مرگ تک‌فرزند دوم و روایتی از شاهدان یک قتل

رمان «مرگ تک‌فرزند دوم» نوشته بختیار علی، نویسنده شهیر کرد، با ترجمه سردار محمدی به زودی منتشر می‌شود.

به‌گزارش خبرآنلاین، رمان «مرگ تک فرزند دوم» روایتی از زبان شاهدان ماجرای یک قتل است. این رمان درباره‌ فرزند دوم زنی است که مردم او را به‌سخره و به‌شوخی تک‌فرزند دوم می‌نامند و بعد از به قتل رساندن پسر، هریک بخشی از ماجرای قتل مرگ تک‌فرزند دوم را روایت می‌کنند.

بختیار علی برای خلق این داستان به روایت‌های گوناگون شاهدان یک ماجرای واحد بهره گرفته است. در واقع به‌جای این‌که با دانای کل چه به‌شکلِ محدود و چه شکل نامحدود رو‌به‌رو باشیم با زاویه دید اول‌شخص متکثر در مردم مواجه هستیم.

این داستان نیز همچون دیگر آثار بختیار علی به سبک رئالیسم جادویی روایت شده است. این رمان در بهار و تابستان 1986 در مرز عراق و ایران نوشته شد. در زمستان 1987 مورد بازبینی قرار گرفت و سرانجام در سال 1997 نخستین بار در سوئد به چاپ رسید.
انتشارات افراز که با کپی‌رایت بختیار علی به انتشار آثار او در ایران می‌پردازد، پیش‌تر از این نویسنده، رمان‌های «آخرین انار دنیا» و «قصر پرندگان غمگین»، مجموعه‌ شعر «نردبانی در غبار» و مجموعه مقالات «آیا با لاکان می‌‌توان انقلابی بود؟» را به چاپ رسانده است.

رمان «مرگ تک‌فرزند دوم» در قالب 120 صفحه و با قیمت 8800 تومان روانه بازار کتاب می شود.

خبر دیگر از این ناشر اینکه، «گزیده‌ای از تاریخ نمایش در جهان» نوشته جمشید ملک‌پور منتشر شد. «گزیده‌ای از تاریخ نمایش در جهان» نوشته جمشید ملک‌پور به پیشخوان کتابفروشی‌ها رسیده است. این کتاب چکیده یافته‌ها، آرا و نظرات محققانی است که سالیان دراز در این راه تلاش کرده و آن‌ها را به ثبت رسانده‌اند.

کتاب «گزیده‌ای از تاریخ نمایش در جهان» به توصیف تحولات نمایش در جهان و خصوصاً نمایش معاصر از طریق تصویر پرداخته و حجم اندک مطالب را تعدد بسیار تصاویر جبران کرده است. نیمی از حجم این کتاب اختصاص به رویدادهای نمایشی در قرن بیستم دارد تا درباره‌ی ادوار کلاسیک تاریخ نمایش مطالب بیشتری به فارسی در اختیار علاقمندان قرار گیرد. حال آن‌که علاوه بر آشنایی با ادوار کلاسیک، آشنایی با تحولات نمایش معاصر می‌تواند کاربردی زنده‌تر داشته باشد. معیار برای گزینش مطالب این کتاب در درجه اول حکم اقوال محققان سرشناس این هنر و در درجه دوم براساسِ سلیقه نویسنده اثر بوده است.

ملک‌پور در تدوین کتاب «گزیده‌ای از تاریخ نمایش در جهان» کتاب‌های منتشرشده درباره‌ هریک از دوره های تاریخی را به دقت مطالعه کرده، مطالب مهم را برگرفته و در پایان ویرایش کرده است. وی برای این‌که توالی ادوار تاریخی نمایش را از دست ندهد و طرحی کلی از تحول این هنر از آغاز تا امروز ارائه کند چند کتاب معتبر تاریخ نمایش را به‌عنوانِ منابع اصلی مأخذ قرار داده است و در تدوین به آن‌ها رجوع کرده است.
این کتاب دارای 11 فصل با عنوان «نمایش در یونان باستان»، «نمایش در روم باستان»، «نمایش در قرون وسطی»، «نمایش در شرق»، «نمایش در دوره رنسانس»، «عصر طلایی نمایش در فرانسه»، «تجدید حیات نمایش در انگلیس»، «نمایش در قرن هجدهم»، «نمایش در قرن نوزدهم- رمانتیسم»، «نمایش در قرن نوزدهم- ناتورالیسم» و «نمایش در قرن بیستم» است.

انتشارات افراز همچنین اخیرا از جمشید ملک‌پور رمان «کاشف رویا» را در مجموعه «داستان امروز ایران» منتشر کرده است.
کتاب «گزیده‌ای از تاریخ نمایش در جهان» در 572 صفحه و قیمت 40هزار تومان منتشر شده است.

بنابراین گزارش، افراز همچنین نمایشنامه «زبان‌ها» نوشته سام شپرد را با ترجمه محمدعلی کفاش‌زاده وارد بازار نشر کرد. کتاب «زبان‌ها و یک نمایشنامه‌ دیگر» که به‌‌منظور اجرای هم‌زمان صدا و موسیقی نوشته شده است، محصولی مشترک از سام شپرد و جو چایکین محسوب می‌شود.

در این اثر که برای اولین بار توسط خود این دو نفر اجرا شد، داستانی توسط تک‌شخصیت نمایشنامه (گوینده) روایت می‌شود که داستان زندگی یک انسان بی‌نام است که توسط چندین و چند صدای مختلف که همگی توسط همان تک‌شخصیت نمایشنامه ادا می‌شوند، بیان می‌شود. این صداها و یا زبان‌های مختلف می‌توانند بیانگر حالات و نقش‌های مختلف خود ما در زندگی‌مان باشند و همین ویژگی خاص این نمایشنامه است که آن را تبدیل به نمایشنامه مورد علاقه مترجم کرده است. این صداها به‌تناوب و در جای‌جای نمایشنامه با سازها و صداهای مختلف موسیقیایی نیز همراه می‌شوند که خود به جذابیت و نیز پربارتر شدن اثر از جنبه‌ی فکری و نیز اجرایی می‌افزاید.

سام شپرد نمایشنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان تلویزیونی و سینمایی امریکایی در تاریخ 5 نوامبر 1943 در شهر فورت شرایدن ایالت ایلینویز امریکا چشم به جهان گشود. با این‌که عالم سینما و تلویزیون از خدمات ارزنده این هنرمند بزرگ امریکایی بی‌بهره نمانده است، اما مسلماً اعتبار و شهرت جهانی وی در حوزه‌ای نیست جز نمایشنامه‌نویسی، جایی که در طول تقریباً نیم‌قرن فعالیت مداوم به کسب چندین و چند موفقیت و جایزه‌ی بزرگ برای برخی از نمایشنامه‌هایش نائل آمده است که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به یکی از بزرگ‌ترین جوایز دنیای هنر و نمایشنامه‌نویسی به‌نام جایزه‌ی پولیترز اشاره کرد.

نمایشنامه «نفرین طبقه گرسنه» از دیگر آثار سام شپرد است که تاکنون توسط انتشارات افراز به چاپ رسیده است.
«زبان ها» در 71 صفحه و بهای 5500 تومان توسط انتشارات افراز وارد بازار کتاب می‌شود.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =