این اولین بار نیست که فاتحان نو رسیده آثار تاریخی را نابود می کنند.

صحنه های تکان دهنده ی ویدئو های منتشر شده از نابودی آثار تاریخی چند هزار ساله در موزه ی شهر موصل  در کشورعراق به دست عوامل "داعش" سوالات فراوانی را ایجاد می کنند که هدف اینان از این تخریب ها چیست و چرا چنین بر انتشار آن در شبکه های اطلاع رسانی اصرار دارند؟ داعشی ها در فرصت های مختلف اعلام کرده اند که این مجسمه ها جز بت چیز دیگری نیستند و بنا به سنت پیامبران این کار را کرده اند. حال سوال اینجاست که مگر کسی برای زیارت به موزه ی موصل می رفت و آن آثار را خداوند خود می شمرد که به بهانه ی بت بودن باید نابود شوند؟

اینها اولین فاتحان نورسیده نیستند که دست به نابودی آثار گذشتگان می زنند. طالبان در افغانستان در سال ۲۰۰۱ در ایالت بامیان مجسمه های ۵۳ متری و ۳۵ متری بودا را با دو شبانه روز آتش باری مداوم منفجر کردند تا اثری از آنها باقی نماند. چرا طالبان و داعش دست به این کار ها می زنند؟ آیا این کار در تاریخ فقط به وسیله ی تندرو های دینی انجام شده است؟ در تاریخ آمده است که چنگیز خان مغول نیز صدماتی به  مجسمه های بامیان زده، اما موقق به نابودی آنها نشده است. اسکندر مقدونی پس از شکست دادن ارتش داریوش سوم و تسخیر ایران، دست به نابودی بناهای هخامنشی و سوزاندن کتابخانه ها زد. البته اسکندر یک مهاجم خارجی بود اما در تاریخ سرزمین خودمان سراغ داریم از فاتحانی که پس از سرنگونی پادشاهی قبلی اولین کار و افتخارشان نابودی بناهای به جا مانده از پیشینیان بوده تا شاید شکست خوردگان فراموش شوند. پادشاهان ساسانی پس از به زیر کشیدن اشکانیان اغلب بناهای ساخته شده توسط ایشان را با خاک یکسان کردند تا بناهای جدید خود را در چشم مردمان جایگزین آنها نمایند. در محل "نقش رستم" در استان فارس قدیمی ترین سنگ نگاره ی موجود متعلق به دوره ی "عیلامیان" است که فقط قسمت های اندکی از آن باقیمانده چرا که بعدها در دوره ی ساسانیان "بهرام دوم" قسمت عمده ی آن نقش ها را از بین برده و نقش خود را بر آن می نگارد.

احتمالا با نگاهی به تاریخ از این دست مثال ها فراوان یافت می شوند. اما سؤال اینجاست که چرا سنگ نگاره ها و بناهای معروف مغلوب شدگان به دست فاتحان نورسیده نابودد می شوند؟ برخی از آنها همچون آثار مربوط به دوره ی "آشوریان" در موزه ی موصل مربوط به قرن ها پیش از امروز هستند و ربط مستقیمی به دو طرف جنگ مغلوبه ندارند! داعش کجا و آشوریان کجا؟! آشوریان کجا و دولت امروز عراق کجا؟!

آنچه که در اغلب فاتحان ویرانگر دیده می شود این تفکر است که ایشان آخرین پیروز و کامیاب تاریخ هستند و زین پس دیگر کسی قدرت مقابله با آنها را نخواهد داشت و همین طور در روزگاران قدیم هم مردمانی به قدرت و عظمت ایشان نبوده اند پس هر آنچه که این نظر را زیر سؤال می برد باید نابود شده و از میان برداشته شود. موزه محل یاد آوری است که چه تمدن های بزرگی در همین جاهایی که من و تو پا می گذاریم آمده و رفته اند و چه بناهای باشکوهی ساخته اند اما همه روزی روی در نقاب خاک کشیده اند و این بناها و مجسمه ها و سنگ نگاره ها و دست سازهای چوبی، گلی و سنگی به دست به ما رسیده تا در زندگی آنها تفکر کنیم. در واقع کسانی که خود را فاتحین اول و آخر تاریخ می دانند دست به ویرانی گذشته می زنند چرا که می ترسند مبادا عظمت و بزرگی دیگری غیر از خودشان توجه مردمان را به خود جلب کند. فاتحان نورسیده از موقتی بودن قدرت خود واهمه دارند و می خواهند به همه اعلام کنند که کسی را یارای مقابله با ایشان نیست چرا که هرگز قومی از آنها قوی تر نیامده و نخواهد آمد. اما آنها در دل خود می دانند که این افکار همه جز یاوه ای بیش نیستند پس به مقابله با هر آنچه که عظمت ازلی و ابدی ایشان را زیر سؤال ببرد بر می خیزند و چه باک اگر مجسمه های خاموش چند هزار ساله در مقابل ایشان قرار گیرند. آنها با هر آنچه به دست آید به ویرانی این مجسمه ها می شتابند تا بر ترس و بد گمانی خود غلبه کنند و نفس راحتی بکشند که از این به بعد در تاریخ کسی از ما قوی تر نبوده و در آینده نیز نخواهد بود.

بار دیگر به آن ویدئوهای غریب بنگرید. آنگونه که نقل شده برخی از این مجسمه ها اصل نیستند اما می گویند گاو بالدار عظیم الجثه اصل بوده. ما صدای گاو بالدار را نمی شنویم اما داعشیان حتی بعد از نابودی پر دردسر این مجسمه هنوز نعره ی مهیب او را در گوش خود می شنوند و از عظمت آن می ترسند. ترس داعشیان، گاو بالدار موصل را از جهانیان گرفت. آنها هنوز هم می ترسند.

 تا نابودی بعدی داعش به نام که بیافتد...

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    17 2
    اینها مغولان عصر ما هستن از زن و مرد پیر و جوون ، سگ و گربه ،جاندار و بی جان نمیگذرن.
  • بی نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    8 3
    تفسیر خیلی خوبی بود ... تشکر
  • بی نام A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    17 0
    خدالعنتشون کنه اینا مگه سواد دارن مگه آدمن که این چیزارو بفهمن یه حیوون درنده هستن که فقط از پایین تنه شون واسه عیاشی و بالاتنشون واسه خوردن و عربده کشی استفاده میشه
  • دانا A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    48 0
    تخریب بناهای مغلوب شدگان یک بیماری تاریخی است، این بیماری با میزان نا مشروع بودن فاتح رابطه مستقیم دارد.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    19 2
    عجب متنی بود، دم نویسنده گرم و سرش خوش باد، مخصوصا پاراگراف آخر جانانه و از روی آگاهی نوشته شده بود به این جملات دقت کنید:آنچه که در اغلب فاتحان ویرانگر دیده می شود این تفکر است که ایشان آخرین پیروز و کامیاب تاریخ هستند و زین پس دیگر کسی قدرت مقابله با آنها را نخواهد داشت...
  • نوروزي IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    8 2
    ناصرخان مثل هميشه مقاله خوبي تنظيم كرديد.
  • امیر A1 ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    7 0
    مقاله خوبی بود .ممنون از شما. قلم خوبی هم دارد.