مهر نوشت:

وزير راه و شهرسازي از توافق براي افزايش بيش از سه برابري حجم حمل‌ و نقل ريلي بين ایران و تركمنستان و رسيدن حجم كالاهاي جا به جا شده از ۳ ميليون تن به ۱۰ ميليون تن تا ۳ سال آينده خبر داد.

عباس آخوندي در همايش مشترك بازرگاني جمهوري اسلامي ايران و تركمنستان در عشق آباد با اشاره به وجود ظرفيت‌هاي همه‌جانبه براي توسعه و گسترش مناسبات اقتصادي، تجاري و ساير عرصه‌‌ها، گفت: ايران و تركمنستان از اراده خاص براي ارتقاء سطح مناسبات فيمابين برخوردار هستند.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه در آغاز سفر به عشق‌‌آباد، به صورت جداگانه با رئيس جمهور و وزير امور خارجه و ساير مقامات عالي‌رتبه دولت تركمنستان ملاقات و مذاكراتي را انجام داده‌ ‌است، گفت: در زمينه همكاري‌هاي حمل‌و نقل ريلي توافق شد تا حجم ۳ ميليون تني كالاها تا ۳ سال آينده به ۱۰ ميليون تن افزايش يابد.

او گفت: در حال حاضر روزانه حدود ۵۰۰ كاميون از ۴ مرز مشترك ايران- تركمنستان وارد عشق‌آباد مي‌‌شود كه با گفت‌وگوهاي فيمابين به توافق رسيديم تا تردد كاميون‌ها روزانه به حدود هزار دستگاه افزايش يابد و براي تحقق اين امر طرح‌‌هاي زيربنايي گمركي و جاده‌ه‌اي با استاندارد روز ايجاد شود.

آخوندي با اشاره به اينكه در آينده نزديك رئيس جمهوري اسلامي ايران به عشق‌آباد مي‌‌آيد، گفت: اگر ما بخواهيم روابط و همكاري‌‌هاي مناسبت داشته باشيم اولا بايد اعتماد فيمابين را تكميل كنيم و اعتماد متقابل بزرگترين سرمايه در روابط دو كشور همسايه و دوست ايران و تركمنستان مي‌‌باشد.

او با اشاره به اشتراكات فراوان تاريخي و فرهنگي ميان ملت ايران و تركمنستان، گفت: خوش‌نامي شركت‌‌هايي كه به نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در بازارهاي خارجي حضور دارند در واقع از اهميت خاصي برخوردار است و اين در حالي است كه برنامه و پروژه‌‌هاي عظيم در پيش‌ روي ما است كه قصد داريم به صورت مشترك با دوستان تركمني اجرا كنيم و در رشد و توسعه دو ملت سهيم باشيم.

بنابر اين گزارش وزير راه و شهرسازي در ديدار با رئيس جمهور و وزير امور خارجه تركمنستان يادآور شد: احداث ۷۰۰ كيلومتر آزادراه در كشور تركمنستان به دست مهندسان و شركتهاي ايراني و همچنين احداث نيروگاه برق در اين كشور و انتقال برق از مرو به مشهد از ديگر توافقات اين ديدارها بود.

قائم مقام وزارت اقتصاد و توسعه تركمنستان نيز در اين همايش در سخنان خود با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران يكي از شركاي مهم اقتصادي و تجاري كشور تركمنستان است، گفت: حجم مبادلات بازرگاني ميان تركمنستان و ايران در سال گذشته ميلادي(۲۰۱۴) بالغ بر ۳ ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار برآورد شده‌ است.

«سردار آتايوف» تصريح كرد: سهم صادرات تركمنستان به ايران دو ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار و سهم واردات از ايران نيز حدود يك ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار برآورد مي‌‌شود. اين مقام عالي‌رتبه دولت تركمنستان افزود: هم‌اكنون در تركمنستان ۱۴۷ شركت ايراني رسما ثبت شده و ۸۸ طرح مختلف به ارزش يك ميليارد و ۳۰۶ ميليون دلار توسط شركت‌هاي ايراني در دست اجراست.

در جريان اين همايش يك روزه، موضوعاتي مانند ارائه تسهيلات بيشتر در زمينه صدور رواديد، سر و سامان دهي امور بانكي و نقل‌و انتقال پول، ايجاد كار گروه پيگيري امور كالا، ايجاد كار گروه بررسي و تبيين ظرفيت‌هاي دوجانبه و بخش‌هاي همكاري‌هاي صنعتي، تبادل هيات كارشناسي براي آشنايي بيشتر از توانمندي‌هاي متقابل، تطبيق نظام‌هاي اقتصادي دو كشور، روان سازي فعاليت گمركات و تردد كاميون‌ها، فرصت‌هاي مشاركت شركت‌هاي ايران در اجراي طرح‌هاي كلان صنعتي بويژه نفت و گاز و توسعه ميادين نفت و گاز تركمنستان مورد بحث و بررسي كارشناسان دو طرف قرار گرفت.

هم اكنون ايران جزء ۵ شريك اصلي تركمنستان در عرصه مبادلات اقتصادي است و در سال جاري ميزان مبادلات تجاري و اقتصادي دو طرف از مرز يك ميليارد دلار عبور كرد.

 

 

17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =