ایرنا نوشت:

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی عنوان کرد که انتشار اخباری درباره خودداری واشنگتن از اطلاع رسانی کامل به تل آویو، روابط دو طرف را پرتنش کرده و این در حالی است که مقامات اروپایی نیز چنین رویکردی را از جانب آمریکا تصدیق کردند.

این نشریه آمریکایی در گزارشی به قلم «دیوید سانجر» نوشت که دولت باراک اوباما رییس جمهوری امریکا با جدیت تمام سرگرم مذاکره با جمهوری اسلامی ایران است تا پیش از سر رسیدن مهلت پایان ماه مارس، سرفصل ها و رئوس یک توافق هسته ای با ایران مشخص شود.

شتاب گفت و گوها، تنش هایی را در روابط آمریکا و رژیم اسرائیل پدید آورده و به خصوص موضوع دعوت کنگره از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم برای سفر به امریکا و برنامه سخنرانی وی در کنگره که حول محور «اجتناب از یک توافق بد با ایران» ایراد خواهد شد، این تنش را شدیدتر کرده است .

براساس این گزارش، مقامات اسراییلی عنوان می کنند که نتانیاهو احساس می کند از سوی دولت امریکا طرد شده و از جزییات گفت و گوهای هسته ای ایران بی اطلاع مانده است.

امریکا با رد این ادعا می گوید که در این زمینه در برابر اسرائیلی ها باز و شفاف عمل کرده است.

نیویورک تایمز افزود: اما در این میان، یکی از نزدیک ترین شرکای آمریکا در مذاکرات از ارائه کامل و جامع اطلاعات به اسراییلی ها برحذر داشته شده و در خصوص چرایی این امر به او گفته شده است که 'هر آنچه را بیان می کنیم، به طور گزینشی مورد استفاده قرار می گیرد.

این نشریه ادامه داد: در حالی که نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات 17 مارس 2015 /26 اسفند / مانور می دهد و اوباما هم مصمم به رسیدن به توافقی هسته ای با ایران است که می تواند به بیش از سه دهه خصومت با تهران خاتمه دهد و هرگونه خطر برخورد نظامی را از بین ببرد، ظاهرا هر دو در یک موازنه دیپلماتیک در زمینه پیام رسانی غیرمستقیم به یکدیگر هستند.

ریشه مناقشه تازه میان این دو به زمانی برمی گردد که رسانه های اسراییلی گزارش هایی را در این باب منتشر کردند که اطلاعات منتقل شده به مقامات اسراییلی درباره مذاکرات هسته ای، نتانیاهو را متعجب و مبهوت کرده است.

برخی از این گزارش ها با جزییاتی درباره تعداد سانتریفیوژهایی همراه بود که براساس پیشنهاد آمریکا، همچنان در تاسیسات ایران فعال باقی می ماندند.

اما دولت آمریکا هر گونه پنهان کاری را رد کرد.

«آلیستر سی. بسکی» سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا نیز گزارش اخیر شبکه 2 تلویزیون رژیم اسرائیل را مبنی بر اینکه درباره آنچه از آن به عنوان تشدید تنش در روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی در پی انتشار اخباری از خودداری واشنگتن از اطلاع رسانی کامل به تل آویو درباره مذاکرات هسته ای ایران یاد کرد، افزود که مقام های اروپایی تایید کردند که ارتباط میان امریکا و این رژیم در زمینه گفت وگوها قطع شده است، تکذیب کرد و یادآور شد که 'سوزان رایس' مشاور امنیت ملی اوباما به طور مرتب با «یوسی کوهن» همتای اسراییلی خود تماس دارد.

با این همه، مقام های اروپایی می گویند که اخبار رسانه های اسراییلی برغم مبالغه امیز بودن، اما داستان سرایی صرف نیست.

یکی از مقام های اروپایی گفت که تماسی را اخیرا از جانب «وندی شرمن» نفر سوم وزارت خارجه آمریکا به یاد می آورد که نسبت به ارائه اطلاعات بیش از حد به اسراییلی ها هشدار داده و عنوان کرده بود که امکان دارد برای از بین رفتن امکان توافق، جزییات تحریف شوند.

براساس این گزارش، شرمن به درخواست مطرح شده برای اظهار نظر ایمیلی در این باره پاسخ نداد، اما یک سخنگوی وزارت خارجه به نمایندگی از وی گفت که شرمن به اروپایی ها گفته است (تنها) تا زمانی که اسراییلی ها به «ضرورت انجام مذاکرات در اتاق مذاکره» وقوف دارند، با آنها سخن بگویید.

همچنین به گفته یک مقام اروپایی دیگر، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در جلسه گفت وگویی که اخیرا برگزار شد، به شدت از درز اطلاعات توسط اسراییلی ها خشمگین بود.

به گفته یک مقام وزارت خارجه آمریکا، کری در کل به خاطر درز اطلاعات توسط اسراییلی ها خشمگین و معتقد است که «به نفع هیچ کس نیست مذاکرات علنی باشد».

نیویورک تایمز افزود: رژیم اسرائیل خواهان آن است که به طور دقیق در جریان همه جزییات گفت وگوها قرار بگیرد تا دقیقا از مقصود اصلی اوباما در مذاکرات مطلع شود.

از سوی دیگر، دولت اوباما به شدت از برنامه حضور نخست وزیر رژیم اسرائیل در کنگره ناراحت و نگران آن است که نتانیاهو در سفر به امریکا قصد مطلع شدن از جزییاتی از مذاکرات را داشته باشد .

نخست وزیر رژیم اسرائیل می گوید که اوباما با طرد کردن او، باب مذاکرات سری با دولت حسن روحانی رئیس جمهوری ایران را بنا نهاده و بنیان تعلیق بخشی از برنامه هسته ای ایران و مقدمه گفت وگوهای فعلی را میسر ساخت.

«یعاکوف آمیدرور» مشاور اسبق امنیت ملی نتانیاهو روز سه شنبه (دیروز) در این باره گفت: «اعتماد میان دو متحد بدجوری صدمه دیده است. معلوم نیست دولت اوباما با ما باز و شفاف است یا دارد چیزی را از ما پنهان می کند».

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =