در ۵۰ کیلومتری نقطه صفر مرزی در جنوب شرقی ایران،‌ آنجا که به دریای عمان و اقیانوس هند ختم می شود، مردم آب برای خوردن ندارند.

خبرآنلاین، سیستان و بلوچستان/ الهه رمضانی: شاید باورکردنش سخت باشد که مردمی در کنار دریا زندگی کنند و همیشه تشنه نوشیدن آب باشند. مردم روستاهای شهرستان چابهار از جمله بریس که در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان و در فاصله ۵۰ کیلومتری از نقطه صفر مرزی قرار دارد، سالهاست که از نعمت آب شیرین محرومند و انگار کسی نمی خواهند فکری به حال مردم این روستا کند.

فیض محمد پیشادست، رئیس شورای روستای بریس در این باره به خبرآنلاین می گوید: بریس مشکلات بسیاری دارد که مهمترین آن کمبود آب است و مردم مجبور هستند برای تامین آب مورد نیازشان منتظر بمانند تا تانکرهای حمل آب از اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان چابهار به روستا آمده و آب بگیرند.

به گفته او امور آب روستایی این شهرستان در ماه 147 تانکر آب به بریس می آورد و هر نفر فقط 15 لیتر سهمیه آب دارد: این مقدار جوابگوی نیاز جمعیت حدود 6 هزار نفری بریس نیست. این مقدار آب به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد، اما با این 15 لیتر آب هیچ یک از اهالی روستا نه سیراب می شوند و نه به امور روزانه شان می رسند.

استانداری بودجه ندارد

پیشادست به رایزنی ها برای حل مشکل آب اشاره می کند و می گوید: متاسفانه تا الان هیچ یک از مسوولان جوابگوی رفع مشکل آبرسانی به روستا نیستند، مکاتبات فراوانی با فرمانداری و استانداری داشته ایم، اما هر بار که برای نتیجه نامه نگاری ها مراجعه کردیم کاری از پیش نبرده ایم، مثلا استانداری می گوید که هزینه لوله کشی آب سد پیشین هزینه بر است، ما کارهای مطالعاتی اش را انجام داده ایم، اما چون اعتباری به استانداری نداده اند، نمی توانیم برای رفع کمبود آب کاری انجام دهیم.

رئیس شورای روستای بریس درمورد وضعیت معیشتی مردم روستا هم می گوید: اقتصاد مردم روستا بر پایه صیادی و ماهیگیری استوار است و از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند. مقدار آبی که اداره آب روستایی برای مردم می آورد، نسبت به جمعیت جوابگوی نیاز مردم نیست و آنها مجبورند آب آزاد بخرند، یعنی تانکری 150 هزار تومان پول بدهند تا آب مصرفی شان تامین شود.

اگر باران ببارد...

«اگر باران ببارد، اوتگ ها یا همان برکه ها پر از آب شده و مردم بجز مصرف آب تانکرها می توانند از نزولات آسمانی هم استفاده کنند، اما متاسفانه در شش ماهه اخیر بارش باران بسیار کم بود و مردم نتوانستند از این نعمت خدادادی برخوردار باشند. تقریبا از 38 کیلومتری بریس یعنی شهر نگور تانکرهایی که 12 هزار لیتر آب دارند به این روستا می آیند و به هر نفر 15 لیتر آب می رسد که این مقدار واقعا ناچیز است.» این حرف ها را الله‌بخش تاژ، دهیار روستای بریس می زند.

او درباره انتقال این معضل به مسوولان استانی هم به خبرآنلاین گفت: نامه نگاری های فراوانی با استانداری، فرمانداری و مدیرکل آب و فاضلاب روستایی استان سیستان و بلوچستان شده است، اما همه اینها بی فایده بوده است، چون اعتباری کافی ندارند که جوابگوی نیاز آبرسانی نه تنها روستای بریس بلکه روستاهای دیگر شهرستان چابهار باشند.

طرح آب رسانی به 40 روستا هنوز تصویب نشده است

میرضاحسین سردارزاده، مدیرامور آب روستایی شهرستان چابهار درمورد برنامه ای که این اداره برای تامین آب مردم در نظر گرفته است، به خبرآنلاین گفت: طرح آبرسانی به 40 روستا در شهرستان چابهار از جمله برنامه هایی که در دستور کار ما قرار گرفته است و در حال حاضر این طرح آماده است. ما منتظریم تا دولت این طرح را تصویب کند و به ما اعتبار دهد. زمانی که اعتبار مورد نیاز تامین شود ما هم نسبت به شبکه گذاری و اجرای خطوط انتقال آب اقدام کرده و کاملا این مساله را مدیریت می کنیم. این در حالی است که استانداری اعتباری ندارد که به ما بدهد و ما نمی توانیم حداقل از اعتبارات محلی استفاده کنیم.

سردارزاده گفت: میانگین شاخص برخورداری از آب در شهرستان چابهار 29 درصد است، اما این میانگین در استان 63 درصد و در کشور بالای 73 درصد است. این تفاوت باید جبران شود تا همه مردم از جمله مردم بریس و روستاهای دیگر چابهار هم از نعمت آب بهره مند شوند.

پروژه کارخانه آب شیرین پسابندر ناتمام مانده

البته گفته شده که تا اوایل سال آینده فعالیت های اجرایی پروژه کارخانه آب شیرین در پسابندر در شهرستان چابهار به پایان می رسد و دیگر نیازی نباشد که تانکرهای اداره امور آب روستایی 30 کیلومتر طی کنند تا به روستای بریس برسند.

رئیس امور آب روستایی شهرستان چابهار این خبر را اعلام می کند. او مسئول اصلی رسیدگی به کمبود آب در روستای بریس را سازمان آب و فاضلاب کشور دانست و گفت: در حال حاضر ما برای 373 روستا در شهرستان آبرسانی می کنیم، اما سرانه هر نفر فقط 15 لیتر آب است که واقعا این مقدار نیاز مردم را برآورده نمی کند. اگر کارخانه آب شیرین در پسابندر که با همکاری سازمان آب و فاضلاب کشور و بخش خصوصی در حال انجام است، به پایان برسد، قطعا ما مدیریت می کنیم تا آب بهتر و با مسافت کمتر به دست مردم برسد.

سردارزاده در حالی این نظر را می دهد که الله بخش تاژ، بخشدار دشتیاری معتقد است، وزارت نیرو مسئول رسیدگی به وضعیت آب مصرفی مردم است: تانکرهای حمل آب در امور آب روستایی شهرستان چابهار مستهلک شده اند و این اداره بودجه ای ندارد، تا به تانکرها رسیدگی کند و مثلا اگر زمانی خراب شد، قطعه ای بخرد و تعمیر کند. با این حال باید به این اداره اعتبار دهند تا مشکلاتش برطرف شود.

عکس ها: شیماسادات عطری

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    اینا چه فرقی با پایتخت نشینان دارند؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
      33 46
      چه فرقی با تبریز و اصفهان و مشهد و شیراز و همدان و ارومیه و سنندج و خرم اباد دارن؟؟ هر وقت شهری به اندازه تهران درگیر انواع الودگی ها و ترافیک و گرونی و مهاجرت میلیونی از بقیه شهرستانا که مثل بختک افتادن رو شهر شد اونوقت بیا از پایتخت نشینا صحبت کن
    • بی نام AU ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
      55 11
      بی نام اول مگه مردمی که از شهرستانهای این کشور یعنی ایران به دلایل دانسته میان تهران نون تو رو می خورند که اینطور در مورد هم وطنت حرف میزنی. بختک تو و امثال تو هستید که واقعا تنگ نظرید.
  • بی نام IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    16 80
    ما اونقدر آب داریم که میریزیمش تو دریاچه های شور ارومیه
  • بی نام A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    53 1
    آب در کوزه و ما گرد جهان میگردیم ...
  • مهران IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    32 6
    لطفا روى عكس نوشته نزار يد ،حرس ادم درمياد.
  • بی نام GB ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    3 17
    خوشبحالشون که هوا دارند . نگاه آُ سمونشون بکنید
  • بی نام A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    13 3
    این مناطق رطوبت بالایی دارند و مسئولان محترم می توانند با دستگاه تبدیل رطوبت به آب شیرین که با نور خورشید هم کار می کند این مشکل را مرتفع سازند این دستگاه توانایی تولید 1000 لیتر آب در روز را دارد امارات از این دستگاه استفاده می کند خواهشا عزیزان مسئول یه کم آگاه باشید
  • بی نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    31 1
    خدا را شکر هم آب هست هم تابش خورشید یه خورده فکر و همت کم داره واسه آب شرب این مردم چندتا آب شیرین کن خورشیدی بذارن. منتهی وقتی به این مسئولان این حرفها را میزنی میگن این حرفهای شما تئوریه. نمیدونم اگر تئوریه چطور در المان استفاده میشه ولی به ما که میرسه برخی مدیران ما این جوری با ادم برخورد میکنن. من فوق لیسانسم از بهترین دانشگاه کشور به خدا برام پیش آمده که اینها را نوشتم. چند وقت پیش رفته بودم یکی از استانداریهای کشور برای امریه کلی براش صحبت کردم برگشت اینطوری بهم جواب داد. تو را به خدا چاپش کن
  • درگز IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    11 1
    خوشافریادزیرآب.........
  • ناشناس IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    11 1
    واقعا متاسفیم. در جاهای دیگر توجهی به آب نمی شود و با آب اشامیدنی همه کارها را انجام می دهند . ولی در مناطقی آب برای خوردن پیدا نمی شود.نابرابری
  • بی نام A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    8 0
    ظاهرا این کشورهای عربی یه چیزی دارن به اسم اب شیرین کن قابل توجه دلسوزان