۰ نفر
۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲

یک استاد زبان شناسی با اشاره به جایگاه خدایان غیر ایرانی در فرمان کوروش، گفت :فرمان کوروش نخستین متن رسمی است که از هخامنشیان به جا مانده است.


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛ مریم دارا در نشست اسطوره و فرهنگ با بیان مقدمه ای در خصوص استوانه یا همان فرمان کوروش گفت: تنها اثری که قبل ازاین فرمان از هخامنشیان به جا مانده مهری منسوب به جد کوروش است.

دارا به بیان گوشه ای از متن این کتیبه پرداخت و گفت: با ورود کوروش به بابل که با نارضایتی مردم از نبونئید همراه بود کوروش به حفظ مجسمه خدایان و معابد آنان امر کرد و اجازه داد در بابل، آشور، عیلام و اورشلیم هر کسی بر آیین خود بماند. در این کتیبه آمده است کوروش بابل را بدون خشونت فتح کرد و نیز مشروعیت این کار را از خدای برتر مردمان همان خطه دریافت کرد.

این استاد زبانشناسی در ادامه با بیان اینکه یک سوم از متن این کتیبه از بین رفته است به بیان دلایلی در باره اینکه چرا کوروش از برخی خدایان یاد کرده است پرداخت.

عضو هیات علمی و استادیار پژوهشکده زبان شناسی، متون و کتیبه ها پژوهشگاه میراث فرهنگی با اشاره به نام مردوک و نبو و ارتباط آنها با یکدیگر گفت: نبو ابتدا وزیر مردوک و در روایات جدیدتر پسراو و در هزاره اول ق .م نبو به همراه پدرش مردوک شاه خدایان بوده است.
 به تدریج نبو تبدیل به خدای برتر بابل در کنار مردوک شد و در بسیاری از متون نام این دو همراه هم ذکر شده است .

دارا در پاسخ به این پرسش که چرا خدایان دیگر احتمالا در این فرمان نیستند، گفت: 
شمش خدای خورشید ، جنگ و قضاوت است و از آن جهت که کوروش جنگ نکرده است نمی تواند از او کمک گرفته باشد ، سین نیز خدای ماه است. کوروش از آن جهت از او یاد نمی کند که نبونئید بخاطر همین خدای سین درها را بسوی کوروش گشوده و کمک گرفتن از او موجب خشم بابلیان است، ان خدای آسمان و آفرینش و خدای طبیعی است که آمدن آن در این متن که وقایع نامه است ضرورتی ندارد.
 عدد خدای طوفان بوده و چون طبیعی است بعید می دانم که اسمش لزومی داشته باشد که بیاید، ایشتر الهه جنگ و عشق که چون کوروش جنگ نکرده است حضورش بی دلیل است و نرگال خدای جهان زیرین جنگ و بیماری که وجود او هم چون کوروش جنگ نکرده است محال به نظر می رسد .

وی با اشاره به اینکه هر احتمالی در خصوص وجود خدایان دیگر در این فرمان وجود دارد گفت : ممکن است یک قسمتی دیگر از کتیبه پیدا شود و این خدایان هم در آن باشد.

در ادامه نشست مریم نعمت طاووسی عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز به بیان موضوعی با عنوان "پریکامگی گرشاسب " پرداخت و گفت: گرشاسب یکی از پهلوانان بزرگ ایران بوده که زندگی نامه وی بصورت مدون وجود ندارد و در مجموعه های مجزا در کتاب های مختلف دیده می شود.
 این پهلوان دلاوری های زیادی داشته و تمام نبردهایش علاوه بر اینکه با عناصرطبیعی بوده برای بهبود جهان نیز بوده است.

نعمت طاووسی گفت: تمام افرادی که در این حوزه تحقیق کرده اند از نظر زبان شناسی به بیان موضوع پرداخته اند. بیشتر محققان برای یافتن معنی پریکامگی به سراغ ادبیات مردمی رفته اند زیرا ملموس تر است .

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایلیا GB ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    ولی روا زاده میگه کوروش افسانه بوده فیلمش هست برید نگاه کنید
    • ایلیا GB ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
      بدون اینکه دقت کنید منفی میدید بنده منظورم آقایی روا زاده بوده .من که خودم زرتشتی هستم بیام بگم کوروش افسانه بوده
  • بی نام A1 ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    52 21
    اندازه کل تاریخ از کوروش سخن نقل میکنن الان میگن یه نصفه استوانه مانده از یک طرف میگن خداپرست بوده الان میگن چند تا خدا داشته