ایرنا نوشت:

وزیر کشور گفت: کمک کشورها به صورت مشترک در حوزه مبارزه با افراطی گری و تروریسم می تواند امنیت پایدار را در منطقه ایجاد کند.

عبدالرضا رحمانی فضلی صبح پنجشنبه در دیدار سرلشکر رمضان رحیم زاده وزیر کشور تاجیکستان با وی، افزود: تروریسم، افراطی گری و قاچاق انسان یکی از معضلات مصیبت بار در منطقه است که با حمایت های جریان های افراطی و فرقه های انحرافی از طرف آمریکا، رژیم اسراییل، کشورهای غربی و بعضی کشورهای منطقه انجام می شود که این اقدامات باعث بی ثباتی، ناآرامی و ناپایداری در امنیت کشورهای منطقه است.

وی ادامه داد: بنابراین کمک کشورها به صورت مشترک در حوزه مبارزه با افراطی گری و تروریسم می تواند یک امنیت پایدار در منطقه ایجاد کند که تاجیکستان همکاری خوبی در این زمینه با ایران و بقیه کشورها دارد.

رحمانی فضلی به سفر رییس جمهور به تاجیکستان و تفاهم نامه هایی که بین دو کشور امضا شده، اشاره کرد و گفت: در سفری که به تاجیکستان داشتیم تفاهم نامه ای با وزیر کشور آنجا امضا شد و یکی از محورهای تفاهم نامه هم بحث همکاری های مشترک در حوزه مبارزه با قاچاق مواد مخدر بود چرا که هم ایران و هم تاجیکستان با افغانستان مرز مشترک دارند.

وزیر کشور یادآور شد: موضوع مواد مخدر در تاجیکستان به صورت جدی پیگیری می شود و با توجه به تجربه ای که ایران و تاجیکستان در این زمینه دارند، می توانیم کمک های بسیار خوبی هم به صورت دو جانبه و هم به صورت چند جانبه با افغانستان و پاکستان داشته باشیم.

وی یکی دیگر از محورهای همکاری بین دو کشور را موضوع امنیت مرزها عنوان کرد و گفت: با توجه به تجربیات بسیار خوب ایران در حوزه مرز، همکاری ما با تاجیکستان در جهت تقویت امنیت مرزها می تواند برای هر دو کشور بسیار موثر و مثبت واقع شود.

رحمانی فضلی گفت: یکی دیگر از محورهایی که در تفاهم نامه بود که با جدیت پیگیری می شود، موضوع انتقال تجربیات، آموزش و همکاری های مشترک در حوزه پلیس و امنیت داخلی است که تجربه ایران در حوزه امنیت داخلی و آموزش پلیس، تجهیزات و فنون عملیاتی هم در قالب پلیس مواد مخدر و هم پلیس امنیت داخل و هم پلیس امنیتی و هم مرز می تواند یک مبنای خوب برای همکاری باشد.

رحمانی فضلی همکاری در حوزه ثبت احوال و افزایش ضریب امنیتی اسناد و اوراق امنیتی را از دیگر محورهای تفاهم نامه عنوان کرد که به صورت جدی پیگیری می شود.

وزیر کشور ادامه داد: همکاری های اقتصادی و تجاری بین استان های نزدیک به تاجیکستان از جمله استان خراسان رضوی، گلستان و گیلان و یا سایر استان هایی که می توانند در حوزه اقتصادی و تجاری، تجهیزاتی و فنی و تبادل کالا همکاری های لازم را داشته باشند مورد علاقه هر دو کشور بوده و تلاش می کنیم که با فعال کردن اتاق بازرگانی سطح معاملات و تجارت بین دو کشور را افزایش دهیم.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایران و تاجیکستان برای گسترش همکاری های منطقه ای با افغانستان و پاکستان در موضوع مواد مخدر چه اقداماتی را انجام خواهند داد، گفت: به طور حتم داشتن یک همکاری منطقه ای مشترک برای حل مشکل مواد مخدر امری طبیعی است از این رو ما و تاجیکستان بنا را بر گسترش روابط با افغانستان و پاکستان در این زمینه قرار داده ایم.

رحمانی فضلی به برگزاری دومین اجلاس منطقه ای مبارزه با مواد مخدر با حضور 11 کشور همسایه در ایران اشاره کرد و افزود: در حاشیه این اجلاس نشست های 3 و 4 جانبه با موضوع مواد مخدر میان ایران، افغانستان، پاکستان و تاجیکستان برگزار شد و تلاش ما این است موضوع مواد مخدر را به صورت اصولی در افغانستان حل کنیم.

آمادگی ایران برای تغییر کشت خشخشاش در افغانستان

وزیر کشور تاکید کرد: اگر سازمان ملل و کشورهای اروپایی همکاری جدی در زمینه حل مبارزه با مواد مخدر اتخاذ کنند، جمهوری اسلامی ایران به تنهایی آمادگی دارد که بحث معیشت جایگزین در افغانستان را با اتخاذ کشت جایگزین خشخاش انجام دهد اما اجرای این روند نیازمند همکاری دولت و مردم افغانستان است.

وی یادآور شد: ایران، تاجیکستان، افغانستان و پاکستان به عنوان کشورهای مهم منطقه در صدد هستند در زمینه حل مشکلات مواد مخدر به صورت جدی وارد عمل شوند.

تشکیل کارگروه مشترک ایران و تاجیکستان برای امنیت مرزها

وزیر کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا تمهیدات مشترک مرزی میان ایران و تاجیکستان برای مبارزه با مواد مخدر و امنیت مرزها اتخاذ شده است، گفت: یکی از حوزه هایی که مورد توافق جدی دو کشور بود، بحث همکاری های مرزی است به گونه ای که ما در این زمینه مباحث مختلفی را با تاجیکستان مورد بررسی قرار داده ایم.

رحمانی فضلی ادامه داد: ایران و تاجیکستان در جهت افزایش همکاری های مرزی وارد عمل شده اند و قرار شده کارگروهی مشترک در سطح معاونین دو کشور برای حل مبارزه با مواد مخدر و امنیت مرزها تشکیل شود.

در ادامه این دیدار سرلشکر رمضان رحیم زاده وزیر کشور تاجیکستان گفت: نشست دو جانبه ای که میان وزرای کشور ایران و تاجیکستان برگزار شد در یک فضای خوب بود و ما توانستیم تعامل سازنده ای را با یکدیگر داشته باشیم.

وی افزود: تفاهم نامه ای که در جریان سفر رحمانی فضلی به تاجیکستان بین دو کشور به امضا رسیده بود در جریان این دیدار دو جانبه مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان روابط خود را در بخش های یادشده گسترش دهند.

وزیرکشور تاجیکستان با بیان اینکه گروه های تروریستی و افراطی گری تمام دنیا را به تشویش و ناامنی گرفتار کرده اند، یادآور شد: ما در جلسه امروز سعی کردیم درباره این موضوع موارد بسیار جامعی را مطرح کنیم و قرار شد تا در زمینه گسترش فعالیت نیروهای مان درمبارزه با افراطی گری و اقدامات گروه های تروریستی وارد عمل شویم.

رحیم زاده ادامه داد: موضوع مواد مخدر از دیگر مواردی بود که در نشست دو جانبه میان وزرای کشور ایران و تاجیکستان مطرح شد و با توجه به اینکه افغانستان نقش اساسی را در موضوع مواد مخدر و قاچاق آن ایفا می کند، قرار شد همکاری های ما با این کشور در این زمینه گسترش یابد.

وی برقراری امنیت در منطقه را از موارد مهم بین ایران و تاجیکستان عنوان کرد و گفت: ما معتقدیم در زمینه برقراری امنیت در منطقه با مشارکت کشورهای همسایه باید اقدامات جدی انجام دهیم تا بتوانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم.

وزیر کشور تاجیکستان درباره اتخاذ تمهیدات مرزی مشترک میان ایران و تاجیکستان، افزود: امروزه تندروی ها و افراطی گری ها در جامعه جهانی در زمینه های مختلف از جمله مواد مخدر افزایش پیدا کرده از این رو تاجیکستان نیز به نوبه خود بنا دارد در زمینه کنترل مرزها برای مقابله با قاچاق مواد مخدر همکاری های خود را گسترش دهد.

رحیم زاده در پایان ابراز امیدواری کرد که با همکاری کشور ایران بتوانیم برای حل مشکل مواد مخدر به صورت اساسی و با همکاری مشترک با کشورهای افغانستان و پاکستان وارد عمل شویم.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    5 0
    مگه با تاجیکستان هم مرز داریم
  • بی نام A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    7 2
    افغان ها سود حاصل از کشت خشخاش را با هیچ محصولی عوض نمیکنند...