تعداد زیادی از اقتصاددانان کشور اعتقاد دارند یکی از بزرگترین مشکلات اقتصادی ایران طی سال آینده به موضوع کسری بودجه باز می گردد.

 

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، به باور اين گروه در صورتي که شرايط دولت طي يکسال آينده با مشکل تامين منابع مالي مواجه باشد، فشار بيشتري برفعاليت هاي بخش خصوصي وارد مي شود. برهمين اساس سال 94 به عنوان دوران سخت اقتصاد ايران تحليل مي شود.

در همين حال فرشاد مومني در تحليل فضاي سال آينده کشور به خبرآنلاين گفت: با کمال تاسف در سال 94 بر اساس تمهیداتی که در لایحه بودجه قابل مشاهده است، قرار نیست تغییرات مثبت محسوسی در اقتصاد کشور اتفاق بیفتند. آنچه برای سال آینده می توان پیش بینی کرد این است که ما هم چنان فاقد رشد با کیفیت، به عنوان رشد متکی بر بخش های مولد خواهیم بود.

وي بيان داشت: رشدهای حاصله نیز بیشتر جنبه صوری داشته، و ناظر بر تغییرات غیر موثر در بهبود وضعیت کلی اقتصاد با خصلت پایداری خواهد بود. مانند آنچه امسال اتفاق افتاد و 4 درصد رشد اقتصادی برای 6 ماهه اول امسال اعلام شد که احتمالاً برای کل سال 2 درصد خواهد بود. اگرچه در محاسبات آماری واقعاً این رشد اتفاق افتاده، اما رشد با کیفیتی که مبتنی بر افزایش تولید و رونق بنگاه های تولیدی باشد، نبوده و بیشتر به رشد نقدینگی دلالت داشته. در سال آینده نیز در سند بودجه 2.5 درصد رشد اقتصادی برآورد شده، اما در صورت حصول این نتیجه هم رشد اقتصادی با کیفیتی نخواهیم داشت و صرفاً شاهد بالا رفتن کمیت اعداد و ارقام بوده ایم.

مسعود خوانساري رئيس کميسيون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران نيز در گفت و گوي با خبرآنلاين، ميزان رشد اقتصادي سال آينده را دو درصد پيش بيني کرده بود. موسسه اکونوميست، بانک جهاني و صندوق بين المللي پول نيز رشد اقتصادي سال 94 را عددي بين 2 تا 2.5 درصد پيش بيني کرده اند.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دوست بيچاره و درمانده A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    7 1
    اقتصاد ايران به هرسمتي بره تفاوتي به حال اقتصاد مردم نمي كند
  • بی نام A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    2 0
    بالاخره حرف از رشد هم پس از چند سال شنيديم خداروشكر
  • بی نام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    5 0
    توجه کنید که سالها رشد زیر صفر داشتیم دو درصد خیلی رویایی است
  • بی نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    1 0
    خوب دوست عزیز سیوال اینجاست که چه باید کرد و یا اینکه چه میتوان کرد ؟ برای یهبود وضعیت اقتصادی با تو جه به شزایط موجود؟
  • mohammadi IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    1 0
    راه حل اینکه از رشد پایه پولی بطور محسوسی جلوگیری شود سازمانهای شبه دولتی و دولت تدبیر وامید بخشی از امکانات وشرکت های مربوط را به بخش خصوصی ومردم و صاحبان سرمایه بمنظور مشارکت مردمی با قیمت کارشناسی ومعقول واگذار کند و درصورت لزوم با تسهیلات ارزان قیمت که البته ناگزیر موجب تزریق اندک نقدینگی میشود مورد کمک قرار دهد یعنی بطور کلی لازم است سود سپرده وسود تسهیلات را کاهش دهد بنابر این از این طریق هم دچار کسری بودجه نشود وهم بخشی از هزینه های جاری را که با توجه به ادامه روند کاهش تورم کمتر نیز خواهد شد تامین نموده وهم نقدینگی موجود جذب شود که به گردش اقتصاد مولد درایدو برخلاف روش تزریق نقدینگی اثر ضد تورمی نیز داردو دست اخر خبر ان لاین لطف نموده مطلب را منعکس نماید
  • بی نام A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    1 0
    نمونه بارز و آشکار کتمان مالیاتی وکلای دادگستری هستند که مطابق ماده 103 قانون مالیاتها مکلفند مبلغ حق الوکاله را در وکالتنامه قید و 5 در صد آنرا تمبر باطل نمایند . که اکثرا بجای درج مبلغ از کلمه طبق تعرفه استفاده نموده و کمترین مبلغ را واریز مینمایند . اینجانب همین مورد را در زمان آقای یزدی در قوه قضاییه متذ کر شدم در نهایت تاسف مورد استقبال قرار نگرفت تا اینکه در زمان آقای شاهرودی بخشنامه گردید در نهایت تاسف دادگاهها عمل نمینمایند و بدین طریق روزانه کلی مبلغ که میبایستی بخزانه دولت واریز شود به جیب خلافکاران حقوقی با کتمان واقع واریز میگردد