اریک رولو، روزنامه نگار دیپلمات،درگذشت

اریک رولو روزنامه نگار مشهور فرانسوی که بعدها یک دیپلمات شد، روز چهارشنبه در سن 89 سالگی در گذشت.

رولو که شهرتی جهانی دارد و همگان او را روزنامه نگاری فرانسوی و مشخصا با عنوان سردبیر سابق لوموند دیپلماتیک می شناسند، در سال 1926 در یک خانواده یهودی در مصر که اهل حلب سوریه بودند به دنیا آمد.

او روزنامه نگاری را با نوشتن گزارش هایی برای خبرگزاری فرانسه آغاز کرد و نبوغ و درخششی که داشت پایش را به روزنامه لوموند باز کرد، جائیکه شهرت و تبحر او در مسائل دیپلماتیک به منصه ظهور رسید و از او یک چهره بین المللی ساخت.

نویسنده کتاب معروف و جهانی "فلسطینی آواره" همه شهرت خود را مرهون تحولات بسیار مهم و حساس خاورمیانه در دهه های 60 تا 80 است.
اریک رولو که نام اصلی او در زمان تولد الی رافول بود، تحولات بسیار مهمی را در خاورمیانه از جمله جنگ اعراب و اسرائیل، پیروزی انقلاب اسلامی ایران و جنگ ایران و عراق را پوشش داده است و کتاب هایی در این زمینه منتشر کرده است.

تبحر دیپلماتیک او در مسائل خاورمیانه و شمال آفریقا به قدری بود که وقتی در سال 1985 لوموند را ترک کرد، فرانسوا میتران رئیس جمهوری وقت فرانسه او را به عنوان سفیر این کشور در تونس منصوب کرد، درست زمانیکه رهبری سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) در آنجا تبعید شده بود. او حتی وقتی سفیر بود نیز دست از روزنامه نگاری ونوشتن بر نمی داشت.
با وجود شهرت زیاد رولو و با اینکه الهام بخش بسیاری از روزنامه نگاران دو نسل پس از خود در خاورمیانه و سایر نقاط جهان بود، خبر فوتش بازتاب چندانی در رسانه ها نداشته است.

شاید نسل قدیم روزنامه نگاران کلا با موج فناوری های نوینی که در خدمت روزنامه نگاری میکروبلاگی و فضای مجازی از راه رسیده به دیار فراموشی سپرده شده اند.

خبر درگذشت او را اولین بار روز چهارشنبه لوموند دیپلماتیک منتشر کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =