ایسنا نوشت:

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه یکی از مباحث مورد مذاکره در سفر به عراق، موضوع ریزگردها بود، گفت: رفع این مشکل نیازمند اقدام مشترک است و خوشبختانه دولت عراق نیز برای رفع این مسئله جدی است و لازم است که نقاط اصلی منشاء این پدیده شناسایی شود و از آنجا که کشورهای دیگری هم در این زمینه نقش دارند، حل این معضل نیازمند یک نشست چندجانبه است.

اسحاق جهانگیری، شامگاه چهارشنبه، پس از بازگشت از سفر سه روزه به عراق، در فرودگاه مهرآباد، دستاوردهای سفر خود را در جمع خبرنگاران تشریح کرد.

معاون اول رییس جمهور برگزاری نشست کمیسیون عالی مشترک دو کشور را از مهمترین برنامه های این سفر برشمرد و افزود: مدتی بود که برگزاری این نشست به تعویق افتاده بود که خوشبختانه در این سفر تشکیل شد.

جهانگیری مذاکرات خود با مقامات کشور عراق، از جمله رییس جمهور، نخست وزیر و روسای مجلس نمایندگان و مجلس اعلا را خوب و سازنده ارزیابی کرد و اظهار داشت: در این سفر دیدارهای خصوصی و عمومی با نخست وزیر عراق انجام شد و خوشبختانه با وجود مدت اندکی که آقای حیدرالعبادی نخست وزیر عراق است، اما ایشان هم در زمینه مبارزه با تروریسم و هم برای توسعه روابط و اجرای توافقات، از جدیت خوبی برخوردار است.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه در این سفر تلاش شد مسائل صنعتی و تجاری میان دو کشور حل شود، خاطرنشان کرد: موانع پیش روی صادرات و مشکلات بانکی نیز از مباحث مورد مذاکره با مسئولین عراقی بود که توانستیم به توافقات خوبی دست پیدا کنیم.

وی همچنین با اشاره به مذاکرات خود با مقامات عراقی در خصوص مسایل نیروگاهی و صادرات برق خاطرنشان کرد: یکی از کشورهای هدف برای صادرات برق ایران، عراق است که در جریان دیدار با مقامات این کشور، در مورد مسایل نیروگاهی و تداوم صادرات برق ایران به عراق گفت وگوهای خوبی انجام شد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه اروند رود و شط العرب باید به سرعت از کشتی های غرق‌شده پاکسازی شوند، تصریح کرد: آبادان و خرمشهر نیازمند استفاده از اروندرود هستند که در این ارتباط، با مقامات عراق در مسائل کلی به توافق رسیدیم و قرار شد وزارت امور خارجه دو کشور در این زمینه موضوع را پیگیری و راهکارهایی پیدا کنند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه اظهار داشت: در مقطعی که عراق نیازمند حمایت برای مقابله با داعش بود، جمهوری اسلامی ایران حمایت های لازم را از این کشور به عمل آورد و امروز تقریبا همه مقامات و گروههای عراقی قدردان نقش و اثرگذاری ایران در این زمینه هستند.

وی در ادامه به توفیق برای زیارت عتبات عالیات در سفر به عراق اشاره و خاطرنشان کرد: دو شهر نجف و کربلا باید به دو شهر نمونه و مهم در جهان اسلام تبدیل شوند که تحقق این امر نیازمند کارهای جدی است که باید انجام شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به دیدار خود با مسوولان تولیت آستان مقدس اباعبدالله الحسین(ع)، ابوالفضل العباس(ع) و امیرالمومنین(ع)، افزود: ستاد بازسازی عتبات عالیات برنامه های خوبی دارد برای توسعه این حرم‌ها دار‌د و قرار شد در اجرای برنامه ها تسریع شود.

جهانگیری دیدارهای خود با مراجع عظام تقلید در عراق را از دیگر برنامه های سفر سه روزه به این کشور برشمرد و گفت: در سفر به نجف اشرف با آیت الله سیستانی و برخی دیگر از مراجع دیدار شد که همگی بر نقش محوری جمهوری اسلامی ایران در منطقه و نیز ضرورت تقویت روابط بین دو ملت و دو کشور تاکید داشتند.

معاون اول رییس جمهور همچنین از نامگذاری یکی از بزرگراه‌های شهر نجف به نام امام خمینی (ره) خبر داد و گفت: استاندار نجف به مناسبت سفر هیات ایرانی، یکی از بزرگراه‌های این شهر را طی مراسمی بنام امام خمینی نامگذاری کرد ضمن آنکه هیات ایرانی در جریان سفر به نجف از بیت امام خمینی (ره) در این شهر که به یک مرکز فرهنگی تبدیل شده نیز بازدید کرد.

گفتنی است معاون اول رییس جمهور کشورمان در راس یک هیات بلند پایه سیاسی اقتصادی، صبح دوشنبه به منظور دیدار با مقامات ارشد عراق، با بدرقه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عازم این کشور شد و شامگاه چهارشنبه به تهران بازگشت که از سوی وزرای نیرو، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان مورد استقبال قرار گرفت.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد از اهواز IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    5 0
    البته بیشتر نیازمند یک اراده است که تا کنون در هیچ دولتی دیده نشده است