ایسنا نوشت:

رئیس جمهور مستعفی یمن بر پایبندی خود به تکمیل روند سیاسی کشورش براساس طرح شورای همکاری خلیج فارس و مکانیزم اجرایی آن به عنوان مرجع اصلی در این کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن در بیانیه‌ای و در راستای حمایت از مواضع مداخله جویانه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در امور یمن و مخالفت با انقلاب مردمی در این کشور مدعی شد: تمامی اقداماتی که توسط حوثی‌ها صورت گرفته است باطل و غیرقانونی است.

رئیس جمهور مستعفی یمن خواهان برگزاری نشست هیات ملی نظارت بر نتایج گفت‌وگوی ملی در شهر عدن یا استان تعز شد تا "صنعا" به عنوان پایتختی امن برای تمامی حوثی‌ها به خاستگاهی ملی تبدیل شود و تمام افراد مسلح از آن خارج شوند.

وی در بیانیه‌ای که به عنوان رئیس جمهور کشور امضا کرده بود از نهادهای دولتی و نظامی یمن خواست به مفاد قانون اساسی پایبند بوده و از آن حمایت کنند.

منصور هادی همچنین از تمامی مردم یمن و نیروهای سیاسی و اجتماعی و مسئولان محلی استان‌ها خواست تا از این اقدامات حمایت کنند.

وی پس از اینکه از مواضع به اصطلاح "مثبت" کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی و دوستانش در جهان و در شورای امنیت قدردانی کرد از این سازمان‌ها خواست تا تدابیر لازم را برای حمایت از روند سیاسی در یمن اتخاذ کنند و از اقتصاد یمن حمایت به عمل آورند.

در همین حال جنبش انصارالله به این اظهارات عبد ربه منصور هادی واکنش نشان داد.

حسین البخیتی، فعال سیاسی در جنبش مردمی انصارالله عنوان داشت: عبد ربه منصور هادی دیگر هیچ قدرتی ندارد و از زمان استعفایش تمام قدرت و مشروعیتش را از دست داده است.

البخیتی خاطرنشان کرد که عبد ربه منصور هادی در دوران ریاست جمهوری‌اش ثابت کرد که روی طرف‌های خارجی حساب باز کرده است.

وی در مصاحبه با الجزیره با تکذیب این امر که حبس خانگی عبد ربه منصور هادی اعمال شده باشد، گفت: رفتن وی به عدن می‌تواند صحنه سیاسی را در آنجا برهم بزند و کنفرانسی را که برخی از احزاب سیاسی خواهان برگزاری آن در آنجا شده‌اند به شکست بکشاند.

البخیتی با بیان اینکه رئیس جمهور مستعفی یمن این حق را ندارد تا تصمیمات اتخاذ شده پس از 21 سپتامبر گذشته را لغو کند، عنوان داشت: آنچه که در یمن صورت گرفت انقلابی مردمی بود و تمام تصمیماتی که اتخاذ شد مبتنی بر مشروعیت انقلاب بود.

این در حالی است که راجح بادی، سخنگوی دولت مستعفی یمن اعلام کرد که هادی همچنان رئیس جمهور یمن است و به ویژه اینکه پارلمان یمن استعفای وی را تصویب نکرده است.

خبرنگار الجزیره نیز گزارش داد که منصور هادی بعد از رفتن به استان عدن در جنوب این کشور نشستی را با کمیته امنیتی در این استان برگزار کرد. این اولین نشست رسمی وی بعد از استعفا است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =