ولایتی: منتظر شنیدن توقعات و قضاوت آمریکا نیستیم/ آن‌ها خواستار مذاکرات بودند و به آن نیاز دارند

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران در مذاکرات هسته ای با 1+5 منتظر شنیدن توقعات و قضاوت آمریکا نیست. هم‌چنین آن‌ها بودند که خواستار برگزاری مذاکرات بودند و خودشان هم به این مذاکرات نیاز دارند نه ما.

به گزارش ایسنا، علی اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از دیدار عصر یک‌شنبه خود با نیکلاس هیس، نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سوال که نظر شما در رابطه با سخنان اخیر وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر این که اگر تا مارس به توافق سیاسی مورد نظر دست نیابیم مذاکرات را متوقف می‌کنیم، چیست؟ اظهار کرد: بدون تردید جمهوری اسلامی ایران اهل مذاکره است و از ابتدای طرح مذاکره هسته‌ای آمادگی خود را برای این امر اعلام کرده و هیچ گاه از مذاکره کردن امتناع نکرده است.

او ادامه داد:‌ با این حال این طور نیست که آمریکایی‌ها تصور کنند و این‌طور تبلیغ کنند که انگار مذاکره کردن امتیازی است که آن‌ها به ایران داده‌اند. خیر؛ آن‌ها هستند که مذاکره احتیاج دارند نه ما. هم‌چنین آمریکایی‌ها نیاز دارند موضوع هسته‌ای ایران را در مذاکرات به جایی برسانند که مورد نظرشان است.

وی ادامه داد: بی‌تردید جمهوری اسلامی ایران از حقوق هسته‌ای خود به هیچ وجه عقب‌نشینی نخواهد کرد. هم‌چنین اگر هدف از مذاکره که آمریکایی‌ها از آن دم می‌زنند این است که مسائلی خارج از منافع و خواسته‌های ایران و یا علیه منافع‌مان را به ما تحمیل کنند این امر هرگز محقق نخواهد شد.

ولایتی با تاکید بر این که اگر هدف آمریکایی‌ها از اظهارات اخیر وزیر امور خارجه‌شان ایجاد جنگ روانی و تبلیغات برای تحت فشار قرار دادن ایران باشد به نتیجه نخواهند رسید، تاکید کرد: ایران از ابتدای انقلاب تا کنون به این نوع تهدیدهای بی‌پشتوانه عادت دارد و آن‌ها هم می‌دانند ایران کشوری است که به برکت استقلال، نظام مستقل، حمایت مردم و رهبری انقلاب و هم‌چنین ایستادگی دولت و هیات مذاکره کننده به هیچ وجه زیر بار تهدیدهای آن‌ها نخواهد رفت.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما همواره در چارچوب تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری گام بر می‌داریم و آمریکایی‌ها هم هر قضاوتی که می‌خواهند بکنند زیرا ما منتظر این نیستیم ببینیم آن‌ها چه قضاوتی می‌کنند و آنگاه رفتار خودمان را با قضاوت و توقعات آن‌ها تنظیم کنیم.

او خاطرنشان کرد: ما در چارچوب مقررات بین‌المللی و منافع جمهوری اسلامی ایران حرکت می‌کنیم و باید بگویم که آن‌ها بودند که دنبال مذاکره بودند و ما هم به درخواست مذاکره بر اساس مقررات بین‌المللی همواره پاسخ مثبت دادیم.

ولایتی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با دیدارش با نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان در نقش ایران در حل مسائل این کشور تصریح کرد: نماینده سازمان ملل در امور افغانستان به منظور برقراری امنیت در افغانستان به ایران سفر کرده و در این راستا می‌کوشد. هم‌چنین قابل توجه است که بگویم راه استقرار پایداری و انسجام پایه‌های افغانستان در این است که همسایه‌ها به دولت نوپای این کشور کمک کنند. همان‌طور که ایران هم از زمان آغاز بحران در این کشور همواره حامی افغانستان و پذیرای آوارگان این کشور بوده است سایر همسایگان نیز می‌توانند کمک‌های مهمی را در زمینه حل مسائل افغانستان انجام بدهند.

وی در رابطه با قاچاق مواد مخدر نیز گفت: با وجود این که دولت افغانستان همواره با قاچاق افغانستان مبارزه می‌کند ولی متاسفانه این کشور یکی از بزرگ‌ترین مبداهای ترانزیت مواد مخدر در جهان است و جمهوری اسلامی ایران همواره در تلاش است تا در زمینه کاهش انتقال مواد مخدر همکاری کند. از سوی دیگر قرار است رییس‌جمهور افغانستان به دعوت رییس‌جمهورمان به ایران سفر کند و در این سفر قطعاً در رابطه با مسائل مهمی از جمله موضوع آب‌های مشترک و رودهای حریررود و هیرمند گفت‌و‌گو شود.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =