آنا نوشت:

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه معاونت زنان ملزم به ارائه گزارش به مجلس نیست گفت: برای اینکه تعاملات خود را با مجلس حفظ کنیم، به درخواست نمایندگان نسخه‌ای از متن سخنرانی و ترجمه فارسی اجلاس «پکن 20» را به مجلس ارائه داده‌ایم.

شهیندخت مولاوردی گفت: بر خلاف تصور و برداشت نمایندگان مجلس و شورای فرهنگی اجتماعی زنان، ما ملزم نیستیم قبل از ارائه گزارش‌ها در مجامع بین‌المللی و جلسات جهانی با آنان هماهنگ کنیم و با نظارت نمایندگان در این برنامه‌ها شرکت کنیم بلکه ما از آغاز برنامه‌ریزی، گزارش‌ها را با هماهنگی وزارت امورخارجه و در چارچوب استاندارد‌ها و موازین و خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران تنظیم کرده‌ایم.

او گفت: این گزارش‌ها به طور کامل گزارش عملکرد دستگاه‌هاست و بیشترین حجم این فعالیت‌ها مربوط به دولت نهم و دهم در ۱۰ سال اخیر بوده است و ما سعی کردیم در این گزارشات واقع‌گرا باشیم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: برای اینکه تعاملات خود را با مجلس حفظ کنیم، نسخه‌ای از گزارش را با ترجمه فارسی به مجلس ارائه کردیم در حالی که اصل این گزارش به زبان انگلیسی است اما ما متن اصلی انگلیسی و ترجمه فارسی را برای تطبیق به نمایندگان مجلس ارائه کردیم.

مولاوردی در تشریح جزئیات اجلاس پکن +۲۰ گفت: ۲۰ سال پس از برگزاری کنفرانس جهانی زن در پکن، اجلاسی سالیانه با موضوع مقام زن در اسفند ماه برگزار می‌شود و به رغم نام، این اجلاس در پکن برگزار نمی‌شود و محل برگزاری این جلسه در نیویورک و به عنوان «بررسی و ارزیابی دستاورد‌ها و چالش‌های زنان ۲۰ سال پس از اجلاس پکن» اختصاص یافته است.

او یادآور شد: سازمان ملل هر ۵ سال یکبار کنفرانس جهانی در مورد زن برگزار می‌کرد و این کنفرانس‌ها تا سال ۱۹۹۵ به ترتیب برگزار شده است اما از آن سال به بعد این کنفرانس برگزار نشده و هر ۵ سال یک‌بار ارزیابی جهانی صورت می‌گیرد.

مولاوردی دلیل عدم برگزاری این کنفرانس از سال ۱۹۹۵ به بعد را عمل نکردن کامل دولت‌ها به تعهدات خود دانست و گفت: در حالی که دولت‌ها هنوز به تعهدات خود عمل نکرده‌اند ضرورتی ندارد تعهدات جدید را به دولت‌ها تحمیل کنیم و صرفا بر روی کاغذ این تعهدات را داشته باشیم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: امسال نیز طبق روال هر سال هیاتی دولتی و سازمان‌های غیر دولتی که مقام مشورتی دارند در این اجلاس شرکت می‌کنند. معاونت امور زنان نیز از ماه‌ها قبل آمادگی لازم را برای شرکت در این اجلاس اعلام کرده است.

مولاوردی گفت: معاونت امور زنان بر اساس تعهدات بین‌المللی از سال‌های گذشته آماده سازی و برنامه‌ریزی برای شرکت در این اجلاس را در دستورکار خود قرار داده و در امور بین‌الملل کمیته‌ای را از تمام دستگاه‌ها تشکیل داده و درخواست کردیم که گزارش پیشرفت وضعیت زنان را در ۱۲ حوزه نگران کننده از جمله خشونت، اقتصاد، فقر، حقوق بشر، زنان و رسانه‌ها و زنان و محیط زیست که در سند پکن احصاء شده را ارائه کند.

وی افزود: ما از دستگاه‌ها خواستیم گزارش عملکرد خود را ارائه دهند و پس از آن در جلساتی که برگزار شد، گزارش نهایی در چارچوب آنچه که سازمان ملل درخواست کرده بود را در ۳ بخش تنظیم کردیم. گزارش نهایی اردیبهشت ماه سال جاری در نشست مقدماتی منطقه‌ای اسکاپ، (اقیانوسیه آسیا) با حضور نمایندگان معاونت زنان در بانکوک برگزار شد.

مولاوردی یادآور شد: بیانیه‌ها و اعلامیه‌های این نشست به سازمان ملل ارسال شده است و قرار است در اسفند ماه به صورت یک اعلامیه جهانی آماده شود.

 

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =