ایسنا نوشت:

 رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای ابراز امیدواری کرد که آمریکا بتواند پیش از یک نشست در پاناما که قرار است اواسط آوریل برگزار شود، سفارتش را در کوبا باز کند.
 باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز تاکید کرد: ما امیدواریم که بتوانیم سفارتمان را باز کنیم و برخی از گروه‌ها کار خود را در آنجا آغاز کنند. با این حال معتقدم که عادی سازی کامل روابط آن هم پس از بیش از نیم قرن گسستگی، مدتی زمان لازم خواهد داشت. با این وجود امیدواریم سفارت واشنگتن در هاوانا پیش از نشست دهم و یازدهم در پاناماسیتی باز شود.

وی افزود: این مساله را باید همواره به یاد داشته باشید که ما هرگز انتظار نداریم که روابط عادی کامل به سرعت از سر گرفته شود. کارهای زیادی همچنان باید انجام شود. ما در مسیری حرکت می‌کنیم که در جریان آن می‌توانیم مناسبات خود را با کوبا به نحوی افزایش دهیم که نهایتا در کوبا تغییراتی سریع ایجاد شود و ما منتظر آن روز هستیم که این تغییرات را ببینیم.

واشنگتن و هاوانا 17 دسامبر 2014 از سرگیری روابط دیپلماتیک را اعلام کردند و این اقدام پس از آن صورت گرفت که 18 ماه مذاکرات محرمانه و رودرو صورت پذیرفت.

با این حال منتقدانی از جمله در کنگره آمریکا می‌گویند که تلاش آمریکا برای پایان دادن به انزوای کوبا در واقع هدیه‌ای به دولت کوبا است. با این حال اوباما می‌گوید که هم اکنون نیز نشانه‌هایی از لیبرال شدن‌ هاوانا وجود دارد.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه تاکید کرد: حقیقت این است که از زمان اعلام روابط دو جانبه دولت کوبا در حال بررسی راه‌هایی است که بتواند تغییراتی اعمال کنند و مهمترین آن ایجاد زمینه سرمایه‌گذاری خارجی و ایجاد فرصت‌های بیشتر برای کارآفرینان است و ایجاد شفافیت بیشتر در فعالیت‌های اقتصادی و ما همواره این فرض را داشته‌ایم که پس از 50 سال یک سیاستی که کارایی ندارد، باید تغییر داده و چیز جدیدی را امتحان کنیم و من گمان می‌کنم که این امر نهایتا دولت کوبا را مجبور می‌کند در اقتصاد مدرن مشارکت کند. همین امر فضای بیشتری را برای آزادی مردم کوبا فراهم می‌کند.

در همین حال یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که چنانچه دو طرف اراده کنند، می‌توانند پیش از نشست پاناما دو کشور روابط را از سر گرفته و سفارت‌ها باز شود.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =