العالم نوشت:

جاسوس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تأکید کرد، اگر فعالیت گروه های افراطی در لیبی برای مصر بسیار خطرناک باشد، شاید نیروهای نظامی مصری وارد خاک این کشور شوند و آن را اشغال کنند .

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "باب بایر" گفت : اگر دامنه فعالیت داعش و القاعده به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس کشیده شود ، آمریکا محدوده عملیات خود را گسترش خواهد داد.
بایر به شبکه "سی ان ان" تأکید کرد: مصر با مشکل فعالیت گروه های افراطی در لیبی مواجه است و نمی تواند بالگردهای خود را در مرزهایش با لیبی به پرواز دربیاورد زیرا می ترسد که این گروه ها موشک های ضد هوایی در اختیار داشته باشند.
وی افزود: من معتقدم که حملات هوایی مصر در لیبی مقدمه امور بزرگ تری است و ما آمریکایی ها باید با مساله لیبی جدی تر برخورد کنیم زیرا اوضاع این کشور خطری برای اروپا محسوب می شود و فاصله دریائی ایتالیا با لیبی اندک است .
بایر خاطرنشان کرد: حملات هوایی ارتش مصر در لیبی چندان مؤثر نیست ولی احتمال ورود نیروهای زمینی مصر به لیبی بعید به نظر نمی رسد؛ جنگنده های مصر مناطقِ اطراف شهر درنه (شمال شرق لیبی) را که این شهر پایگاه داعش است ، بمباران کردند ولی داعش نیروهای خود را قبلاً جابجا کرده بود . حملات هوایی مصر شاید خساراتی را برجای بگذارد ولی تغییر چندانی ایجاد نخواهد کرد . لیبی نَه تنها از اداره امور خود ناتوان است بلکه گرفتار آشوب فراگیر نیز است.
بایر اظهار داشت: من معتقدم که اگر اوضاع لیبی بسیار وخیم شود ، احتمال اشغال این کشور وجود خواهد داشت و آمریکا نیز باید نیروهای زمینی خود را برای حمایت از نیروهای زمینی مصر آماده کند .
بایر تأکید کرد: گسترش دامنه عملیات نظامی آمریکا به لیبی و یمن هولناک خواهد بود ولی رسانه های عربی نیز هر روز اعلام می کنند که تعداد اتباع کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس که به عراق یا یمن برای پیوستن به داعش و القاعده می روند ، در حال افزایش است . رسیدن گروه های افراطی به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس باعث بروز مشکلی بزرگ برای آمریکا خواهد شد و باید طرحی برای جلوگیری از رسیدن این گروه ها به کشورهای عربی مذکور آماده شود.
بایر درباره وضعیت استان ناآرام الانبار در غرب عراق نیز گفت : عشایر بزرگی که با داعش در استان الانبار می جنگند، با نیروهای آمریکایی در ارتباط نیستند و افرادی که وارد جنگ واقعی با داعش شده اند ، گروه های مسلح شیعه هستند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =