بالاخره این لباس چه رنگی است، آبی-مشکی یا سفید-طلایی؟

تصویری از یک لباس زنانه طی دو روز گذشته رکورد ارتباطات اینترنتی را شکسته است و کاربران اینترنتی بر سر رنگ این لباس به دو گروه آبی-مشکی یا سفید-طلایی تقسیم شده‌اند.

ماجرا از عکسی شروع شد که مادر یک عروس اسکاتلندی، با موبایل خود از یک لباس گرفت و آن را برای دخترش ارسال کرد تا نظرش را بپرسد. عروس و داماد بر سر رنگ این لباس اختلاف نظر پیدا کردند، یکی از آن‌ها لباس را به رنگ آبی با نوارهای مشکی (سیاه) دید و دیگری آن را سفید با نوارهای طلایی. آنها این عکس را به دوستان خود نشان دادند و این اختلاف نظر حل نشد. اندک زمانی بعد، عکس به شبکه‌اجتماعی راه پیدا کرد و مشخص شد که عموم مردم و حتی متخصصان علوم شناختی نیز در مورد رنگ این لباس نظر یکسانی ندارند.

شرح عکس: عکس منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی (وسط) توسط برخی افراد آبی-مشکی (راست) و توسط برخی دیگر سفید-طلایی (چپ) دیده می‌شود. برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ‌تر اینجا را کلیک کنید.

طی دو روز گذشته تحلیل‌های متنوعی درباره چرایی این اختلاف نظر در مورد رنگ لباس مطرح شده که برخی از آنها درست و برخی دیگر نادرست است. آن‌چه عموم کارشناسان بر آن اتفاق نظر دارند، این است که این تصویر خوبی برای قضاوت در مورد رنگ این لباس نیست، چراکه نه با نوردهی و کیفیت مناسب گرفته شده و نه اطلاعات کافی از محیط اطراف و نورپردازی و زمینه در اختیار بیننده قرار می‌دهد.

اما کدام‌یک از دو گروه آبی-مشکلی و سفید-طلایی درست می‌گویند؟ واقعیت این است که در طبیعت، پرتوهای نور با انرژی خود مشخص می‌شوند و «رنگ» مفهومی است که در ذهن ما تعریف می‌شود. پرتوهای نور که وارد چشم ما می‌شوند، سلول‌های مخروطی حساس به رنگ را متناسب با انرژی خود تحریک می‌کنند و ترکیب سیگنال‌های ارسالی از سلول‌های حساس به نورهای سبز، آبی و قرمز توسط نورون‌های مغز به نوعی «رنگ» تعبیر می‌شود؛ چیزی شبیه به همان کد رنگی RGB . بدیهی است رنگی که ما از پدیده‌های طبیعت می‌بینیم، با رنگی که دیگر موجودات روی زمین می‌بینند، یکسان نیست. برای مثال میگوی رنگین‌کمانی اندونزی 12 نوع سلول حساس به رنگ در چشمش دارد و دنیایی به مراتب رنگارنگ‌تر از دنیای ما می‌بیند.

البته توضیح فوق بدان معنی نیست که مغز تصاویر را به خوبی پردازش نمی‌کند. درواقع پردازش مغز از تصاویر چشم بسیار دقیق است و اگر چنین نبود، نمی‌توانستیم از میان موانع عبور کنیم یا مثلا توپی را دوستمان که با سرعت زیاد شوت کرده است، در میان زمین و هوا مهار کنیم.

اما مغز برای این‌که بتواند رنگ‌ها را به‌خوبی تشخیص دهد، آنها را با نور محیط و زمینه مقایسه می‌کند. حتما متوجه شده‌اید که کاغذ سفید چه زیر نور خورشید (سفید-زرد) باشد، چه زیر نور مهتابی (سفید-آبی)، چه لامپ حبابی (زرد-نارنجی) و چه در شرایط نورپردازی دیگر (مثلا سرخی غروب) سفید به نظر می‌رسد. دلیلش این است که مغز رنگ تصویری را که دریافت می‌کند، با نور زمینه و محیط مقایسه می‌کند و طوری رنگ‌های تصویر را تغییر می‌دهد که کاغذ سفید، سفیدرنگ دیده شود. این مقایسه با نور زمینه و محیط در بعضی موارد به خطاهای بصری جالبی منجر می‌شود که در تصویر زیر نمونه‌ای از آن را می‌بینید.

در این مکعب روبیک، به خانه قهوه‌ای رنگ در مرکز وجه فوقانی و خانه نارنجی‌رنگ در مرکز وجهی که در سایه قرار گرفته دقت کنید. رنگ این دو خانه متفاوت به‌نظر می‌رسد، ولی واقعیت این است که هر دو خانه رنگ یکسانی دارند (اگر باور نمی‌کنید عکس را در فتوشاپ باز کرده و کد رنگی این دو خانه را مقایسه کنید) و به‌خاطر شرایط متفاوت نورپردازی دو وجه، مغز آنها را متفاوت می‌بیند.

در مورد رنگ این لباس هم اتفاق مشابهی افتاده است. از آن‌جا که تصویر اطلاعات مناسبی درمورد نورپردازی این لباس و محیط اطراف آن ارایه نمی‌دهد، مغز ما مجبور است پیش‌فرض‌هایی برای تحلیل عکس درنظر بگیرد و بسته به این‌که نورپردازی سفید-آبی یا نورپردازی سفید-زرد را درنظر بگیریم، لباس به رنگ‌های آبی-سیاه یا سفید-طلایی دیده می‌شود. تصاویر حرفه‌ای از این لباس و البته تصاویر متعددی که خبرنگاران و عکاسان رسانه‌ای از این لباس در ویترین فروشگاه مورد نظر ارسال کرده‌اند، رنگ واقعی این لباس را آبی-مشکلی نشان می‌دهند.

برخی افراد این اختلاف رنگ را به وایت‌بالانس نمایشگر نیز ارتباط داده‌اند؛ درحالی‌که به نظر نمی‌رسد این دلیل سهم عمده‌ای در این اختلاف مشاهده داشته باشد؛ چراکه بسیاری از افراد تصویر لباس را روی یک نمایشگر دیده و در مورد رنگ آن اختلاف نظر داشته‌اند. 

اما سوال مهم‌تری که در این‌جا مطرح می‌شود، این است که چرا «رنگ این لباس» توانسته رکورد ارتباطات اینترنتی را طی دو روز اخیر از آن خود کند؟ پاسخ نسبتا ساده است: بسیاری از مردم فکر می‌کنند ادراک آن‌ها از محیط اطراف و هرآن‌چه حس می‌کنند، منطبق با واقعیت است و پیش‌فرضشان این است که دیگر افراد نیز نیز همان ادراک را دارند. اختلاف نظر در مورد موضوعی به‌ظاهر بدیهی مانند رنگ یک لباس به راحتی نشان می‌دهد که این پیش‌فرض‌ها درست نیست و باید در تفسیر «ادراک خود از محیط اطراف» بیشتر دقت کنیم. بی‌راه نیست که برخی از کاربران اینترنتی به شوخی این تصویر را به «خطایی در ماتریکس» تعبیر کرده‌اند!

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 204
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    آبیمشکلی رنگ جدیده؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
      79 6
      منظور ابی و مشکیه
    • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
      من سفید طلایی میبینم
    • بی نام IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
      ملت بیکار که میگن همینه دیگه
    • بی نام IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
      26 40
      با مزه ای شما چقدر
    • محمد A1 ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
      این سفید طلاییه. اگر آبی مشکی هم باشه با فوتو شاپ و از این جور چیزا تغییرش دادن. همه اونایی هم که میگن آبی مشکیه میخوان افه بیان و قطعا از قبل ماجرا رو میدونن.
    • مهدی IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
      63 34
      من که اینو یاسی و قهوه ای میبینم
    • مهسا IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
      52 42
      افرادی که به رنگ آبی مشکی میبینن: نیمکره راست مغزشان فعال تره و رنگها رو کمی تیره تر میبینن.افرادی خلاق اند با قدرت تجسم بالا, به هنر بیشتر علاقه مندن, بعد از شنیدن یه آواز تننت های موسیقی را بیشتر به خاطر میارن افرادی که به رنگ سفید طلایی می بینن: نیمکره چپ مغزشان فعال تر است و رنگها را مقداری روشت تر میبینن.این افراد در ریاضیات و زبان برتری دارن و بعد از شنیدن یک آواز کلمات آن را بهتر بخاطر میارن
    • بی نام A1 ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
      17 12
      دوستان نکته مهم رنگ نیست البته... این متنو گذاشتن ک ما نتیجه بگیریم نباید ب حواس پنج گانه خودمون صد در صد اعتماد کنیم...
    • بی نام A1 ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
      2 18
      من با چشم معمولیم سفید طلایی میبینم ولی با چشم سومم که چشم ماورایی محسوب میشه ابی مشکی. کسایی که به رنگ ابی مشکی میبینن مدیوم دیداری هستن و اکثرا اگه بخوان میتونن روح و جن رو تو یه لحظه ببینن.اینا خودشون نمیدونن مدیوم هستن.این داستان نیمکره چپو راست شر و وری بیش نیست که محققا چون جواب منطقی نداشتن به خورد مردم دادن. در ضمن اگه رنگ مکعب یکیه چرا بقیه رنگارو درست میبینیم ولی همون یه دونه رو نه؟ فتوشاپ معیار نیست.
  • بی نام IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    34 9
    من بک کاغد کلفت رو انداختم رو تصویر و روی 2 مربع متهم به شبیه بودن علامت زدم بعد کاغذ رو روی اون 2 نقطه به شکل 2 دایره کوچیک بریدم بعد که رو تصویر گذاشتم دیدم درست عین همند...حتی تک تک رنگها هم از تو برشها نگاه شوند اونی نیستند که بدون کاغذ می بیینید...
    • نفیسه A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
      37 12
      من نفهمیدم دقیقا چی کار کردی؟ اصلا شما خودت چه رنگی می بینی ؟ آبی سیاه یا سفید طلایی؟ منظورتون رو متوجه نمی شم که دقیقا از دو تا برش یک رنگ دیده می شن رنگها آیا هر دو تصویر آبی سیاه و سفید طلایی رو با هم مقایسه کردین؟ اگه میشه بگین چون برای من خیلی جالبه من خودم سفید طلایی می بینم
    • بی نام IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
      25 11
      دوست عزیز من روی رنگهای مکعب آزمایش کردم....فکر میکنم تداخل فرکانس های رنگی که به چشم میرسه کنار هم باعث اغتشاش و دگرگونی ادراک رنگ میشه...من روی لباسها کاری نکردم چون اساسا تصویر شلوغ پلوغیه و رنگهاش یکدست نیست و قابل کنترل نیست
    • دانشجو IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
      8 3
      من دستم رو طوری جلوی مکعب روبیک گرفتم که اطراف معلوم نباشه و فقط یه قسمت از قهوه ای معلوم باشه. بعد همین کار رو برای نارنجی پایین کردم. شگفت انگیز بود. هر دو تا رنگ یکی هستند.
    • مونا A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
      10 3
      واقعا شگفت انگيز بود .منم همين كار رو كردم. من همه صفحه اي كه مربع روبيك رو نشون ميداد پوشوندم. بعد فقط دو تا سوراخ رو روي مربع قهوه اي بالا و نارنجي پايين باز گذاشتم. هر دو يك رنگ بودند خيلي جالبه. اين نشون ميده كه برداشت ما از يك رنگ به نوع رنگهاي زمينه هم بستگي داره. وقتي همه رنگها معلومند بالايي رو قهوه اي و پاييني رو نارنجي ميبينيم اما وقتي فقط بقيه رنگها رو ميپوشونيم، اين دو مربع كاملا همرنگ ديده ميشن. ضمنا در پاسخ اون دوستاني كه از اين بحث خوششون نمياد بايد بگم اين يه مطلب كاملا علمي و در رابطه با سلولهاي شبكيه ي چشم هست. حالا اگه درك شما از مباحث علمي اينقدر پايينه، ميتونيد به مطالبي در محدوده دانش خودتون مراجعه كنيد.
    • رضا روحی A1 ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
      4 1
      عاموو حالت خوبه؟
  • بی نام EU ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    84 4
    خیلی جالبه. من و دوستم تو یک صفحه بهش نگاه کردیم و من طلایی و سفید دیدم ولی اون مشکی و آبی. یعنی چی واقعا؟
  • بی نام A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    74 10
    خدا مرحوم دکارت را رحمت کند
    • بی نام A1 ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
      48 94
      خدا شهید مطهری را رحمت کند
    • سورنا A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
      61 10
      خدا همه رو بیامرزه
    • بی نام IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
      8 13
      منم نفهمیدم این دکارت چه ربطی داشت؟
  • بی نام IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    45 21
    ابی طلاییه
  • بی نام IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    59 3
    تو یک محیط و یک نور با یک گوشی یکسان عکس به خانوادم نشون دادم یکی ابی مشکی دید یکی سفید و قهوااییکی ابی و طلایی و یکی سفید و طلایی به این نتیجه رسیدم دیگه به چشمم اعتماد نکنم
    • بی نام A1 ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
      15 4
      من سفید طلایی میبینم ولی وقتی چشمام رو نیمه بسته میکنم یعنی بشکلی که تصویر رو به زحمت از بین پلکام میبینم آبی مشکیه یعنی همون رنگی که طراح لباس گفته رنگ اصلی این لباسه. شما هم امتحان کنید
  • بی نام IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    42 10
    یه چیزی بگم من آبی طلایی میبینم
  • بی نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    17 4
    همکارام یکیشون بنفش مشکی دیده یکی شون آبی مشکی من سفید طلایی
  • بی نام IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    20 6
    من توی سیستم آبی طلایی میبینم ولی توی گوشیم که زمینه تیره داره آبی مشکی میبینم
  • مرجان IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    15 13
    آقا آبی مشکی... رنگ اصلی هم آبی مشکیه
  • بی نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    19 40
    من آبیمشکی دیدم به هرکی هم نشون دادم گفت آبی مشکیه.ملتو گذاشتن سر کار
  • بی نام IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    58 15
    الان من میخوام بدونم کی اینو آبی مشکی میبینه
  • جواد A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    24 3
    من که آخرش نفهمیدم چرا این جوری شده
  • جواد RO ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    19 9
    من که چیزی متوجه نشدم
  • محمد A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    آیا این احمقانه نیست که این خبر بی خودی و بی مفهوم را گزاشتین روی این خبرگزاری.
  • بی نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    26 8
    سفید و طلایی
  • هادی IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    44 60
    مردم خراسان 50 روز میشه که شب عیدی بخاطر موسسه میزان گرفتار شدن و آسیب های مادی و روانی زیادی طی این مدت به مردم وارد شده ولی شما دریغ از یک خبر که کار کنید حالا رنگ پیراهن یه آدمی در یه جای دنیا برای شما مهم شده؟
    • سحر A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
      28 3
      سلام آقا هادی یه سوال داشتم از حضورتون: شما تا حالا اصلا احساس شادی نکردین یا تا حالا نشده که از یه چیزی خوشتون بیاد و بخوایین باهاش وقتتون رو پر کنید یا چیز جالبی براتون اتفاق نیفتاده که بخوایین با دیگران در میون بذارین. اگر که اتفاق نیفتاده می تونم بگم که شما یک بیمار هستید. و اگر اتفاق افتاده و شما هم این تجربه ها رو داشتید پس به بقیه هم حق بدین که به سرگرمیاشون برسن، اون موقعی که شما شاد هستید از این قضیه مطمئن هستید که توی کشور هیچ بچه یتیمی گرسنه سرشو رو بالش نمیذاره؟ ما مسئول آسیب مادی مردم نیستیم و شما هم اینو می دونید و نمی تونید صداتونو در برابر مسئولین واقعی در بیارین مثل خود ما با این تفاوت که ما شما روا مقصر نمی دونیم.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    45 18
    فروشندگان این طور لباسها باید محاکمه و زندانی بشن.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    11 37
    چقدر گرفتی با این تیتر تبلیغ کنی؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    23 5
    شما هم بی بی سی می خونین
  • ففف A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    12 34
    من ابی مشکی میبینم سفید طلاییی امکااااااان نداره
    • بی نام A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
      16 3
      ببخشید همه دروغ نمیگه که سفید و طلایی میبینن من خودم سفید و طلایی میبینم هر چیزی امکان داره
  • مهدی A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    57 1
    من چی بگم که دیشب اینو سفید طلایی دیدم امروز ابی مشکی :/
  • احسان واقعی A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    8 2
    ابی مشکیه این ماله فرنکانس رنگیه که مغز شما دستور میده چطوری اون رنگ را ببینید شما عکس را زوم اوت کن ببین چه رنگی میبینید بعد زوم این کنید ببینید چه رنگی میبینید بعد گوشی یا تبلت یا نوت بوک خود را در فاصله های متفاوتی بگیرید و حالا نگاه کنید و طبق نقد و برسی این عکس رنگ لباس ابی مشکیه
    • بی نام A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
      4 0
      من در هر صورت سفید طلایی میبینم و شک ندارم سفید ه چون به قول یکی از دوستان برا عروس بوده.اگه فرکانسی باشه برا اون مشکی ابیاست
  • نرگس EU ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    8 6
    نميفهمم منظورتونو سه تا عكس از يه لباس با سه تا نور با سه رنگه ديگه. كجاش عجيبه؟ حتي زمينه پشتش هم رنگش تيره و روشن شده. خب كه چي؟؟
    • بی نام A1 ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
      9 1
      باید به لینک کنار عکس پایینیتصاویر متعددی که خبرنگاران و عکاسان رسانه‌ای از این لباس در ویترین فروشگاه مورد نظر ارسال کرده‌اند، مراجعه کنید ببینید اون لباس رو چه رنگی می بینید؟
  • گروه ای A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    13 14
    برداشت هر فرد از رنگها ذهنی است.اما اکثریت این را سفید و طلایی می بینند
    • سعىد IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
      3 6
      سبز و قرمز زرد
  • ندا ES ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    3 6
    منم آبی رو به بنفش یا همون آبی مشکی میبینم خیلی جالبه برام
  • مریم خندان IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    13 7
    تو خونه دو تا برادرام ابی مشکی دیدن . من هم سفید طلایی.وای خدا قربانت با ان خلقتت.
  • امير A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    8 0
    من اينو سفيد طلايي ميبينم. وقتي چشامو جوري كردم كه تار ببينم ابي مشكي شد. امتحان كنيد :
  • بی نام A1 ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    7 15
    به عنوان یه گرافیست میگم که این اتفاق با تغییر کنتراست و نور افتاده...ِاما اینکه چرا از یک نمایشگر رنگهای مختلف دیده میشه شاید به کانالهای مویرگ های شبکیه چشم هر فرد و تنگ شدن اونا بستگی داشته باشه...چون افراد مسن اکثرا سفید و طلایی میبینن...
    • مریم IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
      14 1
      شما ب عنوان گرافیست بفرمایید من چرا آبی طلایی میبینم
    • بی نام A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
      5 2
      توی لینک اصلی پرفسوری که داره حرف میزنه میگه این قضیه هیچ ربطی به چشم نداره بلکه کاملا مرتبط با مغزه.
  • پویا A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    19 2
    با این که الان می دونم رنگ واقعی لباس چیه ولی باز هم مغزم نمی تونه رنگی جز سفید و طلایی رو ببینه
  • شروین A1 ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    38 7
    من نمی‌تونم باور کنم که یه عده اینو سفید و طلایی می‌بینن کار کاره انگیلیساس :دی
    • محمد A1 ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
      19 1
      توی آستینشم دست ناپلئون بناپارت پیداسس :دی
  • بی نام A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    10 15
    که چی بشه مثلا اینهمه توضیح وتفسیر خبروموضوع مهمتر تودنیاوجودنداشت .
  • مریم IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    12 4
    من آبی طلایی میبینم خیلی هم واضح
  • بی نام IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    6 1
    اونایی که مثل من اشتباها سفید و طلایی می بینن یک ورق کاغذ بچسبونن به مانیتور و از پشت کاغذ نگاه کنن تا رنگ اصلی مشکی و آبی معلوم بشه ....
  • بی نام EU ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    7 26
    ﻓﻘﻄ ﺗﺮاﺧﺘﻮﺭ
  • اناهيتا A1 ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    18 1
    اونوقت تكليف اونا كه مثه من ياسي قهوه اي ميبينن، يعني دقيقا همون عكس وسطي چيه؟؟؟
    • بی نام IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
      10 2
      چشات سالمن.
  • اعتضادی فر A1 ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    7 3
    من صورتی , سبز می بینم... شوخی
  • زهرا IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    12 3
    آبی کمرنگ و طلایی
  • آلاله A1 ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    11 1
    من اول آبی مشکی میدیم الان سفید طلایی قضیه چیه ؟؟؟؟؟؟؟ :
  • ali IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    8 1
    من امتحان کردم که چشمون خسته باشه مثلا زیاد تلویزیون ببینید بعد به عکس نگاه کنید آبی مشکی میبینید ولی اگه صبح بعد از اینکه بیدار شدین ببینین سفید طلایی نشون میده من هر دو رنگشو دیدم :
  • اکرم IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    2 2
    ابي مشکي
    • عینک پرست A1 ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
      2 1
      من پرتقالی سبز میبینم
  • بی نام A1 ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    2 3
    ابی مشکی
  • غزل A1 ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    5 2
    اصن رنگ نداره...خخخ
  • بی نام IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    8 10
    آقا من کاغذ پیدا نکردم سوراخ کنم شرمنده همون فقط تراختور
  • بی نام A1 ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    4 2
    من که اصلا چیزی نمیبینم
  • بی نام IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    7 2
    من عکس سمت راستم سفید طلایی میبینم
  • آزی A1 ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    4 2
    من آبی مشکی میبینم,ولی اگه دقت کن توی قسمت مشکی رنگهای دیگه مثلا بنفش,سبز,هم دیده میشه ولی باید خیلی ریزبین باشی
  • بی نام IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    8 3
    من اول سفی طلایی دیدم بعد دوستم گفت رنگ اصلیش ابی مشکیه از اون موقع دارم ابی مشکی میبینم. برای کارشناسای علوم شناختی باید موضوع جالبی باشه
    • کارشناس علوم شناختی A1 ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
      13 2
      یعنی من بهت بگم این صورتی و سبزه تو صورتی سبز میبینیش؟
  • بهار A1 ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    4 1
    ابي مشكي
  • علی A1 ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    10 2
    به جووون همتون من سبز قرمز میبینم.ای خدااااااااااا دارم دیوونه میشم فکر کنم چشای من خیلی مشکل دارن
  • بی نام IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    13 2
    توضیحات قانع کننده نیست. وقتی دو نفر همزمان رو یک صفحه مونیتور به عکس نگاه میکنن و اونو به دو رنگ متفاوت میبینن این چه توجیهی داره؟
  • سمانه A1 ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    5 1
    حالا منكه آبي و قهوه اي ديدم تكليفم چي ميشه؟؟؟
  • مینا IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    17 2
    من از این ادما ک میگن سفید طلایی نمیدونم چرا میترسم چون خودم ابی دیدم احساس میکنم اونا عجیب غریبن
  • بی نام DE ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    4 1
    من نوره گوشیمو کم و زیاد میکنم شبیح عکس اول و دوم سوم میشه من میگم بستگی به نوع نوره گوشی هست
  • الی A1 ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    2 3
    وقتی لباس با پس زمینه سمت چپ نگاه میکنم آبی مشکی میبینم وقتی با پس زمینه سمت راست نگاه میکنم لباس سفید طلایی میبینم
  • محمد01 IR ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    7 4
    دوستان یادتون نره آزمایش کور رنگی بدین
  • مهربانو IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    3 3
    من گاهی آبی و گاهی سفید میبینم...پسرم هفت سالشه و سفید میبینه و دختر پنج ساله م آبی ....بعداز یه مدت اگه دوباره عکسو ببینید ممکنه رنگ دیگه شو ببینید.این مربوط به فعالیت دو نیمکره چپ و راست مغز و غلبه یکی بر دیگریهعد ا
  • بی نام A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 9
    واقعا که خنک بودو وقت طلف کنی .فعلا.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    3 4
    آبیته
  • بی نام IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    2 5
    خب که چی؟
  • بی نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    3 11
    ابی مشکیه اونایی که چشماشون مشکل داره سفید مشکی میبینن
    • بی نام A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
      2 0
      هیچ کس مشکل نداره....به نیمکره مغز بستگی داره: : : من سفید طلایی
  • بی نام A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    22 2
    منم تو گوشیم به چند نفر نشون دادم نظرات متفاوت بود.من سفید طلایی میبینم.اصلا نمیتونم تصور کنم آبی مشکی دیده بشه هزار دفعه هم امتحان کردم، فقط سفید طلایی میبینم
  • سپیده IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    9 0
    من تو یک جمع دوستانه اینو نشون دادم .یک سریا آبی مشکی دیدن از جمله خودم. یک سریا سفید و طلایی. کسی رو متهم به دروغ گویی نکنیم
  • مهسا A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    3 0
    اون عکسی که از ویترین مغازه گذاشته شده که رنگ لباس آبی مشکی هست هم ویترین مغازه با عکس اصلی فرق داره هم کوت روش نیست
  • کومار A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    4 6
    تو عکسا آبی مشکی رو آبی مشکی میبینم سفید طلایی رو سفید طلایی چیزی عوض نمیشه دعوا سر چیه نمیدونم
  • سارینا IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    3 1
    من که آبی و مشکی دیدم . به غیر از این رنگ دیگه ای ندیدم
  • محمد IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    1 1
    من آب و مشکی میبینم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • معصوم RO ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    6 3
    من دیشب تو گوشیم ابی مشکی میدیدم ولی چند دیقه بعد سفید طلایی شد بعدش باز ابی شد عجیبه واقعا سبحان ال..
  • عسل IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    3 4
    ،من خودم سفید طلایی میبینم ولی مامانم ابی و مشکی
  • ... US ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 4
    من که تا دیدم رومو برگردوندم... علامت تعجب نمی دونم چه رنگیه. آخه لباسش مورد داره........ چهار تا علامت تعجب
  • الهه IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 3
    من اولش به رنگ آبی و مشکی میدیدم بعد به رنگ سفید و طلایی یکی از دوستامم برعکس من اول سفید و طلایی دیده بود بعد به رنگ آبی و مشکی
  • جواد IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    5 10
    این چیه آخه تو وایبرم دست از سر ما بر نمیدارن با این عکس دوستان حالا هر رنگی میبینید ول کنید خواهشن موضوع تموم شده آخه
    • erfan IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
      4 2
      این قضیه تازه دو سه روزه پخش شده تو مردم بعد میگی بس کنبد تموم شده. شما از همون دسته افرادی هستی که مردم هرکاری کنن شما خلافشو انجام میدی که بگی خاصم
  • الهه RO ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    3 3
    من ابی مشکی دیدم افسرده ام.....
  • مليكا IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    9 1
    بدبختي من يه چيز ديگست من نه سفيد طلايي ميبينم نه آبي مشكي من اين لباسو قهوه اي و آبي كمرنگ ميبينم
    • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
      3 0
      شما درست می بینی
  • نگین A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    5 1
    من ک شوکه شدم چون کاملا سفید طلایی میبینم و خونوادم ابی قهوه ای.هر قسمی هم ک خوردم باور نکردن و مسخرم کردن خیلی جالبه
  • sanaz GB ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    2 2
    يكيش سفيد با نوار طلايي ، يكي هم آبي با نوار مشكي
  • اسی A1 ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    7 16
    بابا خود خیاط این لباس گفته این لباس ابی و مشکیه پس شما چی میگید سفید طلایی دیگه کدومه دقت کنید .
  • بی نام A1 ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    1 5
    آبی و سیاه
  • نرگس A1 ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    7 0
    ای بابا من یه ثانیه ابی طلایی میبینم یه ثانیه نیلی مشکی...بنظرتون برم دکتر؟
  • فری A1 ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    4 4
    آبی مشکی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ سفید طلایی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟/ این که قرمز و نارنجیه
  • سیمین FI ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    5 2
    من اول ابی مشکی دیدم بعد از چندساعت سفید طلایی دیدم و متعجب شدم.چندباری با فاصله زمان کوتاه نگاه کردم و متوجه شدم گاهی سفید طلایی و گاهی ابی مشکی میبینم.
  • بی نام A1 ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    10 2
    این نشون میده کل دنیا بی کاری موج میزنه
  • بی نام A1 ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    2 4
    ن باووو واقا این آبی مشکیه... منکه دارم دیوونه میشم...
  • بی نام GB ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    3 12
    اقايون و خاموم هاي محترم رنگ اصلي ابي و مشكي مي باشد ، از روي اين نظرات ميتوان درصد بيكاري را در يك جامعه فهميد و به دليل كمبود شغل دولت گرامي شما را با اين كارهاي مشغول كرده. اين تصوير آبي ومشكي مي باشد و شما عزيزان را ير كار گذاشته اند با تشكر
  • ه A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    4 5
    بیکارید به خدا...
  • بی نام A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    2 1
    من هم آبی مشکی دیدم هم سفید طلایی
  • پريچهر A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    1 1
    با پيشرفي كه علم داره من كه ميگم اين عكس رو تايمره هر چند صباح رنگش تغيير پيدا ميكنه والا
  • مري A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    2 1
    من اين تصويرو چند بار ديدم و البته هربار با رگ متفاوت و همسرم رو همون صفحه رنگ ديگه اي ميديد ، اين تصوير لباسي از جنس تافته و حرير هست ، تافته نورو منعكس ميكنه و حرير ژورژت ماته م نورازش رد ميشه، نوري كه از پشت لباس تابيده ميشه روي ميزان گشاد با تنگ شدن عنبيه اثر ميزاره و نوري كه از بالا سمت چپ تابيده همون نوريه كه تافته اونو منعكس ميكنه، زمان مشاهده تصوير هركسي بر اساس ميزان تنگي و گادي عنبيه خود و شدتي تافته نورو منعكس ميكنه نورو تشخيص ميده كساني كه با پارچه ها آشنايي دارن و يكمي هم فيزيكو علوم بلدن اينو بهتر ميفهمن ، ابريشم خام از تافته هم آينه اي تر عمل ميكنه و جالب تر ميشه.
  • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    3 2
    من آبی کمرنگ و قهوه ای میبینم
  • لیلی IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    4 8
    واقعا سر کاریه همه چیز تحت شرایط نور اطراف ولنز دوربین میتونه رنگ عوض کنه.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    5 1
    ابي مشكي
  • بی نام RO ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    3 3
    من هر سه تا عکسو سفید طلایی می بینم فقط اولی یه کم تیره تر
  • سروش A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    2 14
    سلام به همگی. فقط دارید آمار بازدید از سایت رو بالا میبرید و به نفع سایت عمل میکنید. این که دیگه این همه تحلیل نداره عوس رو دانلود کنید میبینید که هر چند ثانیه یک بار رنگش عوض میشه. همتون رو سر کار گذاشتن. جالب اینه واقعا بعضی ها چه نظر کارشناسانه ای گذاشتن
  • بی نام A1 ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    5 2
    آبی مشکی؟؟سفید طلایی؟؟ من که زرشکی و قرمز میبینم شما چی میگین
  • nazi A1 ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    1 2
    چی شد آخر؟ من که نفهمیدم خخخخخ ولی من جددددی آبی مشکی دیدم از اول افه هم نمیام
  • بی نام IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    1 0
    یلام من که آبی روشن دیدمش و نوارهاشو تلفیقی از یشمی و طلایی با کمی قرمز که قاطیش بود. یکی که سفید و طلایی دیدش گفت رنگ واقعیش اینه. بالاخره چه رنگی بود؟
  • غضنفر A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    2 3
    من اصلا این لباسو نمی بینم اصن لباسی وجود نداره
  • میترا A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    1 1
    وای من اولش اینو سفید و نسکافه ای میدیدم اما بعد از یه ساعت یهو چشم افتاد به عکسه دیدم دارم مشکی و ابی میبینمش: یعنی چمه؟
  • الی IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    5 1
    کدوم لباس ؟؟؟؟؟؟؟ من لباسی نمی بینم اینا کفشن بخدااااااااا
  • انارشیست IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    1 4
    آقا این تصویر ثابت نیست و حالت اسلاید شو داره برید تو سایت های دیگه ببینید
  • فاطمه A1 ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    2 1
    اىن که همش تغىىر رنگ مىده هى سفىد طلاىى مىشه هى ابى مشکى..
  • الي IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    4 3
    كدوم لباس؟؟؟؟؟؟؟؟؟ من لباس نمي بينم اينا كفشن
  • نیلوفر A1 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    0 4
    من خسته که بودم سفید طلایی دیدم ولی یه کم که استراحت کردم آبی و مشکی شد ولی وقتی توی اینترنت چند تا عکس با کیفیت متفاوت رو کنار هم دیدم هنوز بعضی از عکسایی رو که آبی بین ها آبی می دیدن رو سفید طلایی دیدم
  • رعنا اصفهانی A1 ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    2 1
    من هر دو رنگ یعنی هم مشکی ابی و هم طلایی و سفید می بینم
  • مسعود چریک IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    1 1
    نمیدونم ما ایرانیا چرا اینطورییم؟ خب ی اتفاق جالب افتاده چرا انقد بی ذوقین؟ نادره جالبه باحالا یا هرچیزه دیگه واقعا باس اینهمه تفصیرش کرد خعععلی جالب بود... نمیدونم اونایی ک بحثو سیاسی یا چرت جلوه میدن فازشون چیه :|
  • مهسا. RO ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    3 1
    من آبی مشکی دیدم همون اولش و بین جمع خودمون بهم میگفتن ک کور رنگی داری. ولی این واقعیت اینجوریه ک مثلا خیلی ها تو هوای گرگ ومیش بعضی از چیزا رو تو محیط نمیتونن تشخیص بدن و براشون تفکیک سخت میشه اما من این مشکلو ندارم. ی بار تو همین هوا من با برادرم ک این لباس و سفید طلایی میبینه مسافر جاده بودیم. وقتی ک تو خط سبقت بودیم یهو من متوجه نزدیک شدن ی پژو ک هم رنگ محیط شده بوده نقره ای رنگ بود و چراغاشو روشن نکرده بود شدم ک یهو اعلام کردم . و داداشم میگت ک تا زمانی ک من نگفته بودم اون ماشینو ندیده بود. اینم تقریبا دید تو اون شرایطه.
    • نفیسه A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
      1 2
      چند سالته عمو؟
  • حمید A1 ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    1 1
    من صورتی سبز میبینم
  • جلیل A1 ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    1 1
    سمیرا تو نابغه ای . فقط تو به تنهایی نابغه ای . چه توضیحی هم داده. اصلا نفهمید موضوع چیه
  • فرشاد A1 ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    1 2
    با سلام و احترام حضور گرامى همه دوستان خوبم اتفاق جالبى مرا به اين سايت كشاند ديشب اين عكس را سفيد طلايي و امشب به رنگ ابي لاجوردي و مشكي ديدم خيلي احساس جالبي بود از دوستان اگر كسي تجربه مشترك داره يا نظر خاصي داره خوشحال ميشم بدونم زنده باشيد
  • فرشاد امینی A1 ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    0 2
    به نظرم کسایی که پزشکن هردو رنگ رو میبینن گاهی سفید طلایی گاهی ابی مشکی من وهمکارام هربار یکی از رنگارو میبینیم
  • محسن A1 ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    0 1
    عجب اينجاست كه من هم آبى مشكى ديدم ، هم طلايى سفيد و هم ياسى قهوه اى اين چه معنى داره؟
  • بدون نام ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
    1 1
    من آبى مشكى ميبينم ولى دوتاازدوستام سفيدطلايى ديدن.
  • سامان EU ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
    0 1
    فکر کنم طلایی سفید باشه که در نور کم در جای دیگر محیط بازتاب نور به اجزای دیگه روی لنز عکس تاثیر گذاشته و حالت آبی کم رنگ رو به لباس داده.
  • frozen queen A1 ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
    0 1
    خیلی عجیبه بعضیها اونو طلایی سفید می بینند اما بقیه آبی و مشکی خیلی جالبه که من جز هیچکدوم از این دو دسته نیستم و اونو به رنگ آبی کم رنگ و قهوه ای می بینم
  • ساحل IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
    0 1
    وای منوخواهرم بدون اینک کاغذبزاریم یکی میدیدیم ولی وقتی کاغذگذاشتیم من سفیداون مشکی
  • ففری IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    0 1
    عکس و به خانوادم نشون داد میکی ابی مشکی دید یکی ابی کمرنگ و قهوای دید خودم سفید طلایی
  • سیدرضازارع A1 ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    4 3
    من رازشو کشف کردم. اگه به گوشه پایین سمت چپ عکس نگاه کنید تصویر رو آبی مشکی می بینید اما اگه وسط تصویر نگاه کنید سفیدطلایی می بینید . همین الان امتحان کنید . دلیلشم این هست که بعضی ها چشم راست و بعضی ها چشم چپ هستند این یه اصطلاحه که تیراندازان میدونند یعنی مثل دست راست بودن و دست چپ بودن چشم هم یکی بریکی دیگر غالب تره برای تشخیص چشم غالب آزمایش زیررا انجام دهید. یکی از روشهای معمول این است که یک حلقه در دست خود ایجاد و با فاصله از چشمان خود بگیرید آنگاه از داخل حلقه در حالی که هر دو چشم شما باز است به نقطه ای نگاه کنید. سپس چشم چپ خود را ببندید. در صورتی که با بسته شدن چشم چپ نقطه مورد نظر را در حلقه دست خود دیدید چشم غالبتان راست است و در غیر اینصورت چشم غالبتان چپ است.
  • سیدرضازارع A1 ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    1 0
    حالا چشم راستو ببندید تصویر را چه رنگی می بینید ؟ درست است آبی مشکی و حالا چشم چپ رو ببندید تصویر را چه رنگی می بینید ؟ درست است سفیدطلایی دقیقا با این عکس هم می توانید فهمید چشم غالب شما کدام است اگر با هردو چشم ابی مشکی دیده باشید شما چشم غالبتان چپ است و گرنه چشم راست
  • طناز US ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    2 0
    واااااااااااااااااااااااااااااااااااا من کورمممممممممممممممممممممممممممممممم من مشکی وسورمه ای میبینم............................................................. کاملادیوونه شدم.....چطوری یه نفرمیتونه سفیدوطلاییییییییی ببینه........... فک کنم سرکاریه بابا.......... من که چشمام خیلیم درست کارمیکنه.بعله. نکنه الکی مثلالباسه جادوییه.هههههههههههههههههههههههههههههه
  • نويد A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    1 0
    باز مال شماها خوبه من سبز و بنفش ميبينم.خاص بودنم رو اينجا فهميدام.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    0 1
    ی سوال الان لون وسطیه ک اصلیه مابین سفید طلاییو ابی مشکیه که؟
  • بی نام IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    6 1
    رنگ واقعیش آبی مشکیه
  • فاطمه IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    1 7
    این عکس ابی مشکیه کی میگه سفید طلاییه؟؟؟؟ چرت نگید لطفا
    • مریم. A1 ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
      2 0
      شما اول درست صحبت کردن رو یاد بگیر بعد بیا ایجا نظر بده لطفا. من سفید طلایی میبینم
  • م A1 ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    2 0
    جون خودم راس میگم برای یک ثانیه سفید طلایی دیدم بهدش ابی مشکی
  • بی نام A1 ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    3 1
    من هردو رو میبینم تو تاریکی سفید و طلایی تو روشنایی آبی و مشکی
  • معین A1 ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    1 2
    من امروز با این موضوع برخورد کردم یکی از دوستام که این لباس رو سفید طلایی میدید بهم نشون داد من واقعا موندم چطور رنگ به این طبیعی رو که آبی و مشکی هستش رنگ دیگه دیده میشه؟ برام جای تعجب داره میتونید عکس رو ببرید توی صفحه ی paint از هر 2 تا تیکه لباس یه قسمت رنگش رو بگیرید روی زمینه سفید past کنید خودتون به این نتیجه میرسید که چیزی جز آبی و مشکی نیست البته اینکه میگم مشکی منظورم اینه رنگیه که نزدیکه مشکیه ولی واقعا مشکی با طلایی زمین تا آسمون فرق میکنه خدایی همه میدونن آبی هم ترتیب روشن و تیره داره اینکه بعضی از این عکس هایی که اومده بیرون از همین لباس آبی روشنه بعضی هم آبی تیره مشکی هم اینکه بگیم مشکیه کامل نه شاید یخورده از خود مشکی روشن تر توی بعضی از عکس هایی که دادن بیرون
  • amkh A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    1 1
    من سبز و یاسی میبینم, والا من موندم این ملت چشماشون چرا اینقدر مشکل داره؟؟؟؟
  • رامتین IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    6 0
    من صبح که بیدار شدم رنگ این لباس رو سفید و طلایی دیدم ولی 10 دقیقه بعد عکس رو که دوباره نگاه کردم رنگ لباس را آبی کم رنگ و طلایی دیدم . یا خدا این یعنی چی ؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    0 6
    مشکل ایرانیا اینه که از کاه میخوان کوه بسازن
  • ailin IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 3
    معلومه اون عکس هایی که نمیدونم مشکیه نمیدونم سبزه همش افکته و کاملا هم معلومه که رنگ اصلی این لباس آبی کمرنگی که مایل به سفیده و طلایی هست بقیه همش برای اینکه خودشونو نشون بدن از خودشون حرف درآوردند والله. به کله اعضای خانواده نشون دادم فک کنم فقط به مرحوم و مرحومه آدم و حوا نشون ندادم همه اون رنگ میدیدن.سوژست دیگه هر کی از خودش یه حرف در میاره اصلا من صورتی و قرمز میبینم/: والله چرت و پرت
  • عليرضا RO ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 1
    اين لباس قطعا نقرابي وطلايي
  • لیلا IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 3
    دوستان این عکس رو یه هکر تو شبکه های اجتماعی پخش کرده و با باز کردن اون کل اطلاعات گ وشی یا کامپیوترتون هک میشه...دانشگاه تهران هم اطلاع رسانی کرده خواهشا اگه این عکسو دارینshiftdeletکنین
  • بی نام A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    1 1
    من خودم سفید و طلایی میبینم ولی نشون دختر 7 سالم میدم اون ابیو مشکی میبینه
  • فاطمع صفایی A1 ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 1
    جلل خالق
  • بی نام A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    خوب عکس اصلی رو چیجوری باید داشته باشیم تا به بقیه نشون بدیم ببینیم اینا واقعی است
  • فراطشماه IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 9
    واااااااااااااااااااااااااااااااا من همه ی رنگاشو می بینم.جریانش چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ من اصلا حوصله خوندن متنا رو نداشتم ولی خدایی خیلی چیز مسخره ایه الکی مثلا خواستن بگن مام بلهههههههههههههه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • نفیسه A1 ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
      6 13
      وقتی حوصله نداری بخونی یه موضوعی رو بهتره نظر هم ندی، معلومه که از اون ادمایی هستی که الکی قضاوت می کنی و ندونسته خودت رو پروفسور می دونی، یکم مطالعه کن ضرر نداره
  • فاطمه A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 2
    من‌سیاه‌و‌قهوه‌ای‌میبینم‌
  • نوید A1 ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    1 2
    من ابی و طلایی میبینم....شمارو نمیدونم.....
  • فرشاد IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    2 1
    سلام روز اول که این عکس رو دیدم هفته پیش بود شب مهمون داشتیم داماد ما این عکس رو نشون داد و من گفتم آبی مشکی ولی دیشب که باز عکس رو دیدم همه میگفتند آبی مشکی هست ولی من میگفتم سفید طلایی هست از خودم ترسیده بودم والا که این چطور ممکنه از عکس با بلوتوث یه کپی تو موبایلم گرفتم امروز صبح که بیدار شدم آبی مشکی دیدم و حدود ۲ ساعت بعد باز هم سفید طلاییآخه مگه داریم همچین چیزیهمین روزا خل میشم میرم روانپزشک
    • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
      3 1
      من نميدونم كدوم عكس رو ميگيد؟ در اين خبر 3 تا عكس وجود داره، يكي كوچك كه بالاي خبر هست، يكي وسط خبر كه سه تا عكس كنار هم هست و يكي ديگه هم كه تصوير پايينه و شامل سه تصوير هست كه پشت سرهم عوض ميشه عكس متحرك آخه اين چجور عكس گذاشتنه؟ خب يك عكس را بگذاريد تا مردم بفهمن چكار دارن ميكنن. بعضي از سيستمها و نرم افزارها فقط يكي از عكسهاي انيميتد گيف يا همون تصوير متحرك را نشون ميده و باعث اشتباه ميشه، طرف ميگه ديشب اين رنگي ميديدم امشب يه رنگ ديگه، خب اين مربوط به تصوير پايين هست حتما.
  • میم A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    1 1
    من اینو با خواهر و مادرم دیدم منو مادرم میگفتیم آبی مشکی خواهرم میگفت سفید طلایی بعد این سه تا عکس که سه تا رنگه رو دیدیم همه گفتیم وسطیه س فکر کنم اکثرا همون وسطیه رو میبینیم ولی طرز بیانمون فرق داره :|
  • faeze IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    خوب چ کاریه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟برن از مادر عروس ب÷رسن چ رنگیه و این مشکل حل شه....
  • برازجانی IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    : من اینو تو گوشیه دوستم سفید و طلایی دیدم ولی الان ابی و مشکی میبینم.ولی دراصل آبی و مشکیه توی تلویزیونم بحث شد دربارش وحتی با شخصی ک عکس گرفته نیز ارتباطی برقرارکردند و معلوم شد آبی و مشکیه این جور مشکلات زیادن مثلا من احساس میکنم قبلهخ خونه همسایمون خرابه ما مستقیم میخونیم نمازو ولی اونا90درجه میچرخن خیلی عجیبه ولی قبلشون بااین حال درسته.:خودتونو درگیرنکنین
  • جــــــــــــــوجوك A1 ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    1 0
    بـــــــــــــــــــرووووووو بابــــــــــــــــــــــــــــــــــــا مــــــــــــــــــــــن ك ديگـــــــــــــــــه ديـــــــــــــــــــووووونه شــــــــــــدمشــــــــــــــــــما چي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    2 0
    یعنی من که هیچ کدوم از این دو رنگو نمیبینم و آبی کمرنگ و قهوه ای میبینم خیلی حالم بده؟:|
  • یاور A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
    1 0
    اول سیاه و سرمه ای است بعداز چند ثانیه به رنگ قهوه ای وسیاه در میاید.
  • هلیا IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    من و یکی از دخترداییم و خالم میگیم آبی و سبز ولی مامانمو زنداییم میگن سفید طلایی
  • ناهید A1 ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    0 0
    دربالا 3عکس قرار دادید.سمت راست که مسلما همه آبی ومشکی میبینن.سمت چپ هم همه سفید وزرد میبینن.و عکس وسط برخی مشکی آبی وبرخی...اما عکس سمت راست را من برخلاف همه هم آبی مشکی و هم زردوسفید میبینم.جالب بود.
  • بی نام IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 3
    قرمز و یشمی
  • بی نام A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    0 1
    من عکس وسط و سمت چپی را سفید طلایی میبینم و سمت راستی را آبی مشکی اما داداشم همشو آبی و مشکی میبینه
  • ملیکا A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    1 0
    اولی سرمه ای و سیاه . دومی و سومی طلائی و سفید
  • بی نام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 3
    دیگه آدم به چشمش هم نمیتونه اعتماد کنه
  • بهمن IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    5 1
    دوستان دستتون درد نکنه، آقا من کلی خندیدم این کامنتا رو خوندم، بعضیا خیلی خوبن
  • آرزو A1 ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    2 0
    به نظر من همش سر کاریه خودشون رنگو عوض کردن اصلا چه اهمیتی داره باور کنید سر کارین..
  • یاسی IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    2 0
    ای بابا شما چرا این جوری اید؟ بابا جان این خطای دیده.هر کس نور رو یک جور تفسیر میکنه.رنگ خاصی نداره.
  • ریحانه IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    0 1
    بچه ها من که هنگیدم اول ابی مشکی بود بعد نسبتا ابی طلایی
  • مجید A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    0 3
    بچه ها کدوم عکس رو میگن؟ ببینید اون بالا سه تایی ها سمت راست ابی مشکی وسط قهوه ای سفیدو سمت چپ طلایی سفید حالا این پایین اون عکس تکی واسه من دائما تغییر میکنه هر1ثانیهو از ابی مشکی به زردو سفید تغییر میکنه واسم جالب شدهنکنه من دارم اشتباه میکنم راهنمایی کنید
  • fatemeh A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    1 2
    به نظر من سفيد وطلاييه اگه خوب به عكس سفيد مشكي نگا كنيد ميبينيد كه تو ي قسمتي از رنگ مشكي كه بهش نور خورده طلايي معلوم ميش
  • ناشناس A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 2
    آبی مشکی
  • يكي A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    0 2
    مسخره كرديد؟ نميدونم اسم شماچيه اما حق باشماس ملت بيكارن.
  • سایان اکبری IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    3 2
    من آبی پر رنگ و مشکی میبینم.
  • a.sh A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    0 2
    آبی. مشکی
  • علیرضا هوشیار A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    0 2
    ابی مشکی
  • بی نام A1 ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    1 2
    من که اولین بار آبی مشکی دیدم ولی بعدها سفید طلایی اما الان هم آبی مشکی میبینم اصن یه وضی
  • عسل IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    5 3
    سفید طلاییه دیگه حاجی
  • فاطمه A1 ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    1 2
    ابی مشکیه
  • gol A1 ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    2 2
    یکی از دوستام این عکس رو به مدرسه آورد از بین 22نفر دانش آموز یک کلاس 17 نفر اونو آبی مشکی و 5 نفر سفید طلایی دیدن. ینی بعد از این نظرخواهی و دیدن اینهمه اختلاف نظر کل روز رو سر درد بودم و اصلا نمیتونم درکشون کنم کسایی رو ک لباس رو سفید طلایی میبینن
  • بی نام A1 ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    1 1
    احتمالا رنگ رو وارونه کردن ولی باور کنین سفییییییییییید طلااااااااااااااایی
  • بهار A1 ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
    1 0
    من هم ابی و مشکی هم سفید طلایی وهم قهوه ای ابی کمرنگ