مقابله با قاچاق گونه ای کمیاب در ایام نوروز/ سمندر لرستانی از گونه های نادر جهان

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان لرستان با اشاره به اهمیت حفاظت از سمندر کوهستانی لرستان گفت: با هرگونه قاچاق سمندر لرستانی در ایام قبل از نوروز توسط افراد فرصت طلب و سودجو برخورد می کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست؛ مهرداد فتحی با اشاره به اینکه سمندر کوهستانی لرستان گونه آندمیک استان لرستان از جمله دوزیستان کمیاب و ارزشمنداست ، گفت: طی سالیان اخیر با توجه به افزایش عوامل تهدید کننده طبیعی و انسانی همچون خشکسالی و به ویژه خرید و فروش گونه توسط افراد فرصت طلب و سودجو در ایام قبل از نوروز در بازارهای داخل و خارج از کشور، شرایط زیستی و جمعیتی آن را به شدت مورد تاثیر قرار داده است.

او گفت: این گونه از سوی IUCN در لیست قرمز و کنوانسیون حمایت از گونه های نادر و کمیاب جهان (CITES) در ضمیمه 1 که تجارت و خرید و فروش را ممنوع می سازد، قرار داده و در رسانه های ملی و بین المللی موضوع قاچاق سمندر لرستانی انعکاس فراوانی داشته است.

فتحی با تاکید بر اینکه این اداره کل در راستای جلوگیری از قاچاق گونه تدابیری اتخاذ کرده است، گفت: با توجه به کوهستانی بودن زیستگاهها و برخی مشکلات اجرایی امر حفاظت، گاها مواردی چند از گونه در بازارهای فروش آبزیان تزئینی و آکواریوم های نگهداری ماهیان ایام نوروزی در سرتاسر کشور مشاهده شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان لرستان گفت: در صورت مشاهده مراتب به نزدیکترین اداره محیط زیست جهت عودت گونه های کشف شده و برخورد با متخلفین یا از طریق شماره تلفن 1540 (آماده پاسخگویی به صورت 24 ساعته) اطلاع داده شود.

46233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کیانی IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    2 1
    میدان صنعت در شهرک غرب از محل های فروش این گونه نادر است. و چه بهتر که حفاظت این گونه و سایر گونه های کمیاب از مبدا صورت گیرد .