رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چاپخانه داران و ناشران قشر مظلوم جامعه هستند، گفت: بودجه سال آینده در بخش فرهنگ با توجه به مشکل این بخش کافی نیست.

به گزارش مهر، دکتر علی لاریجانی در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه کتاب استان قم که قبل از ظهر پنج‌شنبه در مجتمع ناشران برگزار شد، اظهار داشت: قم محل تعاملات نظری و مرکز مهمی برای نشر علوم به خصوص علوم دینی است و این ظرفیتی است که باید در سطح ملی و بین الملل از آن استفاده کرد.

وی با بیان این که قم مرکز مهم تفکرات اسلام و شیعی است، افزود: قم پس از انقلاب اسلامی بسیار خوب درخشیده و تفکر اسلام را از منظر علما و دانشمندان استان قم ملاحظه و ارزیابی کرده است.

نماینده مردم قم در خانه ملت عنوان کرد: باید توجه ویژه‌ای به تولید و نشر علوم دینی وجود داشته باشد و رشد عقلانیت به تولید کتاب از نظر کمی و کیفی بستگی دارد.

وی ابراز داشت: جامعه پویا از نظر عقلانیت جامعه‌ای است که تولید کتاب در آن میزان خوبی داشته باشد زیرا رشد تفکر دینی به نشر و تولید کتب دینی در آن جامعه بستگی دارد.

لاریجانی تصریح کرد: قم پس از انقلاب اسلامی مرکز مهمی از نظر چاپ و نشر کتب دینی شده به گونه‌ای که کتاب‌ها ظاهر آراسته‌ای دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین کتاب‌های محققانه‌ای در این شهر چاپ می‌شود و وجود چاپخانه‌های مختلف به کیفیت کتب تأثیرگذار بوده‌اند و ما باید این جایگاه را حفظ و از آن حمایت کنیم.

وی با بیان این که رشد دینی جامعه به کتاب و کتاب خوانی مربوط می‌شود، افزود: چاپخانه داران و ناشران قشر مظلوم جامعه هستند و مشکل این قشر طی سال‌های اخیر بیشتر نیز شده و لازم است در این بخش بیشتر سرمایه گذاری شود.

بودجه فرهنگی سال آینده کافی نیست

رئیس قوه مقننه با اشاره به بودجه بخش فرهنگی کشور ابراز کرد: در بودجه سال آینده نیز به بخش فرهنگ توجه زیادی نشده ولی تلاش‌های بسیاری برای حمایت از این بخش انجام شده که به عنوان مثال ۵۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از کتب دینی اختصاص داده شده ولی در قیاس با مشکلی که این بخش دارد میزان بودجه آن کم است.

وی ادامه داد: اگر راهی باشد که بتوانیم میزان این بودجه را افزایش دهیم این کار را انجام خواهیم داد.

لاریجانی با شاره به ارتقای وضعیت اداره ارشاد قم بیان کرد: برای بهتر شدن ساختار اداره ارشاد قم به آقای نوبخت خواهم گفت تا پیگیری شود.

برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب نقش مهمی در سرانه مطالعه کشور دارد

لاریجانی همچنین در حاشیه این نمایشگاه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب نقش بسزایی در سرانه مطالعه در کشور دارد، گفت: قطعا باید کارهای مختلفی برای تحقق این موضوع انجام شود و مسئولان باید توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشند البته یکی از عوامل مهم برای افزایش سرانه مطالعه در کشور برگزاری نمایشگاه‌های کتاب است.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در استان‌ها افزود: با برگزاری این نمایشگاه‌ها افراد می‌توانند با حضور در یک نمایشگاه تمام کتب مورد نیاز خود را پیدا کنند.

لاریجانی ادامه داد: خوشبختانه برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها اهداف بسیار خوبی را دنبال می‌کند البته شهر قم پس از انقلاب اسلامی به مرکز اصلی تولید کتب دینی و اسلامی تبدیل شده است و امروز این موضوع را می‌توان در این نمایشگاه به وضوح مشاهده کرد، توجه به مقوله پژوهش هم دارای اهمیت بسیاری است که باید این حوزه مورد حمایت قرار گیرد.

همچنین ایرنا گزارش داد که 'علی لاریجانی' روز پنجشنبه در حاشیه آیین گشایش دهمین نمایشگاه کتاب استان قم در جمع خبرنگاران ابراز داشت: از سفر رییس جمهوری و هیات دولت به قم خرسندیم و انتظار داریم که در این سفر مسائل مهم قم از نظر رونق اقتصادی و مشکلات بخش تولید مورد بررسی قرار گیرد.

وی بیان داشت: پیش از این برخی موضوعات مهم و مسائل مربوط به پروژه های عمرانی قم را با دکتر روحانی مطرح کرده ام و امیدواریم تصمیماتی که به رونق اقتصادی قم کمک کند در دستور کار ایشان قرار گیرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: در سفر آتی رییس جمهوری همچنین باید مسائل شهری قم همچون مترو و منوریل و حل مشکل برخی تقاطع های شهری که احتیاج به سرمایه گذاری دارد نیز مطرح شود.

وی افزود: در بخش بهداشت و درمان قم نیز بیمارستان هزار تختخوابی این شهر همزمان با سفر رییس جمهوری کلنگ زنی می شود که پشتوانه خوب و امیدوار کننده است.

لاریجانی همچنین خواستار توجه رییس جمهوری به مساله آب قم در سفر پیش رو کرد و افزود: بسیاری از صنایع قم نیازهایی به سرمایه گذاری دارند تا به رونق دست یابند و در سفر دکتر روحانی باید شاهد توجه به این مساله باشیم.

دهمین نمایشگاه کتاب استان قم، امروز طی آیینی با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در مجتمع ناشران قم گشایش یافت.

340 ناشر با بیش از 50 هزار عنوان کتاب در دهمین نمایشگاه کتاب استان قم حضور دارند که از این تعداد 40 ناشر با بیش از 10 هزار عنوان کتاب در بخش کودک و نوجوان شرکت کرده اند.این نمایشگاه تا هشتم اسفند ماه در دو نوبت صبح و عصر پذیرای علاقمندان خواهد بود.

 

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =