۰ نفر
۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۴

ایسنا نوشت:

فرستاده سازمان ملل در امور لیبی در گزارشی که در جلسه شورای امنیت برای بررسی اوضاع این کشور ارائه داد، اعلام کرد که گروه‌های تروریستی امنیت و ثبات لیبی و خاورمیانه را تهدید می‌کنند. در همین حال، اعلام شده است که شورای امنیت با درخواستی جهت لغو ممنوعیت مسلح کردن ارتش لیبی مخالفت کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، برناردینو لیون، فرستاده دبیر کل سازمان ملل به لیبی در جلسه شورای امنیت عنوان داشت: در سایه خلاء سیاسی و خلاء قدرت و وجود فساد، گروه‌های تندرو قدرت خود را بیشتر کرده و تهدید تروریستی را علیه شمال آفریقا و اروپا به وجود می‌آورند.

لیون عنوان داشت: مذاکرات در لیبی تا حدی موفقیت‌آمیز بوده است و تمامی طرف‌ها خواهان راه‌حل فوری هستند.

فرستاده سازمان ملل خواهان پایان درگیری‌های نظامی و سیاسی در لیبی و جلوگیری از تحرکات گروه‌های تروریستی در منطقه شد.

برناردینو لیون با بیان اینکه سازمان ملل اعدام مصری‌ها را در لیبی محکوم می‌کند، گفت: لیبی به دلیل فعالیت‌های گروه‌های تروریستی با خطر بزرگی مواجه است.

وی افزود: پس از انقلاب 2011، لیبی به سرزمین حاصلخیزی برای فعالیت تندروها و تروریست‌ها تبدیل شد و اوضاع کلی در بنغازی نیز در سایه درگیری‌ها به شدت دشوار شده است.

وی بر لزوم مشارکت کشورهای منطقه و جهان در مقابله با تروریسم تاکید کرد و افزود: جامعه بین‌الملل باید به مسوولیت‌های خود جهت پایان این بحران و درگیری‌ها در اراضی لیبی عمل کند.

فرستاده دبیر کل سازمان ملل به لیبی افزود: پیروزی بر تروریسم جز از طریق یک دولت وحدت ملی صورت نخواهد گرفت. پیشتر گروه عربی به نمایندگی اردن در شورای امنیت پیش‌نویس قطعنامه‌ای را ارائه داد که شامل توقف مسلح کردن گروه‌های تروریستی و اعمال محاصره دریایی و هوایی برای ارسال سلاح به این گروه‌ها بود و این پیش‌نویس خواهان حمایت از ارتش لیبی برای حفظ امنیت در این کشور شده بود.

در همین حال، شبکه خبری لبنان فایلز گزارش داد که شورای امنیت با درخواستی جهت لغو ممنوعیت ارسال سلاح برای ارتش لیبی مخالفت کرده است.

در همین حال محمد الدایری، وزیر خارجه لیبی عنوان داشت: مسلح کردن ارتش لیبی بیش از هر زمان دیگری امری بسیار ضروری است و هیچ مجالی برای سکوت در مقابل تروریسم در لیبی در حال حاضر وجود ندارد.

الدایری گفت: طرابلس هرگونه اقدامات تروریستی را از سوی هر منبعی که باشد محکوم می‌کند چراکه تروریسم پدیده خطرناکی است که در خاورمیانه و شمال آفریقا شیوع پیدا کرده است و هیچ کس از این پدیده در امان نیست.

وی با تاکید بر اینکه دولت لیبی به گزینه خود برای مبارزه با تروریسم پایبند است، گفت: داعش و گروه‌های هم‌پیمان آن در تلاش هستند تا لیبی را تخریب کرده و همچنین پناهگاه امنی برای تروریست‌ها ایجاد کنند که این مساله بر کشورهای همسایه تاثیر خواهد گذاشت.

وزیر خارجه لیبی عنوان داشت: علی‌رغم اینکه نشانه‌های مثبتی در پی تلاش‌های نماینده سازمان ملل در لیبی برای موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات وجود دارد اما مساله بسیار پیچیده شده است به ویژه اینکه داعش تهدید بزرگی برای تمامیت ارضی لیبی شده است.

الدایری از مصر نیز خواست تا حملات علیه مواضع داعش را با هماهنگی با مسوولان لیبیایی ادامه دهد.

همزمان سامح شکری، وزیر خارجه مصر نیز خواهان لغو ممنوعیت مسلح کردن ارتش لیبی شد و عنوان داشت: لغو ممنوعیت ارسال سلاح به ارتش لیبی به دولت و نهادهای قانونی در این کشور برای مبارزه با تروریسم کمک خواهد کرد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =