ایرنا نوشت:

دولت ایالتی ترنگانو در مالزی اعلام کرد مردانی که در نماز جمعه شرکت نکنند، بر اساس قانون به زودی بر روی خودرو نعش کش در شهر گردانده می شوند.

به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی مالیزیا اینسایدر روز جمعه اعلام کرد، شورای رسوم مالایی و امور اسلامی ایالت ترنگانو موسوم به مایدام خواستار تشدید قوانین برای مردانی شد که در نماز جمعه این ایالت شرکت نمی کنند.

احمد رازیف عبدالرحمان سروزیر ایالت ترنگانو مالزی گفت: ما با تقویت قوانین، جوانان را بدون تاثیرات منفی بر جامعه آموزش می دهیم که قوانین را رعایت کنند.

وی همچنین گفت: شورای مایدام با افرادی که در اماکن عمومی از پوشش مناسب استفاه نکنند، به صورت جدی برخورد می کند.

براساس قانون ایالت ترانگانو که معروف به دارالایمان است، فروشگاه ها هنگام نماز جمعه باید دو ساعت تعطیل شود. این ایالت به وسیله حزب اسلامی پاس اداره می شود و حاکمیت ایالت در دست این حزب است.

در واکنش به این اقدام دولت ایالتی ترنگانو، گان پینگ سئو رییس نیروی ویژه اجرای سیاست و قوانین شریعت انجمن چینی های مالزی، گفت که تنبیه مسلمانانی که در نماز جمعه شرکت نمی کنند با استفاده از ماشین نعش کش، امری افراطی است.

وی گفت که این اقدام ممکن است اجرای قوانین مذهب طالبانی در مالزی را ترسیم کند و یادآور دوران سیاه قرون وسطی در اروپا باشد.

این مقام انجمن چینی های مالزی با در تضاد خواندن این اقدام با قانون اساسی فدرال مالزی، از علمای اسلامی میانه رو خواست دیدگاه خود را در مورد افراط گرایان در جامعه چند نژادی مالزی بیان کنند.

مقامات مذهبی ایالت کلانتان در شمال شرق مالزی نیز مهر ماه امسال قانون عجیبی برای غایبان نماز جمعه وضع کردند که بر اساس آن هر فردی در نماز جمعه شرکت نکند، به مجازات حبس محکوم می شود.

این تصمیم های جنجالی صدای بسیاری از مسلمانان معتقد را در منطقه درآورده است.

براساس این قانون، حضور افراد بالای 10 سال در نماز جمعه اجباری است و هر فردی برای سه هفته متوالی بدون عذر موجه در نماز جمعه شرکت نکند علاوه بر جریمه مالی به یک سال حبس محکوم می شود.

کلانتان یکی از 13 ایالت مالزی با مرکزیت شهر کاتا بارو است که سیمای سنتی و روستا گونه خود را حفظ کرده و مهد فرهنگ مالایی است.

پروفسور سیدفرید العطاس عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه ملی سنگاپور اخیرا با انتقاد از برخی افراط گرایی ها و نفوذ وهابیت در مالزی، گفته بود فتواهای افراطیون به امور شخصی و زندگی خصوصی مسلمانان مالزی راه پیدا کرده است.

وی از طرح تنبیه مسلمانانی که سه هفته متوالی بدون عذرموجه به نماز جمعه در کلانتان نروند انتقاد کرد و آن را نشانه افراط گرایی در مالزی دانست

قدرت در ایالت کلانتان مالزی نیز در دست حزب اسلامی مالزی موسوم به پاس است.

هسته اولیه حزب پاس با الهام از اخوان المسلمین مصر، جماعت اسلامی پاکستان و نهضت العلما اندونزی در اواخر دهه 1940 شکل گرفت.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =