حکایت کنند که مردی را دشنام دادند. بسیار ناراحت شد و پرخاش کرد. او را ببستند و همراه با دشنام کتکش زدند. سپس او را گشوده و باز دشنام دادند. این بار هیچ نگفت. پرسیدند چرا از دشنام به خود نپیچیدی؟ گفت: دشنام بدون کتک بهتر از دشنام با کتک است . حکایت ما با اختلاسها همانند این حکایت است.

واقعأداستان اختلاسها ریشه در کجا دارد؟

 کی قرار است آنچه به عنوان بیت المال به دست چند نفر حیف و میل شده است باز پس گرفته شود؟

 چه کسی باید مسوولیت این امور را به عهده بگیرد؟

 سیستمهای نظارتی وجود خارجی دارند یا فقط شعارش را می دهیم؟

اسامی و نامهایی که با این اختلاسها سرو کار دارند فقط به ثروت مملکت دست درازی نمی کنند بلکه اعتقادات ملت را نشانه رفته اند.می خواهند ثابت کنند اگر صحبت از تقوی و پاکی و امانتداری و... به میان می آید تا وقتی اعتبار دارد که به مراکز قدرت دست نیافته ای و گر نه اگر توانستی بردار و ببر!.هیچ اتفاقی نمی افتد !.تازه گیر هم که افتادی چند صباحی در خلوت بازداشتگاه و زندان به سر می بری و از داشتن ثروتهای باد آورده قکر خود را به کرسی لذت می نشانی تا به ترفندی بیرون آیی و هر چه خواستی بکنی.

انگار همین دیروز بود که رئیس دولتی مدام تهدید می کرد که لیست اختلاس کنندگان(مفسدان اقتصادی) را در جیب دارد و به زودی نشان می دهد که البته نشان نداد و اختلاس پاک ترین مرد دولتش در خدمتگزارترین دولت(!) نوعی سوء برداشت تعبیر شد و احتمالأ ملت ایران برای این مظلومِ گرفتار در بند، چندین عذرخواهی هم، به دولتمردان گذشته بدهکارند!

 نکند  آنچه به نام مفسدان اقتصادی قرار بود بشود در حد چند نفر در قضیه ی "خاوری" شدّت و حدّت خود را از دست داده است؟!.

چه زود ارقام اختلاس برای همه عادی شده. ارقام آنقدر بزرگ است که تلفظش مشکل شده چه برسد به تفکّرش.

عده ای هم پای ماشین حساب نشسته اند و با حسابرسی دارند سهم هر ایرانی را از پولهای اختلاسی محاسبه می کنند. جالب است اگر سی سال در وزارت خانه ای مثل آموزش و پرورش کار کنی و حقوق بالایی هم داشته باشی ،پاداش آخر خدمتت به پنجاه میلیون نمی رسد!

راستی این پولها قبل از اختلاس کجا بودند؟ چقدر از این سرمایه ها(اختلاسهای آینده ی نه چندان دور) از دسترس مردم دورند و منتظرند کسی به سراغشان برود و از انزوا خارجشان کند؟

در سیستم واگذاری اعتبارت چه نظارتی وجود دارد که اطمینان داشته باشیم یک بام و دو هوا اعمال نمی شود و کی قرار است دستگاههای اطلاعاتی و نظارتی این محدوده را از ناپاکی ها پاک کنند؟

حتما با همین اختلاسهای افشا شده  می شد همه ی مدارس ، بیمارستانها، جاده ها و راهها و ده ها پروژ ه ی دیگر را باز سازی و نو سازی کرد یا حداقل می شد دستمزد کارمندان و کارگران را به حدی افزایش داد که برای یک زندگی روی خط فقر منت کش" هرکس و ناکس" نباشند .حتمأ می شد و بعد از این هم می شود ولی افسوس...

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401465

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    2 0
    متن جالبی داشت این نوشته نمیدانم چقدر توان داریم که بر سر خود بکوبیم و یا ازین روز وحال چنان گریه کنیم واز خود بپرسیم :چه بر سر ما آمد . در این دنیا توان محدودی داریم حداقل دعا کنیم که انهاییکه اموال ما را غارت کردند در اندنیا جوابگو باشند گرچه باز کور سوئی هست که در ایندنیا یقه انها گرفته شود
  • بی نام RO ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    6 0
    نه اشتباه نکنین آمریکا باید بیاد شیوه ی حکومت داری رو از ما ایرانیا یاد بگیره
  • بی نام A1 ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    6 0
    خوشحال باشید که از چند ثانیه قبل تا الان اختلاسی رخ نداده
    • بی نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
      1 0
      داده تو خبر نداری بنده خدا. فکر کردی اینهایی که خبرشون پخش شده تنها اختلاسهایی بوده که اتفاق افتاده؟ چقدر ساده ان مردم ما.
  • بی نام IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    3 0
    اگه میخوای ریشه اختلاس ها رو پیدا کنید برین ببینید کشورهایی که پاک ترین اقتصاد دارند و فساد توی این کشورها صفر است روش حکومتداری چگونه است ؟
  • امیر تبریز اوغلی A1 ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    1 1
    کرسنت
  • بی نام IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    2 0
    تازه فهمیدی خیلی وقت که عادی شده
  • بی نام IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    4 0
    اگراجازه به مطبوعات داده می شد و افشای ازاد اطلاعات وجود داشت ... الان این مسایل را شاهد نبودیم.
  • اشکام A1 ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    4 0
    واقعا عالی بود .اگه همه اختلاسهای مشخص شده رو جمع کنیم و تقسیم بر ۷۰ ملیون نفر جمعیت ایران کنیم سهم هر ایرانی میشه تقریبا ۲۵۵ ملیون تومان.
  • شینا IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    1 0
    ولی افسوس ...
  • آرمان A1 ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    1 0
    واقعا افسوس که یاد نگرفتیم با هم بالا بریم...
  • احمد IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    1 0
    عالی و بحق بود. دو کس رنج بیهوده بردند و بس/یکی آنکه مغرور شد با هوس/ دوم آنکه دزدید و خندید و رفت/و روز جزا را ندید بدتر از صد قفس/
  • خلاق A1 ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    2 0
    بیشتر افشاگری های مالی در دنیا توسط خبرنگاران انجام می شود ولی در کشور ما امکان این مسئله و افشاگری وجود ندارد و نهادهای قدرت بلافاصله با انتشار دهنده مقابله می کنند . متاسفانه وقتی عمل و گفتار مسئولی درست نباشد به همه چیز شک باید نمود و این خطرناک است ؟ ولی وقتی وضع زندگی آقازاده ها را نگاه می کنی می بینی ؟ تفاوت زیادی با مردم عادی پیدا کرده است ؟ مسلما تمام این ثروت ها از راه درست بدست نیامده و باعث بد گمانی مردم می شود کی می خواهد با فساد مبارزه کند
  • فرهاد قزل IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    2 0
    لذت بردم دست مریزاد
  • بی نام A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    2 0
    آه بترسید از آه مظلومان
  • المستور IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    3 0
    وقتی اعتبارافرادازقانون واخلاق فراترباشدیعنی به میل افرادظاهرالصلاح حتی بانیت خیر تفسیرگرددوبه مسائل اجتماعی بانگاهی تک یعدی وساده انگارانه بنگریم عوارض خطرناکی چون بیماریهای مسری گریبان جامعه راخواهدگرفت و ریاوتزویر.خیانت درامانت اختلاس وارتشائ توسعه خواهدیافت حتی بدون قصدقبلی
  • فرشته IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    2 0
    احسنت
  • حسام مختاري IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    3 0
    چند وقت پیش ﯾﻜﯽ ﺍﺯ ﺑﯿﺖ ﺍﻟﻤﺎﻝ 3 ﻫﺰﺍﺭ میلیارد و یکی 8 هزار میلیارد و اون یکی 12 هزار ﻣﯿﻠﯿﺎﺭﺩ و اون یکی 77 هزار میلیارد بردن و خوردن ؛ و ﺩﯾﮕﻪ برنگشتن سی ﺳﺎﻝ ﭘﯿﺶ ، ﭘﺸﺖ ﻣﯿﺪﺍﻥ ﻣﯿﻦ ، ﭼﻨﺪ ﻧﻔﺮ ﺭﻓﺘﻨﺪ ﻣﻌﺒﺮ ﺑﺎﺯ ﻛﻨﻨﺪ ؛ یکیشون ﭼﻨﺪ ﻗﺪﻡ ﻛﻪ ﺭﻓﺖ ﺑﺮﮔﺸﺖ ، ﻓﻜﺮ ﻛﺮﺩن ﺗﺮﺳﯿﺪﻩ ﭘﻮﺗﯿﻦ ﻫﺎﺵ ﺭﻭ ﺩﺍﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ : « ﺗﺎﺯﻩ ﺍﺯ ﺗﺪﺍﺭﻛﺎﺕ ﮔﺮﻓﺘﻢ ؛ ﺑﯿﺖ ﺍﻟﻤﺎﻟﻪ» ﺑﻌﺪ ﭘﺎﺑﺮﻫﻨﻪ ﺭﻓﺖ ﻭ ﺩﯾﮕﻪ ﺑﺮﻧﮕﺸﺖ