ایسنا نوشت:

وزیر کشور بر اهمیت توسعه و پایدار کشورهای منطقه تاکید کرد. رحمانی فضلی طی سخنانی در همایش اقتصاد مقاومتی در روابط منطقه‌ای با تاکید بر نقش استانداران و سفرا، اظهار کرد: با توجه به تحولات عرصه بین‌الملل و شرایط منطقه‌ای که با آن مواجه هستیم نیاز به تقویت و توسعه روابط کشورهای منطقه احساس می‌شود.

وزیر کشور گفت: حوزه آسیای مرکزی و جنوب خلیج فارس، حوزه تمدنی وسیعی است که دارای مناسبات خوب در طول تاریخ بوده است.

وی تصریح کرد: ظرفیت‌هایی نظیر بازارهای وسیع 500 میلیون نفری، سرمایه انسانی، موقعیت ممتاز تجاری از لحاظ تجارت بین‌الملل و همچنین شرایط اقلیمی مکمل، بستر منسجمی را تشکیل می‌دهد که اگر بتوانیم در آن فعالیت‌های اقتصادی را توسعه دهیم تا یکپارچگی لازم را به ظهور برساند یقینا می‌توانیم از آن در جهت توسعه و امنیت پایدار منطقه استفاده کنیم.

وزیر کشور با بیان اینکه ما شاهد اتفاقاتی ناگوار و تحولات سیاسی و امنیتی در منطقه هستیم، گفت: مسائلی مانند افراطی‌گری، تروریسم، قاچاق انسان، موادمخدر و کالا بر مبناهای نامستحکم و توسعه‌یافتگی‌های ناپایدار و عقب افتادگی است که در بعضی مناطق شاهد آن هستیم.

رحمانی فضلی تاکید کرد: اگر بتوانیم توسعه پایدار را برای این قسمت از مناطق ایجاد کنیم، یقینا خواهیم توانست در ایجاد امنیت پایدار منطقه موثر باشیم.

وزیر کشور با بیان اینکه یکی از علل وجود افراطی‌گری در منطقه فقر است، تاکید کرد که استان‌های مرزی می‌توانند دروازه‌های برقراری ارتباط با کشورهای منطقه و تقویت روابط تجاری و سیاسی باشند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران شانزده استان مرزی با 15 کشور همسایه دارد، گفت: دولت سیاست‌های توسعه منطقه‌ای را مبنا قرار داده است و سفر رییس‌جمهور در یک سال و نیم اخیر به 10 استان که تقریبا همگی مرزی هستند نشان از اراده دولت در توسعه این مناطق دارد.

وی تاکید کرد: وزارت خارجه با استقبالی که از این امر انجام داده و ارتباط‌هایی که برقرار می‌کند می‌تواند برای گسترش روابط سیاسی و تجاری نقش بسیار زیادی ایفا کند.

وزیر کشور با بیان اینکه توسعه روابط تجاری از مولفه‌های توسعه روابط سیاسی است، افزود: رییس‌جمهور محترم آقای روحانی از ابتدا مسئولیت توسعه‌ای را بر دوش وزارت کشور گذاشت و به همین دلیل این وزارتخانه با توجه به اختیاراتی که در استان‌ها و همچنین نقش هماهنگ‌کنندگی که بین دستگاه‌ها دارد می‌تواند تاثیر زیادی در این زمینه داشته باشد.

رحمانی فضلی گفت: به ظرفیت‌های طبیعی، انسانی، فنی، علمی و مشترکات تاریخی و فرهنگی کشورهای منطقه همگی می‌توانند در یاری رساندن به ما در ایجاد صلح و ثبات و توسعه پایدار در منطقه تاثیرگذار باشند.

وزیر کشور افزود: امیدواریم شاهد یکپارچگی و توسعه پایدار در منطقه، صلح، رفاه و امنیت باشیم و ما همسایگان با صلح و ثبات زندگی کنیم.

 

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =