ایرنا نوشت:

اندیشکده موسسه بین المللی بررسی های راهبردی لندن در گزارش خود درباره بحران داخلی سوریه، اعتراف کرد که جایگاه بشار اسد رییس جمهوری این کشور در سال ٢٠١٤ در مقایسه با سال ٢٠١٢، و حکومت سوریه با حمایت مردم در مقابله با گروههای تروریستی ، تقویت شده است.

این اندیشکده که در زمینه امنیت جهانی، خطر های سیاسی و درگیری های نظامی تحقیق می کند، به روال هر ساله ارزیابی خود را در مورد توانایی ها و هزینه های نظامی ١٧١ کشور جهان در کتابی تحت عنوان موازنه نظامی ٢٠١٥ منتشر می کند.

در این گزارش ادعا شده : تصمیم سال 2013 دولت آمریکا مبنی بر چشم پوشی از حملات هوایی علیه سوریه، پس از همکاری دمشق برای امحای سلاح های شیمیایی اش و همکاری با سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی، همراه با بی میلی کشور های غربی برای یاری رسانی به گروه های مخالف دمشق و ظهور داعش، به اسد فرصت داد تا با انجام عملیات توسط نیروهای ارتش این کشور بخش های زیادی از سرزمین های اشغال شده سوریه را بازستاند و اقدامات مخالفان را تا حد بسیار زیادی خنثی کند.

در نتیجه عملیات ارتش سوریه و نیروهای هوادار دولت، بخش مهمی از حمص آزاد و موضع گروه های مخالف در حلب تضعیف شد.

این موفقیت های نسبی باعث شده است که نیروهای دولتی سوریه هوادار اسد، بخش مهمی از بزرگراه مرکزی سوریه را که دمشق را به حلب و مناطق ساحلی پیوند می دهد، در اختیار داشته باشد.

این گزارش می افزاید که حکومت سوریه با حفظ برتری نظامی در مقابل گروه های تروریستی مخالف، توانسته است که خود را با وضعیت موجود در صحنه درگیری ها وفق دهد و به همین جهت نیرو ها و شبه نظامیان حامی دولت در درگیری های شهری و اجرای عملیات ضد تروریستی، موفق بوده اند.

بر پایه گزارش اندیشکده یاد شده در سال ٢٠١٤، آمریکا سیاست دو سویه ای را در قبال سوریه دنبال کرد، بدین معنی که به برخی از گروه های مخالف دولت این کشور، مقداری سلاح و تجهیزات داد تا کارآیی و اعتبار آنها را امتحان کند و از سوی دیگر بودجه ای به مبلغ ٥٠٠ میلیون دلار برای آموزش و تجهیز گروه های تروریستی اختصاص داد.

با وجود پذیرفته شدن این طرح دولت از سوی کنگره، بر اثر اختلاف نظر های شدید میان دولت آمریکا و گروه های تروریستی مخالف دولت سوریه، اجرا نشد.

واشنگتن از گروه های مخالف می خواست به مبارزه علیه داعش ارجحیت دهند، اما این گروه ها، نظر آمریکا را نپذیرفتند و حکومت سوریه را دشمن اصلی خود قلمداد کردند.

بحران سوریه که با تلاش گروه های تروریستی مورد حمایت غرب برای سرنگون کردن دولت این کشور شروع شد، وارد چهارمین سال خود شده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =