ایسنا نوشت:

در واکنش به اقدام عبد ربه منصور هادی در از سرگیری فعالیتش در عدن به عنوان رئیس جمهور یمن، جنبش مردمی انصارالله اعلام کرد که این اقدام وی کودتایی علیه توافق صلح و شراکت است. در همین حال روزنامه الشرق الاوسط گزارش داد که عبدربه منصور هادی به دنبال تشکیل "دولت کوچک" جهت اداره امور کشور و فراهم کردن مقدمات انتقال موقت پایتخت به عدن ست.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن روز گذشته فعالیت خود را در عدن از سر گرفت و نشستی با مسئولان نظامی و امنیتی و استانداران استان‌های جنوبی داشت.

وی تاکید کرد که به فعالیت سیاسی خود ادامه می‌دهد و به طرح شورای همکاری خلیج فارس به عنوان یک پایه و اساس در هرگونه توافق سیاسی برای حل و فصل اوضاع یمن پایبند است.

در همین حال عبدالعزیز بن حبتور، استاندار عدن اعلام کرد که رئیس جمهوری این کشور تصمیم دارد از دولت خالد بحاح، نخست وزیر مستعفی این کشور بخواهد به عدن بیاید و فعالیت‌هایش را در این شهر از سر بگیرد.

حبتور عنوان داشت که هادی به فعالیت‌های سیاسی خود ادامه خواهد داد و اداره امور کشور را در دوره آتی از شهر عدن برعهده خواهد گرفت و با هیات‌های خارجی که خواهان دیدار با وی هستند، دیدار می‌کند.

در همین حال دفتر اطلاع رسانی نخست وزیر در دولت مستعفی یمن اعلام کرد که موضع دولت نسبت به استعفا واضح و مشخص است و این دولت با اقدام جنبش انصارالله که این دولت را مسئول اداره موقت امور کشور کرده، مخالف است.

واکنش انصارالله به اقدامات منصور هادی

در همین حال علی العماد، از رهبران جنبش انصارالله یمن اعلام کرد که مشروعیت عبدربه منصور هادی پایان یافته است و وی در حال حاضر صرفا یک طرف سیاسی است. رئیس جمهوری مستعفی یمن با این کار راه را برای مقابله‌های سیاسی باز می‌گذارد.

همزمان حمزه الحوثی، عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله نیز اقدامات اخیر هادی را نادرست و بی‌نتیجه خواند و تاکید کرد که بیانیه روز گذشته وی بیانیه‌ای "ضد و نقض بود و در واقع کودتای آشکار علیه توافق صلح و شراکت ملی است."

هادی به دنبال تشکیل دولت کوچک

از سوی دیگر روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط به نقل از منابع سیاسی آگاه در یمن اعلام کرد که عبدربه منصور هادی، از زمانی که وارد عدن شده است دیدارهای خود را با مسئولان نظامی، امنیتی و سیاسی از سر گرفته تا اتخاذ گام‌های آتی برای اداره کشور را مورد بررسی قرار دهد.

منابع خاطرنشان کردند که هادی تشکیل دولت کوچک برای اداره امور کشور را بررسی می‌کند و این اقدام پس از آن صورت گرفته است که تلاش‌هایی صورت می‌گیرد تا عدن به عنوان پایتخت موقت اعلام شود. نزدیکان منصور هادی در حال فراهم کردن مقدمات انتقال پایتخت هستند و قصد دارند با رایزنی‌ با کشورهای خارجی، وظایف سفارتخانه‌ها را به کنسول‌گری‌های موجود در این شهر واگذار کنند.

این در حالی است که جمال العاقل، استاندار ابین اعلام کرد که عبدربه منصور هادی در جریان نشستی که با مسئولان سیاسی و نظامی و امنیتی جنوب یمن داشت مساله تبدیل شهر عدن به پایتخت موقتی برای یمن را مطرح نکرد.

العاقل در گفت‌وگویی مطبوعاتی عنوان داشت که شرکت کنندگان در این دیدار توافق کردند که دیدارهای سیاسی برای اتخاذ موضع سیاسی یکپارچه‌ای نسبت به تحولات یمن ادامه داشته باشد و هادی نیز به همگان اعلام کرد که به تحرکات سیاسی خود در مرحله آتی ادامه خواهد داد.

استاندار ابین همچنین اعلام کرد که تمامی رهبران جنوب یمن نیز موضعی یکپارچه نسبت به رخدادهای اخیر از جمله اقدامات جدایی طلبان جنوب یمن اعلام کرده و همگان بر حمایت خود از امنیت وثبات و حفظ منافع عمومی تاکید کردند.

در همین حال منابع آگاه در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط اعلام کردند که جنبش انصارالله نیز اوضاع کنونی یمن را پس از خروج عبدربه منصور هادی از صنعاء بررسی می‌کند. جنبش انصارالله در این نشست‌ها درصدد دستیابی به ساختاری است که با اوضاع کنونی مقابله کند.

خروج هیات دیپلمات‌های مصری از صنعاء

منابع امنیتی در فرودگاه صنعاء اعلام کردند که هیات دیپلمات‌های مصری بامداد امروز (دوشنبه) صنعاء را ترک کرده است. خبرگزاری "خبر" نیز به نقل از یک منبع سیاسی گزارش داد که وزارت خارجه مصر امروز بسته شدن سفارتخانه خود در یمن را اعلام خواهد کرد.

توافق عربی برای بررسی اوضاع یمن در ماه آتی

احمد بن حلی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد که این اتحادیه تصمیم گرفته است مساله تحولات یمن را در صد و چهل و سومین نشست شورای اتحادیه در سطح وزرای خارجه عرب در قاهره در روزهای نهم و دهم مارس بررسی کند.

احمد بن حلی عنوان داشت: در سایه رایزنی‌های دبیرکل اتحادیه عرب با موریتانی که رئیس کنونی شورای اتحادیه عرب است و همچنین در پی مذاکرات با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که خواهان نشست فوق العاده‌ای بودند، توافق شد تا مساله یمن در دستور کار شورای اتحادیه عرب قرار بگیرد تا فرصتی برای تلاش‌ها جهت حل و فصل بحران کنونی در یمن داده شود.

فرستاده سازمان ملل و طرف‌های سیاسی انتقال مقر مذاکرات به عدن را بررسی می‌کنند

در همین حال منابع یمنی در مصاحبه با روزنامه عکاظ خاطرنشان کردند که جمال بن عمر، فرستاده سازمان ملل به یمن با طرف‌های سیاسی در حال بررسی انتقال محل مذاکرات به شهر عدن یا مکان دیگری که مورد توافق همه باشد است اما جنبش انصارالله این مساله را نمی‌پذیرد.

در همین حال جمال بن عمر اعلام کرد که تماسی با عبدربه منصور هادی داشته است که در این تماس تحولات سیاسی یمن مورد بررسی قرار گرفت.

هادی در این تماس خواهان این شد که جلسات مذاکرات که با نظارت جمال بن عمر برگزار می‌شود، از صنعاء به مکان امنی که مذاکره کنندگان در خصوص آن توافق دارند انتقال یابد. جمال بن عمر اعلام کرد که این درخواست را به شرکت کنندگان در مذاکرات مطرح می‌کند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =