عوض حیدرپور نماینده شهرضا و عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت وگو با روزنامه شرق به موضوع هزینه های انتخابات و حضور جرسان احمدی نژاد اشاره کرد. بخشی از این مصاحبه را می خوانید:

به‌تازگی وزیر کشور به‌صراحت از احتمال تزریق پول‌های کثیف به سیاست و انتخابات گفته، شما این هشدار را چطور می‌بینید؟ 
البته حرف ایشان بیشتر هشداری بود به برخی که حواس‌شان را جمع کنند. اتفاقا حرف ما این است که اگر در موضوع تزریق پول کثیف مستنداتی وجود دارد، به کمیسیون امنیت مجلس هم ارایه شود. 
  یعنی نمایندگان کمیسیون امنیت خودشان از آنچه در ستادهای تازه‌تاسیس می‌گذرد اطلاع ندارند؟ 
چرا اتفاقا به‌خوبی از مسایل مطلع هستیم. حتی برخی از مسایل با دستگاه‌های امنیتی در میان گذاشته شده و از آنها خواستیم حواس‌شان به برخی ستادهای نوپا باشد. 
  یعنی پیش از سخنان معنادار وزارت کشور، کمیسیون امنیت مجلس هم در این زمینه احساس خطر کرده بود؟ 
در دوره احمدی‌نژاد تخلف‌هایی اتفاق افتاده و رانت و تخلف مالی کم گزارش نشده، به هر شکل هر آدم عاقلی می‌داند این پول‌ها زمانی پنهان می‌شود زمانی دیگر پیدا. سیاست هم فرصت خوبی برای خرج‌کردن پول‌هایی از این دست است. 
  چرا زودتر مجلس در این زمینه هشدار نداد؟ 
هشدار ما مجلسی‌ها که به همان تاریخ مجلس هفتم و افشاگری درباره چک‌های پنج‌میلیونی بازمی‌گردد. این یک رویه اشتباه است که متاسفانه به اشکال مختلف ظهور می‌کند. سیاست و نماینده‌شدن، پول می‌خواهد و برخی هم از این پول‌ها دارند. 
 حالا گاهی هم پول‌شان خیلی تمیز نیست. 
بله، خیلی اوقات پول قاچاق، رانت و پول کثیف وسط کار می‌آید که باید از آنها حذر کرد. متاسفانه دوباره فضای انتخابات فعال شده و به‌جز رحیمی که روانه زندان شده، بقیه تیم همگی فعالند. 
  منظورتان تیم احمدی‌نژاد است؟ 
بله، پا شدند و همه کار می‌کنند. ساختمانی چند طبقه در اختیار رییس آن تیم است و انتخابات آینده را از همان‌جا مدیریت می‌کنند. 
  دقیقا چه اطلاعی از برنامه‌ریزی آنها دارید؟ 
آنها ارتباط با استان‌های مختلف را شروع کرده‌اند. سرتیم‌ها مشخص شده و با افرادی که رییس آنجاست، تماس می‌گیرند و مسایل تا حدودی مشخص شده. 
  خب اینجا ضعف قانون داریم، حسب چه قانونی می‌شود درون ستادهایی که به قول شما از همین حالا کارشان را شروع کرده‌اند، سرک کشید؟ 
بالاخره نهادها می‌دانند چطور می‌شود ورود کرد. همه‌چیز قانون نمی‌خواهد، گاهی نظارت می‌خواهد. 
  یعنی دستگاه‌های امنیتی وارد شوند؟ 
بله حالا این را توضیح می‌دهم. اینها تماس‌های متعددی دارند. سرتیم شیراز، مشهد، آذربایجان و تبریز و آدم‌ها همگی مشخص شده‌اند و کارها شروع شده. 
  اگر اسناد دارید، چرا خودتان افشاگری نمی‌کنید، بالاخره افشاگری شما در زمان مرحوم کردان هم مثمر ثمر واقع شد. 
بله، اسناد را داریم، ولی وظیفه ما نیست. اما دستگاه‌های امنیتی می‌دانند که ساختمان هزینه دارد، اینکه شب صد نفر جمع می‌شوید و شام می‌خورید -جهت تبلیغ -اینها همگی هزینه دارد. رصد این هزینه‌ها بر عهده دستگاه‌های امنیتی است. 
یعنی دقیقا چه می‌شود کرد؟ 
خود ما هم در بحث انتخاباتی فعال بوده‌ایم و رقم دستمان است. ستاد شهرستان اداره می‌کردیم و می‌دانیم برگزاری انتخابات و هزینه‌ها چه میزان است. 
  خب رقم چقدربود؟ 
برای مجلس نهم حدود٢٠٠ میلیون تومان و مجلس هشتم رقمی حدود٨٠ تا ١٠٠ میلیون تومان. 
  پیش‌بینی برای سال آینده چیست؟ 
هر نامزدی که بنای نماینده‌شدن دارد، باید رقمی حدود ٤٠٠ تا ٥٠٠میلیون تومان هزینه کند. حالا تصور کنید از همان‌ساختمان معروف تماس بگیرند که ما شما را حمایت می‌کنیم. سیاست هم این روزها ‌گران شده و نمی‌شود همین‌جوری ورود کرد. 
  خب این پول‌های کلان از کجا تامین خواهد شد؟ 
مسلم است هزینه‌ها از کجا می‌آید، از همین مسیرها می‌آید. گاهی هم از پول‌های کثیف. حالا خواست ما از دستگاه‌های امنیتی و شورای نگهبان این است که هر کسی در فضای انتخابات وارد شد کاملا رصد شود که پول‌ها از کجا می‌آید؛ یعنی شورای نگهبان برای انتخابات دور دهم مجلس نه‌تنها به سلامت فرد که سلامت حامیان مالی او نیز توجه کند. 
  آقای حیدرپور مشخص است اطلاعات زیادی دارید، چرا اسم نمی‌برید؟ 
مخاطب ما خودش می‌داند. من هم فعلا اسم نمی‌برم. ولی منی که عضو هیات علمی هستم و عضو ستاد انتخابات تهران شدم، حقوقم چهارتا پنج میلیون‌تومان است، ولی هزینه ابتدایی ساختمان گاهی پنج‌میلیون می‌شود و هزینه شام و نهار و برق و آب و گاز که جای خود دارد؛ یعنی باید همه این مسایل رصد شود. از پول ساختمان تا دیگر هزینه‌هایی که به ستادها تزریق می‌شود. 
  تحلیل‌تان به عنوان عضو کمیسیون امنیت مجلس از سخنان اخیر آقای رحمانی فضلی چیست؟ 
وزیر کشور گرا داده و اگر رحمانی فضلی گرا داده که چنین چیزی وجود دارد، حالا وزیر اطلاعات باید این پیام را به خوبی بگیرد و برود سراغ همان مسایلی که اشاره شد. 
  گزارشی هم از مجلس به اطلاعات رفته؟ 
ما گزارش‌هایی داریم و گزارش‌هایی هم به دستمان رسیده. همه‌چیز را هم رصد می‌کنیم. از سرگروه‌ها هم مطلعیم. در همین تبریز برای نمونه یکی از مسوولان دولت قبل سرتیم شده‌اند و کار را هم شروع کرده‌اند. ما تمام مستندات را به اینها می‌دهیم، اما باید در بیاورند اینها چه کسانی هستند و با چه پول و سرمایه‌ای ستادها آغاز به کار کرده. 
  خب مستندات شما چه می‌گوید؟ 
پول کثیفی که رحمانی‌فضلی به آن اشاره کرده در سرمایه‌گذاری‌های منسجم دولت گذشته دیده می‌شود؛ از هتلداری و بانکداری گرفته تا برخی پولشویی‌ها. برای نمونه در دوره گذشته فلان بانک یا سلسله هتل‌های زنجیره‌ای راه‌افتاده که حالا سودش توی جیب برخی خواص خواهد رفت یا همین ماجرای زنجانی. 
  یعنی شما سرنخ بابک زنجانی و مسایل انتخابات آینده را هم تا ساختمان ولنجک می‌برید؟ 
بله، هنوز که از پول زنجانی چیزی به بیت‌المال بازنگشته است. آنها در دوره قبل دست بابک زنجانی را حسابی باز گذاشته بودند، اتفاقا برای همین روزها. ما هم از دستگاه‌های امنیتی می‌خواهیم پیگیر باشند. سرنخ اینها می‌رسد به همان ستادی که برای انتخابات مجلس قد علم کرده است. 
  یعنی رانت زنجانی حالا بناست به انتخابات مجلس تزریق شود؟ 
بالاخره نگرانی در این زمینه زیاد است. ردپای این پول را که بگیری به ولنجک می‌رسد و برخی تلاش‌های انتخاباتی.
 اصلا مگر معنا دارد یک‌آدم ٤٠‌ساله در ساختار یک‌کشور بیاید و میلیاردها دلار پول نفت- پول بیت‌المال- را بگیرد و حالا هم هیچ‌کسی نداند این پول کجا رفته است. متاسفانه منابع مالی از این دست زیاد است و اغلب غیرسالم. نباید اصلا با اینها مماشات شود. باید جلو رفت و هراس نداشت.


17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    51 2
    مجلسی ها همیشه پشت چیزی قایم میشوند۰۰۰۰ اگر مرد بودید زودتر از دولت افشا میکردید حالا که خود دولت افشا کرده شجاع شدید؟؟
  • گمنام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    31 2
    خودتون کردید حالا خودتون هم جمعش کنید
  • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    18 1
    خدا قبول کنه