چرا ظریف، صالحی و فریدون را به ژنو برد؟/ وقتی آقای دیپلمات عیار خود را نشان می دهد

دور تازه مذاکرات هسته ای ایران و ۵+ ۱ یک پرسش مهم و کلیدی با خود به همراه داشت. چرا ظریف، علی اکبر صالحی و حسین فریدون را با خود به ژنو برد؟

سعید جعفری پویا

۱ - دور تازه مذاکرات هسته ای با یاران تازه نفس

تیم هسته ای ایران همراهان جدیدی با خود به ژنو آورده است. این خبر بلافاصله پس از مشخص شدن سفر علی اکبر صالحی و حسین فریدون به دور تازه مذاکرات هسته ای به سرعت در پایگاه های خبری جهان منتشر شد و مورد توجه مخاطبان هم قرار گرفت. عموم رسانه های خارجی با بلد کردن این خبر از عزم جزم ایران برای حصول توافق خبر دادند.

۲ - جنگ نابرابر در حوزه دیپلماسی رسانه ای

چه دوست داشته باشیم و چه خیر، ایران در عرصه دیپلماسی رسانه ای در سطح بین الملل در تقابل با آمریکا دست پایین دارد. اتفاقي كه البته ارتباط چنداني با عملكرد ديپلماسي رسانه اي وزارت خارجه ندارد و اساسا موضوع در حيطه دستوركارهاي كنسولي و رسمي نمي گنجد و بيشتر آن را بايد در قالب هاي فضاي مجازي، دهكده جهاني و مراودات غير رسمي جستجو كرد. این موضوع از عواملی مختلفی هم نشات می گیرد. از آن جمله می توان به تفاوت زبانی و ضریب نفوذ رسانه ها اشاره کرد. چرا که رسانه های داخلی هر اندازه هم که ماجراهای مذاکرات هسته ای را منتشر کنند، باز هم این موضوع تاثیری روی افکار عمومی بین المللی و همچنین سیاست مداران و دولت های خارجی نخواهد داشت و معيار قضاوت نظام بين الملل تحت تاثير شبكه هاي ماهواره اي، روزنامه ها و وب سايت هاي عموما امريكايي خواهد بود؛ چرا که آنها فارسی بلد نیستند که بخواهند اخبار و گزارش های خبرگزاری های ایرانی را بخوانند. در نتیجه منابع به سایت ها و روزنامه های انگلیسی زبان محدود می ماند. همین موضوع کافیست تا رسانه های آمریکایی فضا را آنطور که می خواهند جلوه دهند. بر این اساس آنها می توانند مسئولیت شکست احتمالی مذاکرات را بر گردن ایران بیندازند، بدون آنکه روشنگری چندانی در این رابطه صورت گیرد و حقیقت برای مخاطبان بی طرف عیان شود. نادر انتصار در این رابطه به خبرآنلاین می گوید: «رسانه های آمریکایی با مدیریت فضا از همین حالا ایران را مسئول شکست احتمالی گفتگوها معرفی کرده اند و با تحت فشار قرار دادن اوباما تلاش دارند او را از اعطای امتیازات بیشتر به تهران باز دارند.»(ايــنــجـــا بخوانيد)

۳ - چاره کار چیست؟

اما آیا چاره ای هم برای این کار وجود دارد؟ باید بپذیریم که در این جنگ رسانه ای ما ابزارهای کمتری در اختیار داریم. همانطور که سیروس ناصری در گفتگو با خبرآنلاین تاکید دارد: «ما باید به این واقعیت اذعان داشته باشیم که دستگاه تبلیغاتی آمریکا قوی و با امکانات فراوان در عرصه حضور دارد و در نتیجه مقابله با آن بسیار سخت است. از سوی دیگر هم باید بپذیریم در طول دوران مذاکرات هسته ای، در بخش دیپلماسی عمومی و رسانه ای چه در داخل و به خصوص در خارج نتوانسته ایم از مجموعه امکانات خود استفاده کنیم.»(ايــــنــــجــــا بخوانيد)

به دلیل عدم سرمایه گذاری برای لابی های ایرانی خارج از کشور، گزینه های در دسترس چندانی وجود ندارد و شاید تنها باید به یک حسین موسویان دلخوش کنیم که تک و تنها از این نقطه جهان به نقطه دیگر می رود و با شرکت در نشست ها و کنفرانس های خبری، علمی و سیاسی مواضع جمهوری اسلامی را در بهترین قالب  برای مخاطبان جهانی تبیین می کند.

۴ - تکنیک ها و تاکتیک ها در مذاکرات بین المللی

در مذاکرات دیپلماتیک نحوه طرح خواسته ها و اینکه اول شما درخواستی را مطرح کنید یا طرف مقابل، در نتیجه نهایی تاثیر فراوانی دارد. اما در این شرایط ظریف در گفتگویی با صراحت اظهار می دارد: «ایران به طرف آمریکایی اعلام کرده که قرار است علی اکبر صالحی در مذاکرات ژنو حاضر باشد و طرف آمریکایی هم وزیر انرژی خود را برای گفتگو با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به سوئیس بیاورد.» طرح چنین موضوعی از سوی ایران در شرایط عادی مذاکره می توانست امتیازی منفی به شمار آید، اما اگر قدری بیشتر و البته دقیقتر این معادله پیچیده را واکاوی کنیم به نبوغ ظریف ایمان می آوریم.

۵ -  Blame Game ادامه دارد

با تمام آنچه گفته شد عیان گردید که در درجه نخست، ایران از حیث امکانات رسانه ای یارای رقابت با طرف آمریکایی را ندارد. دوم اینکه ما نتوانسته ایم با ایجاد لابی های بین المللی، حمایتی خارجی از ایده ها و برنامه های خود در آمریکا یا اروپا کسب کنیم و تمام بعد تبلیغاتی فعالیت های ما، به اقدامات رسمی و دولتی محدود می شود. ضمن اینکه به یاد داشته باشیم که میان طرفین Blame Game و بازیِ مقصر جلوه دادنِ رقیب در صورت شکست احتمالی مذاکرات هم به شدت در جریان است. پس با این امکانات نابرابر طبیعی است که پس از به نتیجه نرسیدن گفتگوها، در پایان بازه زمانی تعیین شده، ایران به عنوان مقصر شکست معرفی شود.

۶ - وقتی تفاوت يک ديپلمات ورزيده مشخص مي شود

اما ظریف چه کرده تا این بازی از پیش تعریف شده را به سود خود تغییر دهد؟ در حالی که طی هفته های اخیر عموم روزنامه های آمریکایی، رئیس جمهور این کشور را از اعطای امتیازات بیشتر به ایران باز داشته و تهران را مسئول هر نوع بن بست احتمالی در گفتگوها معرفی کرند، جواد ظریف در اقدامی ناگهانی چند همراه تازه با خود به ژنو می برد. علی اکبر صالحی، حسین فریدون و محمد کاظم سجادپور. سه نفری که حضور آنها در سوئیس در رسانه های خبری و تحلیلی جهان به عنوان گام جدی ایران برای حصول به توافق ارزیابی می شود. ظریف با این اقدام و با دست خالی به جنگ رسانه های پرتعداد بین المللی می رود و اتفاقا پیروز هم از میدان خارج می شود. چرا که جان کری در نخستین اظهارات پس از این اقدام ایران، گپ میان دو طرف را جدی می داند و حتی ایران را به پایان بخشی به مذاکرات تهدید می کند. در نتیجه ناظران بین المللی با کنار هم گذاشتن این موارد به سادگی به این نتیجه می رسد که این ایران است که خواهان حصول به توافق است و حتی برای این کار حاضر شده معتمد ویژه رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی خود را هم همراه داشته باشد، اما واکنش آمریکا چه بوده؟ ایران را تهدید می کند که به مذاکرات پایان می بخشد. شاید همین موارد باشد که تفاوت میان یک دیپلمات ورزیده و با تجربه را با دیگران مشخص می کند.     

29308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 45
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    آفرین
    • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
      آفرين
    • پارسا A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
      دکتر ظریف فوق العاده ست
    • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
      زنده باد ظریف او یک اصلاح طلب واقعی است
    • محمد IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
      به این میگن دیپلمات حرفه ای در دولت تدبیر.
    • محمد حسین A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
      174 7
      خیلی نکته ظریفی بود و این خودش نشون دهنده هوش و ذکاوت دکتر ظریفه. در ضمن مرسی از نویسنده که به این نکته توجه کرده
  • روحيه A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    ايول استراتژيك
  • دل ریش A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    نکته ای ظریف بود.ممنون
  • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    امیدوارم با انرژی مثبتی که آقای ظریف و تیمشون دارند، مذاکرات به نتیجه برد برد برسه.یک توافق جامع و به نفع ملت ایران.
  • مهاجر IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    تحلیل واقع بینانه و ظریفی بود...
  • بی نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    ماشالله اینها" بچه های انقلابند" تفسیر از این قشنگتر نداریم
  • بی نام IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    خوشبختانه زمام امور در بخش وزارت خارجه را کسی به عهده گرفته که با کیاست هست و تمام تلاشش را برای عبور ما از این بحران به کار بسته است. به نکته ی درستی اشاره کردید
  • بی نام A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    ظریف دیپلمات نیست ، طلاست . دست حق به همرات قهرمان .
  • حسين A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    خدايش تو ي وزراي اين دولت دو نفر از همه بيشتر ميدرخشن يك همين وزير امور خارجه ما ست و دومي وزير بهداشت و سلامت مي باشد كه مثل نگيني تو دل تاريكي هستن خدا قوت دلاوران
    • فرشاد IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
      اتفاقا خدایش اکثر قریب به اتفاق وزرای دولت تدبیر و امید مثل نگینی هستن که میدرخشن اما تریبون ویژه ای مثل صدا و سیما ندارند که عملکرد خودشون را بازگو کنن خدوند یار و مددکارشون باشه
  • محمدرضا A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    خبر آنلاین مقالت خیلی خوب و دقیق بود...ما ب داشتن دکتر ظریف افتخار میکنیم...
  • بی نام A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    درود بر شرفش بخاطر ظرافتش
  • EU ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    تحلیل جالب و واقع گرانه ای است. پاینده باد آقای ظریف، تیم مذاکره کننده و بویژه رئیس جمهورمان آقای روحانی که با درایت خاص خودشان کار را به دست کاردان سپرده اند.
  • بی نام IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    جوجه رو آخر پاییز میشمارند
  • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    62 16
    تازه این ظریفمونه
  • اهوازی IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    38 5
    اصل این است که ما جو را طوری نکنیم که شکست خورده هستیم در حالی که فرزندان ایران این گونه دارند تلاش می کنند از همه می خواهم که پشتیبان تیم مذاکره کننده ها باشیم
  • علی IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    57 5
    آقا من خستم یکی دل واپس بشه توروخدا بعضی از دوستان از دلواپسی دل درد گرفتن
  • بی نام IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    49 11
    زنده باد ظریف
  • بهزاد US ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    41 8
    مرسي خيلي خوب برد، خبرانلاين جديدا خوب فعال شديا، داري به روزاي اوجت بر گردي
  • بی نام IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    32 5
    بلد کردن یعنی همون برجسته کردن؟
  • روح الله A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    34 10
    خسته نباشی دلاور
  • سينا A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    من جز گروه دلواپسين نيستم برعکس نظراتم صد و هشتاد درجه باهاشون مخالفه اما اميدوارم هيچ توافقي حاصل نشه و يک رئيس جمهور مقتدر جمهوري خواه در آمريکا پيروز بشه لطفا نظرم رو ثبت کنيد
  • حسن IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    49 9
    خواهشا صحبت از شكست مذاكرات نكنيد ديگه تحمل گروني نداريم
  • بی نام A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    24 9
    آقای جعفری مقدمات درستی را مطرح کرده اند اما پاسخ درستی به مسئله نداده اند و صرفا دنبال اثبات پیش فرض ذهنی خودشان بوده اند. در ذکاوت آقای ظریف تردید نمی کنم اما اینکه گفته شود پاسخ امریکا محدود به خروج از مذاکرات بوده، و نادیده گرفتن اینکه آنها هم وزیر انرژی را آورده اند، ناقص است. دوم آنکه تحلیل ایشان مبنا را بر بدبینی گذارده است و پایه آن شکست مذاکرات است و بازی متهم سازی. البته ممکن است یک نگاه همین نگاه ایشان باشد اما خوب بود نگاه مثبتی هم به این ماجرا می داشتند و آنگاه می دیدند که می توان این حرکت را در راستای رسیدن به توافق دید و تفسیر کرد.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    15 46
    اونهايي كه به اظهار نظرها طرفدار ظريف منفي ميدن ، يك اضهار نظر منفي بگذارند تا معلوم بشه دنيا دست كيه
    • بی نام DE ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
      34 49
      من منفی دادم اما نه به تیم مذاکره کننده بلکه به موج ظریف پرستی.اینها دارند کارشون رو انجام میدهند...به نفع کشور..خسته نباشند.مثل هر کسی در شغل خودش.بت پرستی مذمومه
  • وحید A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    44 18
    دکترظریف عزیزوهمراهان گرامیشان سفیران صلح ،عشق ومحبت ایرانیان هستند.دنیابداندکه مابامردم هیچ کشوری خصومتی نداریم ،ماخواهان صلح و احترام متقابل مابین ایرانیان وتمام مردم جهان هستیم.
  • بي نام RO ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    55 10
    اقاي ظريف يك وطن پرست واقعي ويك ديپلمات با درايت،درود بر ايشان
  • ali karimi 88888 A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    تحلیل بسیار سطحی و کودکانه ایی بود در عجبم ازین ملت با این کامنت هاشون واقعا کجایا ین تحلیل کودکانه از نظر شما جذاب بوده ؟
    • بی نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
      81 16
      خب آقای بزرگسال شما هم تحلیل خودت را می گذاشتی
  • بنده خدا IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    57 10
    کاش به تعداد وزارتخانه ها ظریف داشتیم.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    28 10
    فتبارک الله
  • بی نام A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    شماها فاميل ظريفيد؟
    • بی نام A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
      77 16
      نه عزیز . اما قطعا تو دشمن اون هستی. ما طرفدار منطقیم. نه منطقی که تحریم رو ورق پاره بخونه
  • حمیدرضا حیدری IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    46 13
    یعنی اگر دو تا دونه دیپلمات با سواد و با شخصیت داشته باشیم همین آقای ظریف و صالحی هستند.
  • بی نام A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    34 17
    خبر فوق العاده ای بود فقط ای کاش به جای کلمه"بلد کردن" برجسته کردن می گذاشتید
  • بی نام A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    39 16
    من عاشق دکتر ظریف هستم خدا نگه دارش باشه
  • رضا IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    55 8
    واقعا دست همه اعضای مذتکره درد نکنه بخصوص آقای ظریف فقط دعا منید به نتیجه برسد
  • یک ایرانی A1 ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    12 5
    حسادت نکنید ظریف درکارش استاده وسوادشو داره دیگه دوره هوچی گری و....گذشته منطق واستدلال اومده .آقامون هم که حمایت می کنند پس بایدما هم حمایت کنیم .تا کورشودهرآنکه نتوانددید.
  • بی نام GB ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    7 5
    آقاي ظريف و تيم همراهشون شكر خدا كاربلد هستن.و به اميد خدا و حمايت همه جانبه پيروز ميدان هستن. اما همونطور كه رسانه هاي غربي ميخوان شكست احتمالي رو گردن ايران بندازن خوب رسانه هاي ما هم همينطورن. يه طرفه قضاوت نكنيم.