نایب رئیس اتاق ایران و سوئیس: توافق هسته ای صورت می گیرد/ قیمت دلار پس از توافق چقدر خواهد بود؟

تا چند هفته پیش تصور می کردم که توافق انجام نمی شود و تقریبا دیدگاه منفی در این زمینه داشتم ولی اتفاقاتی که طی چند هفته اخیر رخ داده موجب شده تا نگاهم تغییر کند.

درحالي که مذاکرات هسته اي ادامه دارد، نايب رئيس اتاق ايران و سوئيس از توافق هسته اي خبر داد. به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، نظام مافي، نايب رئيس اتاق ايران و سوئيس اعتقاد دارد که نشانه هاي توافق هسته اي به وضوح ديده مي شود. او اعتقاد دارد که اين توافق به نجات اقتصاد ايران کمک مي کند. گفت و گوي او با خبرآنلاين را مي خوانيد.

به اعتقاد شما وضعيت توافق هسته اي ايران به چه سمتي مي رود؟

تا چند هفته پيش تصور مي کردم که توافق انجام نمي شود و تقريبا ديدگاه منفي در اين زمينه داشتم ولي اتفاقاتي که طي چند هفته اخير رخ داده موجب شده تا نگاهم تغيير کند. برهمين اساس در حال حاضر تصور مي کنم که توافق هسته اي انجام مي شود. البته در مورد اندازه اين توافق ابهاماتي وجود دارد. اعتقاد دارم که اندازه اين توافق کوچک خواهد بود.

يعني چند درصد خواسته هاي ايران يا امريکا تامين مي شود؟

تصور مي کنم اين توافق حدود 70 درصد خواسته هاي امريکايي و 30 درصد خواسته هاي ايراني را پوشش مي دهد. اما همين هم براي ما برد به حساب مي آيد چراکه حداقل مي دانيم تحريم ها سخت تر نمي شود. البته مي دانيم که تحريم ها به صورت فله اي هم برداشته نمي شود.

يعني دقيقا چه اتفاقاي رخ مي دهد؟

فکر مي کنم، چند تحريم نمادين برداشته مي شود.

مثلا؟

به عنوان مثال آزاد کردن سوئيفت رخ خواهد بود و يا اينکه برداشتن تحريم ها از روي بانک مرکزي صورت مي پذيرد. که در نهايت هيچ کدام تاثير کلي روي روابط اقتصادي و بانکي ما ندارد ولي وضع از اين که هست بدتر هم نمي شود.

چرا اينقد اميدواريد؟ نشانه مشخصي ديده ايد؟

هميشه نيمه پرليوان را ببينيد. توجه داشته باشيد که با کاهش قيمت نفت سال بحراني پيش روي اقتصاد ايران است. از اين نظر بايد دقت کنيم که با وجود تحريم ها کار خيلي سخت تر مي شود. بنابراين نياز کليدي ما رسيدن به توافق هسته اي  است. از اين جهت از بدتر نشدن وضعيت خيلي بايد خوشحال باشيم.

گزارشي هم از وضعيت امريکا و نگاه آنها به توافق داريد؟

بعد از سخنراني نتانياهو 66 درصد دموکرات ها و 61 درصد جمهوري خواهان، خواهان توافق شده اند.

اين توافق چند درصد رضايت طرفين را تامين مي کند؟

رضايت طرفين مهم نيست. موضوع اين است که شرايط بدتر نشود. امريکا دنبال درگيري جديد ديگري نيست. هرچند متحدانش مثل عربستان و اسرائيل اين را مي خواهند ولي امريکا به نوعي بلوغ سياسي رسيده اند که بي جهت وارد درگيري هاي محلي نشوند. به دليل از اين جهت تصور مي کنم توافق تا حدودي رضايت بخش براي طرفين نباشد ولي عدم توافق فاجعه است که مي تواند روي کل کشور اثر بگذارد.

اين توافق پيروزي بزرگي است؟

خير. اصلا اسم پيروزي را نگذاريد. من فکر مي کنم اين مسئله فراتر از پيروزي است. بلکه مي شود گفت شروع بازگشت به جامعه جهاني است.

پيش بيني شما از بازارهاي مالي بعد از توافق چيست؟

پيش بيني من اين است که دسترسي به مقداري از پول هاي بلوکه شده را خواهيم داشت. دولت مي تواند ارزش دلار را حفظ کند و خط مشخصي را از نظر رشد اقتصادي پيش برويم. دسترسي به آن پول از دست مي رود و برمي گرديم به فروش نفت. ارزش دلار را ثابت را نگه دارد و عواقب آن را در واحدهاي صنعتي مي بينيم. توافق امسال براي اقتصاد ايران الزامي است.

اگر توافق نشود چطور؟

اگر توافق صورت نگيرد، دسترسي به درآمدهاي نفتي خيلي سخت مي شود. بنابراين احساس مي کنم در صورتي که توافق صورت نگيرد، قيمت دلار تا حدود 6 هزار تومان هم بالا مي رود ولي در حال حاضر خوشحالم که نشانه هاي توافق ديده مي شود. اگر توافق انجام شود هم قیمت دلار روی همین حدود فعلی باقی می ماند.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
    61 13
    تحلیل ابکی