ایسنا نوشت:

امارات و کویت در راستای ادامه اقدامات کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در مخالفت با انقلاب مردمی یمن، سفارتخانه‌های خود در صنعاء را تعطیل کرده بودند، به عدن انتقال دادند. در همین حال جنبش مردمی انصارالله یمن مخالفت خود را با انتقال مذاکرات با طرف‌های سیاسی به عدن اعلام کرد.

به گزارش سایت الوطن العربی، انور بن محمد قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه در امارات اعلام کرد که امارات تصمیم گرفته است فعالیت‌های سفارتخانه خود را در شهر عدن در جنوب این کشور از سر بگیرد.

قرقاش عنوان داشت: این تصمیم در راستای حمایت از «مشروعیت قانون اساسی در یمن که در حضور عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری این کشور و دولتش نمود پیدا می‌کند و همچنین در راستای حمایت از طرح شورای همکاری خلیج فارس و روند سیاسی توافق شده براساس بیانیه اخیر وزرای خارجه کشورهای همکاری خلیج فارس و قطعنامه 2201 شورای امنیت صورت گرفته است».

وی مدعی شد که این اقدام نتیجه توافق یمنی‌ها از طریق گفت‌وگوی سیاسی فراگیر بوده است.

وی در اظهاراتی مداخله‌جویانه با تاکید بر مخالفت کامل امارات با اقدامات جنبش انصارالله اعلام کرد که راه برقراری امنیت و ثبات در کشور دوست و برادر یمن از روند سیاسی حاصل از طرح شورای همکاری خلیج فارس و قانون اساسی یمن می‌گذرد و این مساله برای یمنی‌ها، وحدت ملی و ثبات کشورشان را به همراه دارد.

کویت هم سفارت خود را در عدن بازگشایی کرد

در همین حال خبرگزاری کویت به نقل از یک منبع در وزارت خارجه این کشور گزارش داد که کویت تصمیم گرفته است فعالیت سفارتخانه خود در یمن را از شهر عدن از سر بگیرد که این اقدام در راستای حمایت از «مشروعیت قانونی در یمن که در عبد ربه منصور هادی نمود پیدا می‌کند» صورت گرفته است.

عربستان و قطر نیز گامی مشابه را اتخاذ کرده و سفارتخانه خود را به عدن انتقال دادند که مقر کنونی عبد ربه منصور هادی شده است.

پیشتر کشورهای عربی و غربی در راستای مداخله در امور یمن و تشدید اوضاع سیاسی و امنیتی این کشور، سفارتخانه‌های خود را در صنعاء تعطیل کردند.

مخالفت جنبش انصارالله با انتقال محل مذاکرات به عدن

از سوی دیگر جنبش انصارالله و کنگره مردمی سراسری مخالفت خود را با انتقال مذاکرات با طرف‌های سیاسی به خارج از پایتخت اعلام کردند.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که جمال بن عمر فرستاده سازمان ملل به یمن اعلام کرد که تصمیم در خصوص انتقال محل مذاکرات را بنا به اختیاری که در بیانیه اخیر شورای امنیت به وی داده شده است، اتخاذ خواهد کرد.

منابع سیاسی اعلام کردند که بن عمر پس از بازگشتش از عدن به صنعاء با نمایندگان برخی از طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات دیدار کرد و مساله انتقال محل مذاکرات را مطرح ساخت.

وی در کنفرانسی خبری پس از دیدار با عبد ربه منصور هادی گفت که با وی اوضاع فوق‌العاده در یمن و راه‌های برون‌رفت از این اوضاع را که به صورت مسالمت‌آمیز باشد، مورد بررسی قرار داده است.

وی با بیان اینکه عبد ربه منصور هادی به مذاکرات برای حل اختلافات پایبند است، از تمامی طرف‌های سیاسی خواست تا حسن‌نیت خود را نشان داده و به مذاکراتی بپیوندند که پایه و اساس آن طرح شورای همکاری خلیج فارس و مکانیزم اجرایی آن و نتایج گفت‌وگوی ملی و توافق صلح و شراکت است.

منابع اعلام کردند که نماینده جنبش انصارالله تاکید کرد که این جنبش مشروعیت عبد ربه منصور هادی را به رسمیت نخواهد شناخت و این جنبش در صورتی که گروه‌های سیاسی به راه‌حلی به بحران کنونی دست نیابند گزینه تعیین‌کننده انقلابی را انتخاب خواهد کرد.

منابع همچنین اعلام کرده‌اند که ظرف روزهای آتی تظاهراتی در چندین شهر جنوب یمن در مخالفت با عبد ربه منصور هادی برگزار خواهد شد.

حمله تروریست‌های القاعده به مواضع جنبش انصارالله در البیضاء


از سوی دیگر تروریست‌های وابسته به القاعده دست به حمله‌ای به مقرهای جنبش انصارالله در نزدیکی شهر رداع در استان البیضاء در جنوب یمن زدند. دو طرف در این درگیری‌ها از سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین استفاده کردند.

در همین حال انفجار شدیدی ورودی شمال شرقی شهر رداع در البیضاء را لرزاند که این انفجار تلفاتی در پی نداشت.

سفر هیاتی از انصارالله به مسکو

هیات پارلمانی یمن از سوی جنبش انصارالله سفر خود به مسکو را آغاز کرده است.

این هیات برای دیدار با مسوولان روسی و پرداختن به اوضاع سیاسی یمن و مواضع مداخله‌جویانه برخی از کشورها در امور این کشور به روسیه سفر کرده است.

تظاهرات حامیان جنبش انصارالله در مناطق مختلف یمن

عصر روز جمعه در صنعاء و دیگر شهرها در شمال و غرب و مرکز یمن تظاهراتی در حمایت از بیانیه قانون اساسی جنبش انصارالله برگزار شد.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات گسترده مخالفت خود را با توطئه خارجی علیه انقلاب و دستاوردهای آن اعلام کردند. هزاران تن از حامیان جنبش انصارالله در تظاهراتی که در صنعاء و در حجه و الحدیده در غرب یمن و عمران و صعده در شمال و إب و ذمار در مرکز یمن برگزار شد، شرکت کردند.

پیشتر نیز عبدالملک حوثی، رهبر جنبش انصارالله اقدامات عربستان و کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس علیه مردم یمن را محکوم کرده بود.

آماده‌باش نیروهای ذخیره ارتش یمن

از سوی دیگر نیروهای «ذخیره ارتش یمن» که در گذشته گارد ریاست‌جمهوری نام داشتند، به حالت آماده‌باش درآمدند. این اقدام بنا به دعوت هیات ملی حفاظت از نیروهای مسلح و امنیت در یمن صورت گرفته است.

در همین حال جمال بن عمر نسبت به این مساله هشدار داد که اوضاع در یمن به کانون تنش خطرناکی علیه این کشور و منطقه و صلح و امنیت جهانی تبدیل شود.

بن عمر در بیانیه‌ای اعلام کرد که با نمایندگان جدایی‌طلبان جنوب یمن در جریان سفرش به عدن دیدار و تاکید کرد که علی‌رغم بحران کنونی و پیچیده بودن اوضاع اما مساله جنوب این کشور مساله محوری است و راه‌حل دنباله‌دار برای بحران در این کشور «جز از طریق برآورده ساختن آرمان‌های قانونی مردم جنوب یمن» صورت نمی‌گیرد.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =