در مذاکرات ژنو چه می گذرد / آیا باید منتظر خبری مهم از سوئیس باشیم؟

دور تازه مذاکرات ایران و آمریکا در موضوع هسته ای با اتفاقاتی تازه و البته پیش بینی نشده همراه شده است.

سعید جعفری پویا: روز چهارشنبه ۲۹ بهمن، مرضیه افخم در نشست هفتگی خود با اهالی رسانه در مقابل اصرار روزنامه نگاران اعلام می کند تاریخ برگزاری دور بعدی مذاکرات هسته ای هنوز مشخص نشده و در هفته آتی رایزنی هایی برای تعیین وقت صورت می پذیرد.

جواد ظریف برنامه های روز شنبه (دوم اسفند) خود را در وزارت خارجه پر کرده و در برنامه کاری او روزی پر مشغله و دیدارهای پیاپی پیش بینی شده است.

اما اینها متعلق به چهارشنبه است. پنجشنبه ۳۰ بهمن خبرهایی جدیدی می رسد. تاریخ دور تازه مذاکرات هسته ای میان ایران و آمریکا اعلام می شود. طبق اعلام وزارت خارجه، مذاکرات با گفتگوی عراقچی - شرمن در روز جمعه آغاز می شود و با ملاقات ظریف و کری در روزهای یکشنبه و دوشنبه ادامه می یابد. مذاکراتی که ظاهرا بناست تا سه شنبه شب (۵ اسفند) ادامه یابد. بر همین اساس عراقچی و روانچی زودتر راهی ژنو می شوند تا دوره تازه گفتگوهای هسته ای را استارت بزنند.

هواپیمای ظریف ناگهان زودتر می پرد

در برنامه کاری آقای وزیر پیش بینی شده بود، شنبه شب (دوم اسفند) به معاونینش خواهد پیوست و یکشنبه صبح (سوم اسفند) در مقابل جان کری گفتگوها را پی می گیرد اما باز هم خبرهای تازه نشان از تغییر برنامه در دقایق پایانی دارد. آقای وزیر چند ساعت زودتر و صبحِ شنبه، تهران را به مقصد مقر اروپایی سازمان ملل ترک می کند و راهی ژنو می شود.

همراهان تازه آقای وزیر

موضوع آنجا جالب تر می شود که نام همراهان دکتر ظریف را بدانیم. برای نخستین بار رئیس سازمان انرژی اتمی هم به گفتگوها پیوسته است و این بدان معناست که علی اکبر صالحی همراه با جواد ظریف راهی سوئیس شده. صالحی در این دور از مذاکرات با وزیر انرژی آمریکا دیدار و گفتگو دارد. اتفاقی غیر منتظره و البته بدون پیشینه.

همراه دیگر وزیر خارجه ایران دستیار ویژه رئيس جمهور است. فردی که از او به عنوان یکی از معتمدترین افراد حسن روحانی یاد می شود. حسین فریدون هم همراه جواد ظریف در هواپیما بوده است. شاید کمتر عکسی را بتوان یافت که حسن روحانی باشد و از حسین فریدون خبری نباشد. برادر جدانشدنی رئیس جمهور، که البته پیشتر در مقام دیپلمات، در وزارت خارجه خدمت کرده، کمتر همراه دکتر ظریف به مذاکرات هسته ای رفته است.   

دیگر همراه مهم دکتر محمد جواد ظریف، دوست دیرین و یار همیشگی اوست. دکتر محمد کاظم سجادپور. رئيس انجمن علوم سیاسی ایران و مشاور ارشد وزیر خارجه در امور راهبردی سالهاست که همراه دکتر ظریف بوده است. چه آن زمان که وزیر کنونی، مغضوب وزارت خارجه پیشین بود و چه پیش از آن، در دوره ای که جواد ظریف به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل متحد انجام وظیفه می کرد. آقای ظریف پس از شروع کارش به عنوان وزیر امور خارجه، طی حکمی محمد کاظم سجادپور را به سمت مشاور ارشد خود در امور راهبردی منصوب کرد. سجادپور که یکی از دیپلمات های باسابقه وزارت خارجه به شمار می رود، هم در نیویورک و هم در ژنو به عنوان عضو هیئت نمایندگی ایران در مقر سازمان ملل متحد و همچنین به عنوان سفیر دوم حضور داشته است.

استاد علوم سیاسی دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه طی یک سال و نیم اخیر کمتر با دکتر ظریف به سفرهای هسته ای رفته است، اما این بار وزیر امور خارجه کشورمان تشخیص داده این دیپلمات ورزیده و باسابقه را همراه خود داشته باشد.

در انتظار شگفت انگیزها باشیم؟

در مذاکراتی که از قبل پیش بینی نشده بود و شاید هم  وزارت خارجه ایران ترجیح داده، تا آخرین لحظات زمان آنرا رسانه ای نکند، اتفاقات غیر منتظره و البته تازه ای رخ داده است. از حضور صالحی، فریدون و سجادپور گرفته تا جلو انداختن سفر وزیر خارجه کشورمان.

به هر ترتیب هرچند باید تا پایان مذاکرات این دور هم منتظر ماند تا شاید خبری تازه و شاید هم شگفت انگیز از هتل ویلسون ژنو به گوش برسد، اما نمی توان منکر شد که اتفاقات تازه و غیر مترقبه آنقدر زیاد بوده اند که نگاه ها این بار جدی تر از دورهای قبل به ژنو دوخته شده است. جایی که حتی هتل محل مذاکرات هم تغییر کرده و طرفین به جای گفتگو در هتل کنتیننتال به هتل ویلسون این شهر رفته اند.

شاید همانطور که علم آینده پژوهی روایت می کند پیش آمدهای غیر مترقبه، نتایج شگفت انگیزی هم با خود به همراه داشته باشد و البته شاید هم برعکس، همه این اتفاقات تازه، به صورت اتفاقی همزمان رخ داده اند و این قصه همچنان سرِ درازی داشته باشد.

23308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    تمام تحریم ها و فشارهای اقتصادی که بعد از فتنه ی ۸۸ ایجاد شد نتیجه ی چشم امید داشتن عده ای به آمریکاست
  • رضا A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    82 2
    انشاا.. که بخیر باشه
  • بی نام FR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    23 21
    مشغول بحث در مورد شرایط تمدیدن
  • بی نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    2 8
    آقای پویا می شه اینقدر پیش بینی نکنی شما
  • بی نام A1 ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    52 2
    توکل به خدا.....منتظریم.
  • مرتضی جعفری پور A1 ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    14 58
    از الان اوباما گفته کنار میکشیم یعنی باید یه چیزیو تحمیل کنه به ما که ماهم قبول نمیکنیم