ایرنا نوشت:

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در حال بررسی و تصویب نهایی سیاست های کلی نظام در زمینه حفاظت از محیط زیست هستیم تا در ماه های نخست سال آینده ابلاغ شود.

'محسن رضایی' پنج شنبه در نشست هم اندیشی جمعی از نمایندگان سازمان های مردم نهاد حوزه محیط زیست خوزستان گفت: سیاست های کلی نظام در این بخش مبنای برنامه ریزی ها و تدوین بودجه های سالانه خواهد شد و بهتر است سازمان های مردم نهاد این سیاست ها را مطالعه و پیگیر تحقق آن باشند.

او گفت: محیط زیست مساله ای ملی و متعلق به یک جریان و گروه و حزب نیست و باید از سیاسی شدن این موضوع جلوگیری و به کارشناسی علمی آن پرداخت.

رضایی اعلام کرد: تشکل های مردمی باید علاوه بر جلوگیری از ایجاد شائبه سیاسی در زمینه پیگیری تحقق سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست تلاش کنند بازوان توانمند نظام در حفظ محیط زیست باشند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تشکل های مردم نهاد با ایجاد فضای کارشناسی و علمی، زمینه فعالیت های مشترک با هم را فراهم و همایش هایی را در موضوع زیست محیطی برگزار نمایند.

رضایی به بررسی معضل گرد و غبارهای اخیر و علل مختلف ایجاد این پدیده در استان پرداخت و گفت: منشا گرد و غبارهای اخیر، برخلاف برخی تصورات، بادهای شمال به جنوب نبوده که به ندرت در طول سال رخ می دهد و با برخی اقدامات پیشگیرانه می شد عوارض آن را کاهش داد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: لازم است اقدامات جدی و عملی برای حل این مشکل انجام شود.

او گفت: برای انجام همه فعالیت ها لازم است ردیف بودجه مناسبی در بودجه های سالانه دیده شود که مدتی قبل در نامه ای به رییس جمهوری پیشنهاد اختصاص پنج درصد درآمدهای نفت و گاز تولیدی در استان به رفع معضلات زیست محیطی خوزستان ارایه شد.

در این نشست، نمایندگان تشکل های مردم نهاد محیط زیستی و اعضای شبکه سمن های محیط زیستی دارای مجوز به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.

تاکید بر قانون مداری و پیگیری منطقی و قانونی موضوعات محیط زیستی و پرهیز از ایجاد فضاهای حاشیه ای و سیاسی، ضرورت آموزش دهی و آگاهی رسانی به مردم از طریق رسانه های عمومی بویژه صدا و سیما در زمینه محیط زیست از موارد طرح شده در این نشست بود.

رعایت ضوابط محیط زیستی در اجرای پروژه های مختلف، ضرورت حفاظت از تالاب ها و جلوگیری از آسیب رسانی به آنها، حمایت از سازمان های مردم نهاد و تامین بودجه مناسب در این زمینه، پیگیری سیاست های کلی نظام در زمینه محیط زیست و تشکیل کارگروه مشورتی برای پیگیری معضل ریزگردها از جمله نکات دیگر مورد تاکید در سخنان نمایندگان تشکل های مردم نهاد خوزستان بود.

استان خوزستان با 64 هزار و 57 کیلومتر مربع وسعت در جنوب غربی ایران و در کرانه خلیج فارس و اروندرود مرکز استخراج نفت ایران به شمار می آید و شهر اهواز مرکز آن است.

خوزستان از شمال به استان لرستان، از شمال شرقی و شرق به استان چهارمحال و بختیاری، از شمال غربی به استان ایلام، از شرق و جنوب شرقی به استان کهگیلویه و بویراحمد، از جنوب به استان بوشهر و خلیج فارس و از غرب به عراق محدود می شود.

این استان با چهار میلیون و 531 هزار و 720 نفر جمعیت بر اساس سرشماری سال 1390، پنجمین استان پرجمعیت جمهوری اسلامی ایران است.

استان خوزستان ۱۸ نماینده در مجلس شورای اسلامی و ۶ نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد.

شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، بزرگترین تولید کننده نفت ایران در استان خوزستان و در شهر اهواز مستقر است و به طور متوسط 85 درصد از نفت خام و 16 درصد از گاز طبیعی ایران را تولید می کند.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =