای رقابتی هم نیست، مردم مجبور به استفاده از خدمات آنها هستند. خوب یادمان هست چند سال پیش که قرار شده بود برخی سفرهای داخلی با هواپیمایی قطر انجام شود، چطور صدای اعتراض شرکت های هوایی درآمده و عاجزانه تقاضای لغو این قرارداد رو کردند. متاسفانه همیشه مدیران کشور، حداقل ها رو برای مردم ایران فراهم کرده اند و بر سر مردم منت هم می گذارند. ای کاش به واقع، منویات مقام رهبری سرلوحه کار مسئولین بود... ای کاش.
  • بی نام A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    21 0
    قانون؟قانوننننن؟؟؟آهان قانون...؟....؟.............ببخشید میشه بپرسم کدوم قانون؟لابد منظورتون قانون بی قانونیه؟اگه منظورتون اینه که تو ایران همه سارمانها دارن بهش عمل می کننمگه ما قانون دیگه ای هم داریم توایران
  • بی نام IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    11 0
    مردم ما مردم صبوری اند ولی صبر بیش از حد اونا باعث شده خیلیا یه سری فکرای دیگه بکنن و از این رفتار مردم سوء استفاده کنن.
  • مینا IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    14 1
    متاسفانه یکماه پیش با همراه داشتن نوزاد چهل روزه با تاخیر 5 ساعته پرواز درفردگاه شیراز مواجه شدم...به هر کجا بگین شکایت کردم اما هیچ نتیجه ای و جوابی تا بحال نگرفتم...و نخواهم گرفت...متاسفم برای قانون...در مدت تاخیر هم هیچ امکاناتی در اختیار بنده قرار نگرفت
  • پرنده IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    2 0
    این مطلب باید توی صفحه حامعه کار می شد نه دانش
  • بی نام IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    1 0
    باید همین کار رو کرد.
  • حسینی راد IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    3 0
    کاش قبل از بحث بالا به بحث مهم تری می پرداختیم و بعد از این بحث هم به بحث دیگری بپردازیم. بحث اول در این نظر، بحث بعدی در نظری جداگانه خواهشمندم نظر بنده تایید شود. جون مردم ما چقدر ارزش داره ؟؟؟ از نگارنده مطلب درخواست دارم یک سری به آمارهواپیمایی کشوری بزنه عمر مفید هواپیماهای شرکت های خارجی رو با داخلی مقایسه کنه نمی خوام راه دور بریم ، 4 تا شرکت داخلی مثل زاگرس، تابان، کیش، کاسپین و ... رو با شرکت های همین اطراف مثل قطر غاز، امارات، ترکیش ، اطلس جت و ... مقایسه کنه متاسفانه به خوبی قابل مشاهده عمر هواپیماهای ما حداقل 23 برابر این شرکت هاست در خیلی از فاکتورهای دیگر از برخورد مناسب مهمانداران، خرید بلیط اینترنتی و پشتیبانی و .... در همه این ها از دنیا عقب افتاده ایم
  • بی نام IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    3 0
    بحث دوم بهترین ایرلاین کشور کدوم ایر لاین ؟ بیاین یه مطلب در این مورد منتشر کنید . از نگارنده در خواست دارم به بررسی این قضیه پرداخته یا بحث در این مورد ایجاد کرده و از مردم با توجه به تجربیات خودشون نظرخواهی کنه چرا فاصله ایرلاین ماهان و معراج با بقیه ایرلاین های داخلی انقدر تفاوت کرده ؟ دلیل اون چیه ؟ آیا سایر ایرلاین ها توانایی پرواز به موقع، خدمت رسانی مناسب، پاسخگویی به موقع و ... رو دارا نیستند ؟؟ چرا ایرلاینی مثل ایران ایر دست به تغییر ناوگان خودش نمی زنه ؟ همگان آشکارا می دونن بیشترین عمر ناوگان هوایی کشور در اختیار این ایرلاینه امنیت واقعا چقدر معنا داره ؟ بیشتر مسئولین درد مردم رو نکشیدن فقط با ایرلاین برتر در قسمت بیزینس پرواز کرده اند و از مشکلات بی خبرند کاش یبار....
  • مرتضی جعفری پور A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    4 0
    کار خوبی نمیکنید که فقط رای مورد نظر خودتون را پخش میکنید خبر انلاینیهای محترم
  • بی نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    6 1
    آقا اینجا ایرانه...... این اتفاقات اینجا یه چیز خیلی خیلی عادیه... البته اونطرف داستان هم باید دید.اینکه هواپیماهایی که استفاده میشه حداقل برای شصت سال پیشه.هر دفعه که پرواز میکنه احتمالاً باید نصف موتورش عوض بشه.من خودم هروقت میخوام با هواپیماهای داخلی برم جایی اولویتم سالم و زنده رسیدنه نه دیر رسیدن.........
  • بی نام IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    5 0
    در هرج و مرج اگر هرج و مرج نکنی بازنده محسوب میشوید. چارترها و دلالهای بلیط در باجه های فرودگاه که بلیط را 2 برابر قیمت قاچاقی میفروشند چرا همچنان فعال هستند؟
  • آریا IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    15 0
    این مجلسی که هر روز داره برای استفاده از وسایل جلوگیری از بارداری، استفاده از ماهواره، امر به معروف و... قانون وضع میکنه چرا یه بار یه قانون محکم برای مجازات شرکت های هواپیمایی متخلف وضع نمیکنه؟
  • مسيح IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    3 7
    تا زماني كه شركت هاي هوايي ايران تحريمه نبايد چنين اعتراض هاي وجود داشته باشه، از هواپيما هايي كه از رده خارج شده چه انتظاري ميشه داشت؟
  • بی نام A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    3 0
    موضوع جالبيه. خيلي هم خوبه كه مطرح شده. ولي درك نمي‌كنم چرا در بخش دانش و فناوري مطرح شده؟ آيا پياده نشدن از هواپيما يه جور دانشه؟ يا پياده شدن از هواپيما فناوري خاصي داره كه ما هنوز بهش نرسيديم؟ اين مطلب بايد در بخش جامعه مطرح بشه.
  • مهرداد IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    2 0
    مگه کار دیگه ای هم از مسافرها بر میاد؟دستشون به کجا بنده؟قانون ازشون حمایت میکنه یا شرکتهای هوایی اهل خسارت دادن هستن؟تازه مگه کم پرواز با تأخیر داریم؟
  • م ع ح A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    5 0
    کسایی که تا حالا برای مسافرت با هواپیما تاخیر خوردن میفهمن این کار خوبه یا نه. بنظر من از این روش بهتر توی ایران وجود نداره. یه بار بخاطر 6 ساعت تاخیر ، هتلی که رزرو و پیش پرداخت کرده بودم و اسکله ای که تا یه ساعت مشخص حرکت میکرد و دفاع از پایان نامه ام همه گی با مشکل و هزینه برای من روبه رو شد. هواپیمایی یه معذرت خواهی درست حسابی هم نکرد. من هیچوقت نمیبخشمشون. دردود بر همه کسایی که از هواپیما پیاده نمیشن تا به حقشون برسن. باید با هرکی مثل خودش رفتار کرد تا جواب گرفت.
  • محمد احمدی IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    2 1
    خلبان و کمک خلبان و مهماندار چه گناهی کردن که باید کتک بخورن ای بابا بعضیا دیگه شورشو در میارن. برین یقه اصل کاری ها رو بگیرین اگه میتونین.
  • علیرضا IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    1 0
    ظاهرا آسایش مسافران برای شرکت های هواپیمایی ارزشی ندارد حتی در خود هواپیما نیز فرم شکایت و اظهار نظر وجود دارد که بارها پرکردم و تحویل دادم آدرس دقیق و ایملم راهم گذاشتم ولی دریغ از یک جواب بنده به مقتضی شغل مجبور به استفاده خط هوایی زاهدان تهران وبالعکس می باشم بدترین وضعیت در خطوط هواپیمایی کشور را هم همین مسیر دارد.
  • علی IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    از نظرات مردم معلومه برا من هم همین اتفاق هم در ترکیه هم در داخل پیش اومد هر چی تو اینترنت و اینور اونور گشتم جواب نگرفتم به این نتیجه رسیدم با پرواز ایرانی نرم اگرم جایی مجبور شدم همون جا تسویه کنم
  • بی نام IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    1 0
    دادگاه مخصوص تاخیر هواپیما باید ایجاد بشه واسه همه چیز دادگاه داریم که طنز تلخ
  • بی نام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 0
    این هواپیما ها فرسوده ا ند شرکتهای هواپیمایی از رده خارجنند باید اورهال بشن
  • احمدرضا آیتی US ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    1 1
    ازاینکه هواپیمائی آسمان راانتخاب نمودیدمتشکریم.اقامت خوشی رادرعسلویه برایتان آرزومندیم