۰ نفر
۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۳
رومن پولانسکی در دادگاه حاضر شد

مهر نوشت:

رومن پولانسکی٬ فیلمساز لهستانی- فرانسوی در ادامه پرونده تجاوز به دختری نوجوان، در دادگاهی در لهستان حضور یافت.

به گزارش بی بی سی، در این دادگاه شرایط استرداد او به آمریکا بررسی می‌شود. این دادگاه غیرعلنی در کراکوف برگزار می‌شود.

پولانسکی، فیلمساز متولد لهستان و مقیم فرانسه از سال ۱۹۷۷ به اتهام داشتن رابطه با دختری ۱۳ ساله از سوی پلیس آمریکا تحت تعقیب است.

پولانسکی در همان زمان پس از دریافت احضاریه و پیش از برگزاری دادگاه، از آمریکا به اروپا گریخت و دیگر به آمریکا سفر نکرد.

سفر اخیر او به لهستان، آمریکا را بر آن کرد که تقاضای استرداد او را از سر بگیرد. نتیجه این دادگاه تا ماه آوریل اعلام نخواهد شد.

وکیل پولانسکی می‌گوید که موکلش می‌خواهد پیش از آغاز فیلمبرداری فیلم جدیدش در لهستان٬تکلیفش مشخص شود.

دادگاه بعدی در آوریل برگزار می‌شود و در صورتی که دادگاه حکم به استرداد او دهد٬،پرونده برای تایید به وزیر دادگستری لهستان ارجاع داده می‌شود.

در اواخر اکتبر سال پیش زمانی که پولانسکی برای حضور در گشایش موزه در ورشو حضور داشت، مقام‌های آمریکایی با مقام‌های لهستانی برای دستگیر کردن او تماس گرفتند.

این کارگردان ۸۱ ساله توسط دادستانی شهر کراکوف بازجویی شد، اما بازداشت نشد.

آن زمان توماژ نالژ، مشاور رئیس جمهور لهستان گفت که پیگیری برای دستگیری فرزند هولوکاست در مراسم افتتاح موزه یهودیان که قرار است قرن‌ها آرامش یهودیان در لهستان پیش از هولوکاست را بازتاب دهد، عملی نامناسب است. او گفت که از نگاه تاریخ لهستان این اقدام جهالت محض است.

پولانسکی مادرش را در هولوکاست از دست داد و خودش به کمک مدارک جعلی که او را غیر یهودی نشان می‌داد، جان به‌در برد.

رومن پولانسکی، که در مدرسه عالی سینمایی لهستان درس خوانده بود و نخستین فیلمش را آنجا ساخته بود، در دهه ۱۹۶۰ میهن خود را ترک کرد و در فرانسه و سپس در هالیوود به فیلمسازی پرداخت. اما در سال‌های اخیر بارها به لهستان سفر کرده است.

دادستان عمومی لهستان در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که به دلیل آنکه از زمان وقوع جرم مدت زیادی گذشته است، لهستان نمی‌تواند پولانسکی را به آمریکا بازگرداند.

او در سال ۲۰۰۹ نیز پس از سفر به شهر زوریخ سوئیس برای دریافت جایزه‌اش در یک جشنواره فیلم بازداشت شد، ولی قرار استرداد او رد شد و پولانسکی سرانجام اجازه یافت که به فرانسه بازگردد.

مقامات قضایی آمریکا رومن پولانسکی را متهم می‌کنند که در سال ۱۹۷۷ در جریان یک مهمانی شبانه در ویلای جک نیکلسون، هنرپیشه نامی هالیوود، از دختری ۱۳ ساله به نام سامانتا گایمر سوءاستفاده جنسی کرده است. این عمل طبق قوانین ایالت کالیفرنیا تجاوز به فرد زیر سن قانونی به شمار می‌آید.

رومن پولانسکی در ۱۵ آوریل ۱۹۷۷ با شکایت والدین خانم گایمر دستگیر شد. او در دادگاه به جرم خود اقرار کرد و به سه ماه زندان محکوم شد. اما پس از ۴۲ روز با سپردن وثیقه آزاد شد و سپس بدون اجازه مقامات قضایی در ۳۱ ژانویه ۱۹۷۸ به فرانسه پرواز کرد.

پولانسکی در اروپا به ساختن فیلم ادامه داد و برای کارگردانی فیلم‌های خود به کشورهای گوناگون سفر می‌کرد، اما در طول نزدیک به چهار دهه هرگز به آمریکا قدم نگذاشت.

دو سال پیش سامانتا گایمر داستان زندگی خود را در کتابی با عنوان «آن دختر: زندگی در سایه رومن پولانسکی» منتشر کرد و به شرح ماجرا پرداخت.

رومن پولانسکی که یکی از مطرح‌ترین سینماگران زنده جهان است، آثاری چون چاقو در آب، بچه رزمری، چاینا تاون و پیانیست را در کارنامه هنری خود دارد.

او در سال ۲۰۰۳ برای کارگردانی فیلم پیانیست برنده جایزه اسکار شد، اما از آنجا که نمی‌توانست وارد آمریکا شود، نتوانست جایزه اسکار خود را شخصا دریافت کند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =