کاهش قیمت نفت چه تاثیری بر صنایع داخلی دارد؟/ تاسیس شرکتی زیر نظر سازمان مدیریت برای صنایع پتروشیمی

اکنون حدود 69 طرح پتروشیمی به صورت پروژه در کشور جود دارد که از 5 تا 95 درصد دارای پیشرفت هستند. در حال حاضر ظرفیت اسمی تولید ما نزدیک 60 میلیون تن است اگر این 69 طرح پتروشیمی ظرف 5 سال آینده به چرخه سرویس و بهره برداری بیایند.

حضور در مذاکرات، انعقاد قرارداد، شناسایی بازار هدف، یافتن مشتری، مباحث حقوقی، قراداد، مالی و مباحث بین المللی، تشویق برخی از پتروشیمی ها به سرمایه گذاری در صنایعی که ظرفیت صادرات دارند... از وعده هایی است که مدیر عامل شرکت بازرگانی پتروشیمی به فعالان صنایع تکمیلی می دهد. مهدی شریفی نیک نفس از مدیران جوان صنایع پتروشیمی کشور است. در شرایطی که در کشور شاهد کاهش شدید درآمدهای نفتی هستیم با او درباره روابط صنایع بالادستی و صنایع تکمیلی، صادرات مواد اولیه و... گفت و گو کرده ایم.

صنایع تکمیلی همیشه صنایع بالا دستی را در مقابل خود می داند و به باور آنها صنایع بالا دستی بدون در نظر گرفتن شرایط بنگاه های تولیدی، سیاست تأمین مواد و مدیریت گریدها را برنامه ریزی و آن را به صنایع تکمیلی دیکته می کنند. آیا شما این موضوع را قبول دارید لطفا در این خصوص توضیح دهید؟

این موضوع درست است اما به نظر بنده مقداری فضای کسب و کار تغییر کرده است. شاید در گذشته به دلیل کمبودهایی و همچنین رقابتی که در بحث تولیدات جهانی در این صنعت وجود داشته وضع این گونه بوده است. اکنون شرایط به سمتی پیش می رود که در اصطلاح به آن بایر مارکت می گویند یعنی به سمت خریداران است. اکنون حدود 69 طرح پتروشیمی به صورت پروژه در کشور جود دارد که از 5 تا 95 درصد دارای پیشرفت هستند. در حال حاضر ظرفیت اسمی تولید ما نزدیک 60 میلیون تن است اگر این 69 طرح پتروشیمی ظرف 5 سال آینده به چرخه سرویس و بهره برداری بیایند.

به جز تعداد طرح های موجود فعال؟

بله، این موجود است. اکنون 69 طرح پتروشیمی در کشور به صورت فعال کار می کنند هر چند شاید به دلیل مسائل تحریم ها سرعت آنها کند شده باشد ولی در حال اقدام و ساخت و ساز هستند. اگر این 69 واحد تولیدی به چرخه بیایند ظرفیت ما به 120 میلیون تن خواهد رسید و باید برای این 120 میلیون تن، بازار مصرف آن را چه در دنیا و چه در داخل پیش بینی کنیم. این ممکن نخواهد بود مگر با تعامل با صنایع تکمیلی و صنعت پتروشیمی. اکنون صنعت پتروشیمی رشد جهشی خوبی در اقتصاد کشور دارد آن هم به دلیل داشتن یک متولی به نام شرکت ملی صنایع پتروشمی است. لازم است دولت یک واحد یا سازمانی را زیر مجموعه به طور مثال سازمان برنامه ریزی ایجاد کند تا یک متولی برای رشد صنایع تکمیلی به وجود بیاید.

یعنی شما به بزرگ تر شدن سیستم دولتی قائل هستید؟

خیر، هدف در بحث حاکمیتی آن است. یعنی هماهنگی ایجاد کند و برنامه ریزی و نظارت از بالا صورت گیرد. در غیر این صورت ناگهان مشاهده خواهید کرد به فرض اگر ما 50 رنج تولیدی محصول داریم 40 واحد یک محصول را تولید می کنند. منظور بنده مدیریت گرید است.  باید نیازهای داخل کشور، نیازهای صادراتی، بحث های بازرایابی و بین المللی را هم مدنظر قرار دهیم و بر اساس آن برنامه ریزی و سرمایه گذاری صورت گیرد. سرمایه گذار و مجری همه باید از بخش خصوصی باشند. من برای دولت فقط برنامه ریزی و نظارت را قائل هستم نه اجرا.

برای شما به عنوان مدیر عامل PCC، صادرات مهم است یا بازار داخلی؟

ما در درجه اول متعهد به پوشش بازار داخلی هستیم و کالای صادراتی ما پس از تکمیل ظرفیت داخل اتفاق خواهد افتاد. رویکرد جذب پتانسیل بازار داخل است. بنده به شرکت ملی صنایع تکمیلی پتروشیمی، هلدینگ های پتروشیمی کشور پیشنهاد داده ام که همه مجتمع های پتروشیمی را مکلف کنیم تا یک طرح جامع صنایع تکمیلی را در هیئت مدیره خود پیشنهاد دهند و تصویب کنند یعنی شروع کنیم به تکمیل زنجیره ارزش تا به مواد مورد نیاز برسیم.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =