نسیم آنلاین نوشت:

دبیر انجمن سی‌ان‌جی گفت: دولت تضمینی برای عدم قطعی گاز جایگاه‌های CNG نمی‌دهد . علیرضا پوررضا گفت: سال گذشته حدود ۲۰ روز گاز جایگاه‌های توزیع سی ان جی کشور قطع بود؛ این اتفاق خسارت ۱۰۰ میلیون تومانی را به جایگاهداران تحمیل کرد.

دبیر انجمن سی ان جی کشور از عدم ارایه هرگونه تضمینی ازسوی دولت برای قطع نکردن گاز جایگاه های توزیع سوخت سی ان جی در فصل سرما انتقاد کرد و به نسیم گفت که تا اکنون دولت زیر بار پرداخت خسارت ناشی از قطع کردن سوخت جایگاههای سی ان جی نرفته است.

علی رضا پور رضا گفت که در سال گذشته حدود 20 روز گاز جایگاههای سی ان جی قطع بوده است

از قرار معلوم، به طور متوسط در هر ساعت در جایگاههای سوخت سی ان جی 700 کیلوگرم سی ان جی عرضه شده که با محاسبه فعالیت 10 ساعته در هر روز و محاسبه 800 ریال برای کارمزد متوسط جایگاه، تعطیلی 20 روزه جایگاهها درسال گذشته منجر به وارد آمدن خسارتی بیش از یکصد میلیون تومان به جایگاهداران سی ان جی کشور شده است.

هرچندکه دبیر انجمن سی ان جی کشورخسارت وارده ناشی از قطعی گاز و تعطیلی اجباری جایگاهها از سوی دولت در سالیان اخیر بالغ بر میلیاردها تومان ارزیابی کرد.

درحال حاضر دو هزارو 250 جایگاه توزیع سی ان جی درکشور وجود داشته که به نظر می رسد 40 درصد ظرفیت این جایگاهها بلا استفاده مانده است.

به گفته پوررضا،دولت باید سوخت سی ان جی جایگاهها را تامین کرده و درصورت اجبار برای قطعی گاز و تعطیلی جایگاهها، خسارت جایگاهداران را بپردازد،موضوعی که از نظر وی، تا اکنون دولت زیر بار چنین تعهدی نرفته است.

او ، با بیان اینکه اولویت دولت گرایش مردم به استفاده بیشتر از سی ان جی است، افزایش قیمت سوخت در سال آینده را دارای رابطه ای مستقیم با کاهش درآمدهای نفتی دولت دانست و گفت که دلیل دیگر افزایش قیمت بنزین، رعایت فاصله معقول بین سی ان جی با بنزین با هدف افزایش مصرف سوخت پاک است.

هیئت دولت در مصوبه‌ای قیمت هر کیلو گاز CNG را 52 تومان کاهش داد و با توجه به سناریوهای وزارت نفت برای قیمت بنزین و CNG در سال آینده به نظر می‌رسد قیمت بنزین در سال آینده افزایش نخواهد

با تصویب هیئت دولت قیمت CNG برای مصرف‌کنندگان با احتساب مالیات ارزش افزوده و عوارض متعلقه به ترتیب از تاریخ اول اسفند 93 در هر متر مکعب از مبلغ (4500) ریال به مبلغ (4140) ریال و بهای هر کیلوگرم CNG از تاریخ 5 اسفند 1393 از مبلغ (6520) ریال به مبلغ (6000) ریال کاهش می‌یابد.

بر اساس این گزارش از اول اسفند ماه عرضه CNG به خودروهای سواری بر اساس وزن و به کیلوگرم محاسبه و عرضه می‌شود.

از ابتدای سال جاری به دلیل افزایش قیمت CNG و نزدیک شدن قیمت آن به قیمت بنزین، مصرف CNG به شدت کاهش یافته و از 21 میلیون مترمکعب در روز به 18 میلیون مترمکعب در روز رسید.
بر این اساس از مدت‌ها پیش انجمن صنفی جایگاه‌داران CNG خواستار کاهش قیمت CNG به دلیل کاهش مصرف این سوخت پاک شده بود تا از افزایش واردات بنزین به کشور ناشی از جایگزینی CNG با بنزین جلوگیری شود.

بر این اساس ظاهرا شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و وزیر نفت با این کاهش قیمت موافقت کرده بودند، اما شرکت ملی گاز به دلیل نامشخصی چندان موافق کاهش قیمت این حامل انرژی نبوده است.

بر اساس این گزارش، وزارت نفت پیش از این دو سناروی برای قیمت CNG طراحی کرده بود که بر اساس سناریوی نخست اگر قیمت بنزین در سال 94 افزایش پیدا کند، قیمت CNG ثبات مانده و افزایش نخواهد یافت و بر اساس سناریوی دوم اگر قیمت بنزین ثابت بماند، به منظور حفظ فاصله قیمت بنزین و CNG قیمت CNG کاهش می‌یابد.

بر این اساس و با توجه به کاهش قیمت CNG با مصوبه هیئت دولت به نظر می‌رسد، قیمت بنزین در سال آینده افزایش نخواهد یافت و تثبیت خواهد شد.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =