تابناک نوشت:

این روز‌ها انتخاب نامزد جبهه پایداری برای انتخابات ریاست‌جمهوری پس از چالش‌های پیش از انتخابات در خرداد ۹۲، با معمای دیگری رو به رو شده است؛ ادعایی که بیش از آنکه نامزد اولیه پایداری‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری را هدف قرار داده باشد، به نوعی عملکرد شورای نگهبان را هدف قرار داده است.

 روزی که فتاح و لنکرانی وزرای دولت‌های نهم و دهم در کنار سعید جلیلی، گزینه‌های احتمالی جبهه پایداری برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ۹۲ مطرح شدند و ادعا شد جلیلی خودش را برای این کار مناسب نمی‌داند و سپس آیت‌الله مصباح یزدی به عنوان رهبر معنوی این گروه سیاسی با محکمترین الفاظ از اصلح بودن کامران باقری لنکرانی سخن گفت، شاید کسی باور نمی‌کرد که چند روز مانده به انتخابات، لنکرانی صحنه را ترک کند و آیت‌الله مصباح نظرش را به حمایت از جلیلی تغییر دهد.

جلیلی که ثبت‌نامش در آخرین فرصت‌های ممکن در کنار ثبت نام چهره‌هایی مانند مشایی و هاشمی رفسنجانی خبرساز شد، گزینه اولیه اعضای پایداری‌ نبود و همیشه این معما باقی بود که چرا جلیلی ناگهان ثبت‌نام کرد و چرا لنکرانی پیش از اعلام نامزدهای تأیید صلاحیت شده، خود از صحنه رقابت کنار کشید؟!

هرچند لنکرانی در بیانیه انصراف خود از کسب نظر مشورتی از جبهه پایداری انقلاب اسلامی و اقدام برای دفاع از گفتمان امید، عدالت و استقامت سخن گفت، اظهارات این هفته مرتضی آقاتهرانی از چهره‌های نزدیک به آیت‌الله مصباح یزدی و دبیر کل کنونی جبهه پایداری، روایتی دیگر از این ماجرا را به میان کشیده است.

دبیرکل پایداری درباره چرایی این تغییر گفته است: «وقتی به اجماع رسیدیم، موضوع را به استاد گفتیم. گفتند نتیجه را مکتوب کنید. نتیجه اجماع را نوشتیم و امضا کردیم و آیت الله مصباح گفت: حالا که جمعی از متخصصان به این نتیجه رسیدید، من آن را اعلام می‌کنم. جالب است ما در مورد او از شورای نگهبان هم نظر گرفته بودیم و گفته بودند لنکرانی مشکلی ندارد، ولی یکدفعه گفتند این فرد مشکل دارد. ما خیلی زود‌تر شروع کرده بودیم ولی به این مشکل برخوردیم».

شاید مشکل از برداشت آقاتهرانی از مواضع شورای نگهبان درباره آقای لنکرانی باشد! وی مدعی شده است که «ما در مورد او از شورای نگهبان هم نظر گرفته بودیم و گفته بودند لنکرانی مشکلی ندارد، ولی یکدفعه گفتند این فرد مشکل دارد». اینکه استعلام جبهه پایداری از شورای نگهبان مکتوب صورت گرفته یا شفاهی، از مجموعه شورای نگهبان صورت گرفته است یا برخی اعضای آن، رسمی بوده و یا در حد محاوره تا حد زیادی بر ادعای آقاتهرانی درباره آنچه پیش از انتخابات میان جبهه پایداری و شورای نگهبان گذشته، سایه می‌افکند و به همین دلیل اظهارات وی نیازمند شفاف‌سازی است.

نکته مهم دیگر، ادعای تغییر نظر شورای نگهبان درباره احراز صلاحیت لنکرانی برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم است؛ تغییر نظری که آقاتهرانی به شورای نگهبان منتسب کرده، تأثیری انکارناشدنی بر انتخابات ریاست‌جمهوری داشت.

بسیاری از منتقدان نامزدی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی در انتخابات ریاست‌جمهوری معتقدند که نامزدی جلیلی در انتخابات، دوقطبی‌های مختلفی را بر انتخابات حاکم کرد که همچنان هم بر فضای سیاسی داخلی موثر است؛ به عبارت دیگر، تغییر نظر شورای نگهبان در موضوع احراز صلاحیت وزیر بهداشت دولت نهم، این قدر مهم بوده است که لازم باشد شورای نگهبان چرایی تغییر نظر خود را ـ که از سوی دبیرکل پایداری ادعای آن مطرح شده است ـ برای افکار عمومی پاسخ دهد.

اظهارات آقاتهرانی آسیب‌هایی را نیز به وجهه سیاسی لنکرانی وارد می‌کند. اگر تا پیش از این، وی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بود که برای اهداف والای سیاسی به نفع جلیلی انصراف داده است، اکنون آقاتهرانی مدعی شده که نظر شورای نگهبان درباره احراز صلاحیت وی به فاصله کوتاهی تغییر کرده است.

به همین دلایل است که ادعاهای آقاتهرانی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم و تغییر نظر شورای نگهبان باید پاسخی داشته باشد

 

17302

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =