نتانیاهو: علیه توافق هسته‌ای تلاش می‌کنم حتی به قیمت ایستادن در برابر آمریکا

ایرنا نوشت:

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز جمعه گفت که حتی به قیمت ایستادن در برابر آمریکا، با توافق هسته ای با ایران مخالفت خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه «تایمز آو اسرائیل»، نتانیاهو در اظهارنظری صریح با شبکه رادیویی «کول باراما» در فلسطین اشغالی مدعی شد: «برای جلوگیری از توافق در حال ظهور که خطری برای اسرائیل است، به آمریکا سفر می کند.»

سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا که قرار است هفته آینده انجام شود، از این رو مناقشه برانگیز شده که رژیم صهیونیستی را رویاروی دولت اوباما قرار می دهد.

شماری از اعضای سنا و مجلس نمایندگان، سفر نتانیاهو به واشنگتن را بی حرمتی به رییس جمهوری آمریکا دانسته و تهدید کرده اند که به نشانه اعتراض در زمان سخنرانی نتانیاهو، صحن کنگره را ترک خواهند کرد.

«سوزان رایس» مشاور امنیت ملی اوباما نیز روز چهارشنبه سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا را اقدامی نادرست و عامل تخریب روابط آمریکا و اسرائیل توصیف کرد.

جان کری وزیر امور خارجه و جو بایدن معاون رییس جمهوری آمریکا نیز اعلام کرده اند که در روز سخنرانی نتانیاهو در خارج از آن کشور هستند و در جلسه کنگره حاضر نخواهند بود.

سخنرانی برنامه ریزی شده نخست وزیر رژیم صهیونیستی دو هفته پیش از انتخابات پارلمانی آن رژیم انجام می شود و منتقدان نتانیاهو بر این باورند که وی، قصد جلب حمایت برای حزب لیکود را دارد.

در این ارتباط ، «ریچارد هاس» رییس اندیشکده معتبر آمریکایی شورای روابط خارجی، به تازگی در مقاله ای تاکید کرد که اگر نتانیاهو قصد بهره برداری سیاسی برای انتخابات را ندارد باید این سخنرانی را تا پس از انتخابات آن رژیم به تعویق اندازد؛ اما نتانیاهو روز جمعه بدون اشاره به این موضوع، گفت: «وظیفه من به عنوان نخست وزیر اسرائیل آن است که تا حد امکان برای متقاعد کردن کنگره آمریکا به عنوان تنها نهادی که قادرست از چنین توافقی جلوگیری کند، تلاش کنم.»

نتانیاهو درخصوص مخالفت ها با سخنرانی او در کنگره آمریکا نیز با بیان اینکه روابط استراتژیک بین اسراییل و آمریکا را محترم می شمارد، افزود: «ضروری است در مقابل هرگونه تهدید وجودی علیه اسرائیل بایستیم؛ حتی اگر این کار به معنای ایستادن در برابر آمریکا باشد.»

نتانیاهو با تکرار ادعاهای خود گفت: «یک ایران هسته ای برای اسرائیل بسیار خطرناک تر از اختلافات با آمریکاست.»

جان کری روز چهارشنبه در سخنانی در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: مخالفت های نتانیاهو با مذاکرات هسته ای منجر به جناحی شدن روابط آمریکا و اسرائیل شده و تاثیرات مخربی در آینده روابط میان تل آویو و واشنگتن خواهد داشت.

نشریه آمریکایی آتلانتیک در همین ارتباط روز جمعه نوشت: «بنیامین نتانیاهو برای باقی ماندن در مقام نخست وزیری، در حال به آتش کشیدن روابط آمریکا با اسرائیل است.»

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    52 20
    ديگه زده به سيم آخر