ایرنا نوشت:

رییس کل بانک مرکزی گفت: پرونده 6500 میلیارد تومانی که در رسانه‌ها با افعال مضارع به دولت کنونی نسبت داده می‌شود، صورتهای بانکی است که به نادرستی قضاوت می‌شود و این به تنزل در بازار سرمایه منجر می‌شود.

ولی الله سیف در همایش فعالان بازار اقتصادی با انتقاد از قضاوت‌های بی‌انصافانه‌ای که درباره صورتهای بانکی و مطالبات معوق نسبت به بانک مرکزی می‌شود گفت: درباره مطالبات معوق از زمان پرداخت تا زمان وصول مطالبات معوق سه تا چهار سال می‌گذرد و هیچ مطالبات معوقی در طول یک سال و نیم گذشته نبوده که بانک مرکزی موظف به وصول آن نشده باشد.

اشاره سیف به انتقادات اخیر دادستان کل کشور مبنی بر این‌ که بانک‌ها متناسب با پرداخت تسهیلات 6500 میلیارد تومانی وثیقه دریافت نکرده‌اند بود.

او با اظهار این که در چند سال گذشته نظام بانکی شاهد سرکوب بوده است افزود: به برکت اقدامات اساسی و روند نزول تورم هنوز نرخ‌های سود بانکی خودشان را برای کاهش با بازار تطبیق نداده‌اند. از این رو دستورات شتاب زده و تصمیم گیری‌های مقطعی از طریق ابزار مکانیزم دستوری برای پایین آوردن نرخ سود بانکی باعث تشنج در بخشهای تولیدی اقتصاد خواهد شد.

وی با ذکر مثالی از تصمیمات شتاب زده درباره قیمت خوراک پتروشیمی در سهام بازار از رانتی بودن خوراک پتروشیمی و ورود سهام آن در بازار بورس که منجر به اثرات نوساناتی در بازار شد، انتقاد کرد.

او همچنین با پیشنهاد اتخاذ مکانیزم‌های درست برای جلوگیری از نوسانات در بازار سرمایه درباره بازار ارز و طلا اظهار امیدواری کرد و گفت: خوشبختانه در بازار ارز و طلا نوسانات به خوبی کنترل شده است.

رییس کل بانک مرکزی درباره اعتماد عمومی برای بررسی و نظارت فعالیتهای بانکی گفت: بازرسان برای بررسی نرخ سود بانکی در شهر با در نظر نگرفتن نام بانک و شماره شعبه در جهت جلب اعتماد بانک‌ها به تلاش برای جمع‌آوری اطلاعات بانکی می پردازند.

وی با انتقاد از انتقال سرمایه نظام بانکی برای مصرف منابع بزرگ بخش بازار سرمایه که منجر به افزایش نقدینگی می شود، درباره این باور که بازار پول و بازار سرمایه رقیب هستند، گفت: ما می خواهیم بازار سرمایه رشد کند و من اعتقاد ندارم که بازار پول رقیب بازار سرمایه باشد.

وصول مطالبات معوق در آینده نزدیک

رییس کل بانک مرکزی همچنین با اشاره به رابطه مستقیم و درک متقابل و تفاهم خوبی که میان مسوولان قضایی، نظام بانکی و بانک مرکزی وجود دارد، درباره پرونده مطالبات معوق گفت: مطالبات معوق پرونده‌ای است که بر اساس آن طی چهار سال گذشته تسهیلاتی پرداخت شده و به وصول نرسیده است که در مرجع قضایی مطرح شده و در شرف وصول است.

سیف در حاشیه این همایش نیز با اشاره به کاهش مطالبات معوق درباره لیستی که بانک مرکزی درباره پرونده‌های مطالبات معوق در ردیف سوم به قوه قضاییه ارائه داده است گفت:‌ از رییس قوه قضاییه تقاضا دارم که در جهت تسریع و ساماندهی شعب تخصصی در رابطه با پرونده‌های نظام بانکی و رسیدگی به مطالبات معوق دستوراتی ارایه کند.

وی با اعلام همکاری دادستان تهران در رابطه با پیگیری مطالبات معوق افزود: در بعضی از اطلاعاتی که در تک تک پروند‌ه‌ها وجود داشته، شاهد نقص‌هایی بودیم که مجددا برای تکمیل به بانک‌ها تکلیف شده است. این در حالی است که مراجع قضایی منتظر تکمیل نواقص آدرس شعب دادگاهی که پرونده‌ها در آن مطرح است، نیستند.

رییس کل بانک مرکزی با اعلام این که رقم وصولی پرونده‌های مطالبات معوق، نتیجه گردش عملیات خیلی زیادی است که در هفته‌ها و ماه‌ها توسط اقلام وصول شده، اقلام جایگزینی یا اقلام شناسایی شده که وارد مسیر می‌شوند، به دست می‌آید، در رابطه با پیگیری این پرونده‌ها گفت: بانک مرکزی بدون توجه به زمان پرداخت مطالبات معوق در حال تلاش و پیگیری است که هرچه زودتر اقلام به حیطه وصول، نقل و انتقال آن در چرخه تولید و فعالیت اقتصادی بازگردند.

سیف با اشاره به حساسیت ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از تشکیل کارگروه فرادستگاهی در بانک مرکزی خبر داد و گفت: این کارگروه تحت مسوولیت دبیرکل بانک مرکزی با حضور معاونت بانک مرکزی طی جلساتی به بررسی و مبارزه با مفاسد اقتصادی و بانکی می پردازد.

وی در پایان درباره به وضعیت نقدینگی بانک‌ها گفت: نقدینگی بانک‌ها مشکلی ندارد حتی در رابطه با اسکناس‌های نو در ایام نوروز آمادگی داشته و حجم آن نسبت به سال گذشته بیشتر خواهد بود.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هادی A1 ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    1 0
    چرا حرف و سخنی از مردم شرق کشور بویژه استانهای خراسان نزده جناب رئیس که الان بیش از یک ماهه دچار بحران شدن ولی صدایی از این آقا در نیومده؟
  • بی نام EU ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 1
    میبینم که چمدانوی پر پول و توافقی که دلاراش درهم شد مثه خیلی خبرای دیگه سانسور شده تو خبرآنلاین اصلا اینا ارزش خبری نداره که
  • بی نام IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    1 1
    قرارداد و یا بیانیه و یا تفاهم هر چیزی که می نویسید درست مثل صلح حدیبیه قابل فسخ باشد یک دفعه کشور را 10 الی 15 سال تو اچمز قرار ندهید انها که به طور قطع تحریم ها را کامل بر نمی دارند بعدش ما هم به فرمایش امام رابطه گرگ و میش بدردمان نمی خورد خلاصه مومن باید زیرک باشد تا 6 ماه بعد بتوانیم یه تست ا ت م ی داشته باشیم خدایا به حق 8 و 4 ات زما بگذر شتر دیدی ندیدی ما که غیر از معصیت کاری نکردیم خدایا بزرگ بندگی ناچیز ما را قبول کن و توبه ما را بپذیر
  • فرزام A1 ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    1 0
    خوبه والا.هر کس گناه رو میندازه گردن دیگری. پولو بردن اینا دارن دنبال مقصر میگردن
  • محمد IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    1 0
    همه میدونن هر چی فساد بانکی هست به برکت دولت نهم و دهم هست
  • بی نام A1 ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    1 1
    حضرت اقا مال شماهم بعدا معلوم میشود