مروری بر گاف ها و اشتباهات رسانه ای در حاشیه انتخابات خانه سینما

کیوان کثیریان

انتخابات اخیر خانه سینما که روز یازدهم اسفند برگزار شد، سند تثبیت کامل این تشکل بود پس از سال های گرفت و گیر با عناصر کارشکن و معاند با نهادهای مستقل صنفی. خانه سینما پس از پایداری و وحدت اعضایش و سخت کوشی هیات مدیره و مدیرعاملش جانی دوباره گرفت و حالا دوران جدیدی از فعالیتش آغاز شده است.
اما... بارها گفته شده و من نیز تاکید می کنم که خانه سینما اگر خانه سینما ماند مدیون همت و حمایت رسانه ها و خبرنگاران و منتقدانی بود که پای این نهاد صنفی ایستادند و نام خانه سینما را در سخت ترین روزها و سال ها زنده نگه داشتند. در روز انتخابات یازده اسفند نیز این حضور چشمگیر ادامه داشت.

ولی در گزارش ها و تصاویری که از این دویداد مهم مخابره شد، اشتباهات کوچک و بزرگی وجود داشت و دارد که بد نیست برای ثبت در تاریخ یادآوری و شاید اصلاح شود. برخی اشتباهات نقص اطلاعات دارد و گاه اطلاعات نادرست منتقل می شود. طبعا بخشی از این خطاها به سرعت مخابره اخبار مربوط است، برخی به حضور نداشتن ناگزیر دوستان خبرنگار در سالن برگزاری مجمع ارتباط دارد و برخی به ناآشنایی عمومی با وضعیت اساسنامه و ساختار خانه، ولی برخی اشتباهات فاحش، مشخصا از ضعف اطلاعات عمومی و ساده بعضی دوستان نشات می گیرد که البته معمولا مواضعی علیه خانه هم دارند. شاید توضیحاتی که در پی می آید حاوی اطلاعات مفیدی داشته باشد و در روشن شدن برخی ابهامات و جلوگیری از برخی اشتباهات احتمالی آینده کمک کند. طبعا بنا ندارم  به هیچ وجه زحمات ارزشمند همکارانم را زیر سوال ببرم ولی خطا خطاست دیگر و بهتر است اصلاح شود!

خبرگزاری فارس در گزارش تصویری مفصلی که از قبل و بعد مجمع عمومی کار کرده عکس خانم پروین صفری رییس انجمن طراحان صحنه و لباس را منتشر کرده و زیرش نوشته مهوش صبرکن!

پروین صفری


سایت سینماپرس وابسته به رییس سابق سازمان سینمایی که از ابتدای دولت یازدهم با تمام قوا تلاش می کرد مجمع عمومی ناکام بماند و انتخابات خانه سینما برگزار نشود، اساسا فردی به نام حمیدرضا آشتیانی پور رییس صنف گویندگان که به عنوان عضو علی البدل اول هیات مدیره انتخاب شد را نمی شناسد و با گذاشتن عکس علی آشتیانی پور، تهیه کننده سینما در شرح حال او می نویسد: "تهیه کننده محبوب و همیشه خندان سینما و ....." و از خود نمی پرسد اگر این تهیه کننده عضو هیات مدیره شده پس علیرضا داودنژاد که نماینده تهیه کنندگان بوده کجای معادله قرار می گیرد؟!
البته پس از حدود بیست ساعت سینماپرس شرح حال قبلی را حذف می کند و جلوی نام آشتیانی پور می نویسد از گویندگان با سابقه سینما. و پس از چهل و هشت ساعت بیوگرافی آشتیانی پور جایگزین می شود. البته  عکس علی آشتیانی پور تهیه کننده تا مدت ها همچنان در صفحه اول این سایت وجود داشت!

خانه

خانه


یکی از نکاتی که در برخی رسانه ها به اشتباه منعکس شد، انتخاب اعضای شورای صیانت خانه سینما بود. اعضای این شورا در مجمع عمومی و با رای صنوف انتخاب می شوند و وظایف مشخصی دارند که ربطی به انتخابات ندارد. برخی گمان کرده بودند این شورا، وظیفه صیانت از آرای مجمع و انتخابات را دارند درحالی که اساسا اینگونه نیست. بند سوم دستورجلسه مجمع به انتخاب این سه نفر اختصاص داشت که پیش از انتخابات هیات مدیره، میان ده نامزد که عموما از اعضای پیشکسوت صنوف بودند، رای گیری انجام شد و آقایان سریر، اسکندری و سماک باشی انتخاب شدند. هیات رییسه مجمع که کار شمارش آرا را به عهده داشتند خانم رضا، آقایان حقیقی، قاضی نظام و کثیریان بودند. ضمن آنکه تابناک به اشتباه از رای نیاوردن غلامرضا موسوی در هیات مدیره خبر داد که اساسا موسوی برای هیات مدیره نامزد نبود.
خانه

 

خانه


نکته دیگری که همکاران رسانه ای را دچار اشتباه کرد مساله نامزدی اعضای هیات مدیره در این انتخابات بود. تابناک به اشتباه نوشته بود که هیچیک از اعضای سابق هیات مدیره نامزد نیستند که خب اینگونه نبود و ابراهیم مختاری و محمدرضا مویینی دو عضو هیات مدیره سابق بودند که نامزد شدند.

خانهطبق اساسنامه جدید خانه سینما یک نفر بیش از دوبار پیاپی نمی تواند عضو هیات مدیره باشد و در هیات مدیره قبلی فرهاد توحیدی، محمد سریر و مرتضی رزاق کریمی بر همین اساس حتی اگر خودشان و صنف هایشان تمایل داشتند هم قانونا نمی توانستند برای نامزدی معرفی شوند. سیروس الوند، امیر اثباتی نیز منع قانونی برای نامزدی نداشتند ولی صنف هایشان نامزد دیگری جز آنها را برای انتخابات معرفی کرده بودند؛ آقایان لیلاجی و ابوالحسن داودی. ضمن آنکه مهدی عسگرپور که در دوره اخیر تنها مدیرعامل بود و در هیات مدیره عضویت نداشت نیز منعی برای نامزدی نداشت ولی کانون کارگردانان نامزد دیگری را معرفی کرد. 

انتخابات خانه


فارس نوشته بود که فرشته طائرپور خود را برای هیات مدیره نامزد نکرده است. خب پنج هزار نفر دیگر هم خود را نامزد نکردند! سازوکار نامزدی در انتخابات هیات مدیره به انتخاب و اختیار افراد نیست. شورای مرکزی هر صنف می تواند یک و تنها یک نامزد برای هیات مدیره معرفی کند. طبعا تصمیم شورای مرکزی صنوف تعیین کننده است که آیا نامزد معرفی کند یا نه و اگر بله چه کسی را معرفی کند. ضمن آنکه در مجامع عمومی هرصنف پنج نماینده دارد و تنها یک رای دارد.

انتخابات خانه

 

آقای داودنژاد که نماینده صنف تهیه کنندگان بودند، بعد از انتخابات نامه ای نوشتند که یک اشتباه فاحش اطلاعاتی داشت. ایشان نوشتند که تصمیم گیری درباره عضویت صنف پخش کنندگان در خانه سینما از دستور جلسه خارج شد، درحالی که اساسا اینگونه نبود. یکی از روسای صنوف پیشنهاد دادند که اولویت این بند از دوم به چهارم تغییر کند و به بعد از انتخابات هیات مدیره منتقل شود که موافقت نشد و همان جا رای گیری شد و با 27 رای موافق از 30 رای، با عضویت این صنف موافقت شد. حدس می زنم آقای داودنژاد هنگام رای گیری در خارج سالن حضور داشتند.

انتخابات خانه


درهمین باره دوستان تابناک اشتباه دیگری در گزارششان داشتند و نوشتند که با عضویت دوصنف مدیران تبلیغات و جلوه های ویژه در این مجمع موافقت شد. درحالی که این دوصنف_ مدیران تبلیغات و جلوه های ویژه بصری_ یکسال و نیم پیش در مجمع آبان 92 عضو خانه سینما شدند و در مجمع اسفند 93 عضویت صنف پخش کنندگان فیلم تصویب شد.

انتخابات خانه

نکته دیگری که ایلنا را دچار اشتباه کرده بود، انتخاب مهدی خادم بود. مهدی خادم در دوره قبل بازرس خانه سینما بود و در این دوره برای هیات مدیره نامزد شد و انتخاب هم شد. ایلنا نوشت که خادم پیش از این در هیات مدیره بوده که صحیح نیست.

انتخابات خانه


تابناک پیش از شروع انتخابات پیش بینی کرد که داودی احتمالا انتخاب می شود و مدیرعامل هم می شود هرچند ممکن است مدیرعامل از بیرون هم باشد. طبق اساسنامه جدید خانه سینما، هیات مدیره موظف است مدیرعامل را از بیرون خود انتخاب کند و داودی حتی در صورت انتخاب شدن در هیات مدیره هم نمی توانست مدیرعامل شود. طبعا با این قاعده، هیچکس نمی تواند در آن واحد مدیرعامل و رییس هیات مدیره خانه باشد.

انتخابات خانه

انتخابات خانه


تابناک همچنین پروین صفری را نامزد صنف طراحان صحنه و لباس اعلام کرده بود در حالیکه نامزد این صنف آقای لیلاجی بودند.

انتخابات خانه

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403046

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =