ایرنا نوشت:

جمشید پژویان در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو گفت: ما سیستمی برای شناسایی افراد فقیر و پردرآمد نداریم اما این به آن معنا نیست که ما از وضعیت همسایگان خود اطلاع نداشته باشیم.

پژویان افزود: درآمد 25 میلیون ریالی ادعا شده از سوی دولت بیشتر مربوط به افرادی است که کارمند، مهندس و مشاغل این چنینی دارند و درآمد آنها مشخص است در حالیکه بسیاری از افرادی که درآمدهای بالایی دارند و در مشاغلی همچون بساز بفروش فعالیت دارند قابل شناسایی نیستند.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس اطلاعات موجود در بیش از 20 سال گذشته بین دو دهک بالای درآمدی شکاف وجود دارد که این بدان معناست که شناسایی دقیق ممکن نیست.

این استاد دانشگاه گفت: بر اساس نظریه های اقتصاد دو خطا وجود دارد که بر اساس این خطاها یا یارانه به افراد پردرآمد تعلق می گیرد و یا فقرا از این منبع پولی محروم می شوند که شناسایی افراد به منظور جلوگیری از این دوخطا در اقتصاد ایران ممکن نیست.

وی با بیان اینکه شیب حذف به شرط شناسایی باید تند باشد، گفت: با کار تبلیغاتی می توان افراد را به صورت وجدانی تشویق به کناره گیری از دریافت یارانه کرد.

پژویان بالا بردن قیمت سوخت را در درآمد افراد فقیر موثر نداست و گفت: افرادی که به منظور جلوگیری از افزایش قیمت ها فریاد می زنند افرادی هستند که تریبون در اختیار دارند.

وی با بیان اینکه حذف دهک ها بااهداف سیاسی است و نه اقتصادی گفت: عدم افزایش حامل های انرژی به ضرر 85 درصد از جامعه و به ضرر 15 درصد از ثروتمندترین ها است.

17302

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سوال از جناب دکتر A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    5 5
    آقای پژویان یه مثال میزنم.فرض کنید یه خانواده با درآمد 1 میلیونی دارای یک ماشین و خرج سوخت ماهیانه 50 هزار تومان باشند و یک خانواده با درامد 10 میلیونی و 2 ماشین و خرج سوخت ماهیانه 100 هزار تومان.خانواده اول 5 درصد و خانواده دوم 1 درصد از درآمدش صرف سوخت میشود.فرضا اگر بخواهیم قیمت سوخت را دو برابر کنیم خانواده اول باید 100 هزار تومان معادل 10 درصد در آمد و خانواده دوم 200 هزار تومان معادل 2 درصد در آمدش را صرف سوخت کند.حال شما که استاد اقتصاد هستید ثابت کنید کدام خانواده از گرانی سوخت بیشتر متضرر شده اند.با تشکر