ایرنا نوشت:

دیگر تکراری شده، هربار که یکی ترور می شود و یا تعدادی کشته می شوند، یک جریان سیاسی، دولت و حکومت عراق را تحریم و یا تهدید به خروج می کند؛ دولت مدتی فشل می شود و آنقدر زمان تلف می شود تا حقیقت ماجرا مشخص شود.

این جملاتی است که یک خبرنگار عراقی اهل بغداد، در خصوص قتل شیخ عشیره الجنابات (شیخ قاسم سویدان) بصورت خصوصی عنوان می کند و می گوید اما هربار هزینه های این اتلاف فرصت ها را مردم عراق می پردازند.

هفته گذشته شیخ سویدان، پسرش و تعدادی از محافظانش را در یکی از محلات بغداد ربودند و یک روز بعد جنازه شیخ و پسرش به همراه 9 محافظ او در یک محله دیگر بغداد کشف شد و یکی از آنان را سالم آزاد کردند که برادرزاده اش زید الجنابی نماینده پارلمان بود.

این ماجرا با میدان داری زید الجنابی که مشخص نشد مهاجمان چرا به او آسیبی نزده اند، جلسه 12 پارلمان عراق را به جنجال و درگیری لفظی و در نهایت تعطیلی کشاند.

یکی دو روز بعد در تشییع جنازه شیخ قاسم سویدان، یک نفر از وسط جمعیت شعارهای طایفه ای سر داد و جمعیت نیز او را همراهی کردند. آن فرد کنار صالح مطلک معاون نخست وزیر عراق از جریان اهل سنت عراق حرکت می کرد. در گزارش های خبری رسانه ای به این موضوع اشاره شد که این دو درحالی دیده می شدند که بطور دائم زیر گوشی با هم حرف می زدند.

از همین جا پای مطلک هم به میان آمد تا کمی بعد گزارش های غیر رسمی اما جنجالی تری منتشر شود.

ماجرای جلسه دوازدهم پارلمان عراق و تشییع جنازه شیخ پایان ماجرا نبود و جریان اهل سنت تهدیدهایش را بصورت جدی تر به رسانه ها کشید و دولت حیدر العبادی را تهدید کرد و در نهایت جلسه پانزدهم پارلمان هم به تعطیلی کشیده شد و البته همان روز سلیم الجبوری رییس پارلمان جلسه شانزدهم را تشکیل داد.

در حالی که کمیته تحقیق سرگرم بررسی موضوع ترور شیخ سویدان، از مردان موثر در جریان اهل سنت و به شدت مخالف داعش است، ماجرا ابعاد جدیدی پیدا کرد.

اولین موضوع اینکه گروه تروریستی داعش همانند ترورهای قبلی خود مسوولیت این ترور را نیز بر عهده گرفت، بطوری که پس از اعلام عمومی آن در شبکه های اجتماعی از سوی داعش، صبحی مالکی یک نماینده پارلمان، جریان سیاسی یاد شده را به باد انتقاد گرفت و آنها را متهم کرد که با خون شهدا سرمایه گذاری کرده و فتنه طایفی و مذهبی به راه می اندازند.

وی گفته بود، چرا در جایی که خود داعش مسوولیت این ترورها را برعهده می گیرد و همه می دانند که این گونه عملیات کار داعش است، آنها تلاش می کنند از این حوادث بهره برداری سیاسی کنند.

اما نقطه اوج ماجرا به گزارش هایی بر می گردد که طی دو روز اخیر در رسانه های عراقی منعکس شده که پای معاون نخست وزیر عراق را به میان می کشد.

دوباره صالح مطلک؛ هم او که خیلی ها بخاطر عدم واکنشش نسبت به شعارهای طایفی در مراسم تشییع جنازه سویدان، نکوهش کرده بودند. این بار اما خبرها از داخل نخست وزیری به بیرون درز کرد و یک منبع در این نهاد گفت، یک نوار ویدیویی از دوربین های نظارتی از نزدیکی محل حادثه ربایش شیخ سویدان، خودروهای متعلق به افراد وابسته به صالح مطلک را نشان می دهد درحالی که به کاروان خودروهای شیخ سویدان حمله می کنند و آنان را می ربایند.

این گزارش که البته به صورت رسمی از سوی نخست وزیری تایید نشد و به سکوت گذشت، مدعی بود که حیدرالعبادی با شنیدن این خبر به شدت از دست معاونش (مطلک) عصبانی شده است. این گزارش تایید نشده درصورت صحت، یک افتضاح سیاسی برای جریانی که مطلک در روند سیاسی رهبری می کند، محسوب می شود.

گفته می شود، شیخ سویدان که به شدت با گروه تروریستی داعش دشمنی می ورزید، قرار بود یک طرح عملیات علیه این گروه به دولت ارائه دهد. اما نکته دیگری که ماجرا را پیچیده می کند و برخی منابع ادعا می کنند، این است که 'شیخ سویدان نیز مانند مشعان الجبوری صالح مطلک را متهم به اختلاس و حیف و میل اموال خصوصی از جمله درباره آوارگان کرده بود و این اواخر تهدید کرده بود که پرونده های فساد او را فاش می کند.'

حالا ماجرای ترور شیخ سویدان که به گفته مخالفان مطلک در ماجرای آن دست داشته و قصد داشت از آن بهره برداری کند، درحال تبدیل شدن به یک دردسر برای وی شده و این درحالی است که مشعان الجبوری که مدتهاست با او در افتاده، این روزها تصمیم دارد به هر قیمت او را در پارلمان به استیضاح بکشد.

او در تازه ترین اتهامی که به مطلک وارد کرده، مدعی شده که معاون نخست وزیر به او پست وزارت پیشنهاد کرده تا از پرونده سوء استفاده مالی وی دست بکشد. الجبوری این مطلب را در یک کنفرانس مطبوعاتی در صحن پارلمان اعلام کرد.

برخی ها که برجسته ترین آنها مشعان الجبوری است مطلک را به سوء استفاده های مالی و اختلاس در پرونده خرید و واردات محموله های امدادی برای آوارگان بعد از حمله داعش در بهار امسال متهم می کنند و الجبوری به شدت پای آن ایستاده است.

با این همه، جنجال اخیر بر سر ترور شیخ سویدان همانند سایر جنجال ها نیروهای الحشدالشعبی را در عراق هدف گرفت که بار اصلی نبرد با داعش را بر دوش می کشد.

دیگر جریان های سیاسی، در انتقاد از این رویه معتقدند، از هنگامی که داعش موصل و بخش هایی از 5 استان عراق را در بهار امسال اشغال کرده، برخی جریان های سیاسی عراق از جمله جبهه گفت وگوی ملی به رهبری صالح مطلک نه تنها در مقابل جنایات داعش مانند جنایت در پایگاه آموزشی اسپایکر سکوت کرده اند، بارها نیروهای الحشد الشعبی را زیر تیغ حملات خود گرفته و به هر بهانه ای خواستار خلع سلاح و انحلال این نیروها هستند.

با اینحال گویا این بار این جنجال برای صالح مطلک دارد به جاهای باریک کشیده می شود؛ اگرچه فعلا منابع رسمی در حکومت عراق نسبت به گزارش های رسانه ای و پیگیری های پارلمانی علیه وی واکنشی نشان نداده اند، اما به نظر می رسد، موقعیت این شخصیت سیاسی که کار سیاسی اش را ابتدا از حزب بعث به رهبری صدام (دیکتاتور معدوم عراق) در سال 1977 میلادی شروع کرده است، در حال سست شدن است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =