ظریف:پیشرفت های خوبی در مذاکرات کرده ایم/وزیرخارجه ایتالیا:موضع رسمی ما به رسمیت شناختن فلسطین است

نشست خبری مشترک وزرای خارجه ایران و ایتالیا با سخنرانی محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاين او ضمن ابراز خرسندي از حضور وزير خارجه ايتاليا در تهران تاکيد کرد: اين دومين باري است که در دوران مسئوليت من به عنوان وزير خارجه ، وزير خارجه ايتاليا به تهران مي آيد که اين نشاندهنده عمق روابط مناسب ميان دو کشور است. ما اميدواريم پس از رفع تحريم ها سطح مراودات ميان دو طرف گسشترش يابد. زمينه براي گسترش همکاري ميان دو کشور بسيار فراهم است و رهبران ايران و ايتاليا آمادگي دارند سطح مراودات دو جانبه را افزايش دهند. پس از سخنان ابتدايي ظريف، پائولو جنتيلوني در سخنان خود تاکيد کرد که مايه خرسندي اوست که به صورت رسمي به تهران آمده است. وزير خارجه ايتاليا همچنين تاکيد کرد: همانطور که آقاي ظريف فرمودند ايتاليا از طرق مختلف با ايران همکاري و تبادل داشته و علاقه مند است سطح همکاري ها را افزايش دهد. وزير خارجه ايتاليا همچنين افزود: به زودي وزير محيط زيست ايتاليا در سفري رسمي به تهران خواهد آمد. او همچنين اشاره کرد که ما آمادگي داريم، در زمينه مسايل مختلف به ويژه مسايل فرهنگي روابط خود با تهران را گسترش دهيم. ما به زودي در همين رابطه پذيراي مسئولين ايراني در اکسپو ميلان خواهيم بود.
جنتيلوني افزود: ايران و ايتاليا، در زمينه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، جرايم سازمان يافته و مبارزه با تروريسم و افراط گرايي داراي منافع مشترک بسياري هستند. وي تاکيد کرد: ما در زمينه همکاري هاي اقتصادي گام هاي مفيدي برداشتيم و ميزان بنگاه هاي اقتصادي کوچک و متوسط ميان دو کشور در حال گسترش است. ما معتقديم راه حل موضوع هسته اي ايران ديپلماسي است و اميدواريم پس از يافتن اين راه حل زمينه براي ارتقاي روابط فيمابين بيشتر شود. وي در پايان گفت: همکاري گسترده و سازنده با ايران براي يافتن راه حل بسياري از مشکلات منطقه از جمله افراط گرايي و داعش با کمک ايران حاصل مي شود.
در ادامه اين نشست ظريف در پاسخ به سوالي درباره توافق سياسي هسته اي گفت: مذاکرات به مراحل حساسي رسيده است و گفت و گوهاي خوب و دقيقي ميان دو طرف در جريان است. در آخرين دور مذاکرات ژنو به دليل حضور مسئولان فني دو کشور ( صالحي و مونز) انجام شد و بحث هاي مفصلي در حوزه مسايل فني و راه هاي رسيدن به تفاهم با حضور مسئولان عاليرتبه دو طرف انجام شد. با اين وجود اما هنوز اختلاف نظرها در بسياري از حوزه ها باقي است. طرف آمريکايي و غربي بايد به اين نتيجه برسد که تحريم ها مفيد نبوده و نيست و بيشتر به عنوان يک مانع در مسير مذاکرات عمل مي کند.
وي در پاسخ به حصول توافق سياسي تا پايان ماه مارس گفت: همانطور که در متن اقدام مشترک ژنو هم ذکر کرديم ، تا به توافق در کليه مسايل نرسيم، به هيچ توافقي دست نيافته ايم. منتها مسئله اين است که در هفته هاي اخير پيشرفت هاي خوبي حاصل شده و ما اميدواريم در هفته هاي آتي هم اين پيشرفت ها استمرار داشته باشدتا به يک توافق جامع و دقيق دست يابيم.

خبرنگار يک روزنامه ايتاليا سوالي درخصوص سفر بنيامين نتانياهو و سخنراني او در کنگره آمريکا و تاثير آن در روند مذاکرات هسته اي مطرح کرد که ظريف در پاسخ گفت: متاسفم که عده اي نمي خواهند مسايل جهان راه حلي داشته باشد. آقاي نتانياهو اساسا با هيچ راه حلي در خصوص مذاکرات هسته اي ايران موافق نيست و اين نشاندهنده اين امر است که او مي خواهد پوششي بر جنايات اسرائيل در منطقه قرار دهد. اين روش ديگر قديمي شده است که با هراس افکني دروغ پراکني و ايجاد فضاي ناصحيح در داخل کشورهاي ديگر مانع از برقراري آرامش و صلح در مناطق مختلف جهان باشد.
وزير خارجه ايتاليا هم در ادامه اين نشست خبري درباره اقدامات رژيم صهيونيستي گفت: دولت ايتاليا هفته پيش از پارلمان اين کشور خواست که دولت فلسطيني را به رسميت بشناسد و اين موضع رسمي ماست. در خصوص پرونده هسته اي هم بايد تاکيد کنم، نظر ايتاليا راه حل ديپلماتيک براي اين موضوع است. من اطمينان دارم چنين توافقي مي تواند موجب تقويت نقش سازنده ايران در راستاي منافع اروپا و همچنين تامين صلح و ثبات در منطقه باشد. اين راه حتما طولاني است ولي ايتاليا به آن اميدوار است.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =