رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که در مفاهیم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابهامی وجود ندارد بلکه مشکل، ساز و کار اجرایی شدن این سیاست ها است، گفت: استقلال اقتصادی به معنای بستن درهای کشور نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از ایرنا، علی لاریجانی در مراسم کنگره ملی اقتصاد مقاومتی که در محل مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد ضمن تشریح ارزیابی های مجمع تشخیص مصلحت برای تدوین سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: این که گاه فکر می شود سیاست های اقتصاد مقاومتی به خاطر تحریم ها تدوین شده است ارزیابی دقیقی نیست.

او ادامه داد: شاید تحریم ها نیشتری به بیماری اقتصادی زد اما اقتصاد ما مشکلات دراز مدتی دارد و به همین دلیل سیاست های اقتصاد مقاومتی پاسخگوی آن مشکلات است.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که برخی از مشکلات حاکم بر اقتصاد ایران ریشه تاریخی دارد، گفت: مطالعه احوال شهید مدرس فارغ از شخصیتی که از وی معرفی شده نشان می دهد که چهره اصلی او صرفا ایستادگی مقابل رضا خان و یا مخالفت با قرارداد ننگین وثوق الدوله نیست بلکه او در بحث اقتصاد و توانمند کردن تولید حرف های ارزشمندی دارد.

لاریجانی با بیان این که مشکلات اقتصاد امروز همان مشکلات 100 سال گذشته است، ادامه داد: این که مرحوم مدرس می گوید دولت کارفرمای خوبی نیست و اقتصاد نباید دست دولت باشد مربوط به تحریم نیست بلکه به بیماری است که فکر می کردیم که دولت باید متولی توسعه باشد و یا این که مرحوم مدرس می گفت چرا نباید زنجیره تولید را داخل ایجاد کنیم و روی پای خود نمی ایستیم، البته بعد از انقلاب برخی از این موارد اصلاح شده است ولی مشکل همچنان باقی است و اقتصاد دولتی ماند و رقابت ها کاهش یافت .

رییس مجلس گفت: گاهی برخی از مسوولین تصور می کردند که با اقتصاد نیمه سوسیالیستی شرایط درست می شود در حالی که این تصور درستی نبود و بخش های مهم صنعت، دولتی بود.

لاریجانی با اشاره به سیاست ها کلی اقتصاد مقاومتی، اصل 44 و واگذاری امور اقتصادی به مردم گفت: بنا بود مردم در اقتصادی حضور داشته باشند و رقابت و بهره وری ارتقا یابد اما امروز هم همچنان از مشکلات رنج می بریم.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: اقتصاد ما در مقابل بعضی از دسایس از مقاومت کافی برخودار نبود. تئوری امام مبنی بر این که باید استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی محور کار باشد در برخی موارد همچون سیاسی و فرهنگی محقق شد اما در استقلال اقتصادی نقایص زیاد است البته رویکرد استقلال اقتصای این نیست که دروازه های کشور را ببندیم بلکه مفاهیم از پیچیدگی هایی برخودار شده است.

به گفته لاریجانی برخی اوقات در فضای روشنفکری مسایلی باب می شود که مفاهیم اصلی انقلاب از معنا تهی شده است در حالی که این رویکرد سطحی به مساله است و به دلیل ارتباطات مفاهیم پیچیده تر شده است.

او با تاکید بر اینکه استقلال در حوزه امنیت به معنای این است که دیگران نتوانند در امنیت ما اخلال کنند و ما جنبه بازدارندگی داشته باشیم، گفت: استقلال اقتصادی به معنای این نیست که با دیگران ارتباط نداشته باشیم بلکه تاثیر گذاری آن ها در تصمیم گیری های سیاسی ما کاهش می یابد.


استقلال اقتصادی یعنی دشمنان نتوانند در اقتصاد ما اخلال کنند

لاریجانی گفت: در استقلال اقتصادی هم معنا و مفهوم این است که دشمنان نتوانند در اقتصاد ما اخلال ایجاد کنند، حتما ارتباطات باید وجود داشته باشد اما اگر نتوانیم مفهوم استقلال اقتصادی را حاکم کنیم از شیطنت دیگران در امان نخواهیم بود.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که ما کشور را گران اداره می کنیم، گفت: بهره وری در کشور به اندازه هزینه ها نیست در حالی که منابع در کشور کم نیست، رشد اقتصادی متناسب با منابع نیست و در واقع منابع به رشد اقتصادی تبدیل نمی شود.

او با تاکید بر این که باید به جای برخورد با معلول با علت برخورد کنیم، گفت: این نگاه درستی است که گاهی گفته می شود فشار ها را چگونه کاهش دهیم و این محترم است اما این رویکرد نگاه به معلول است، نگاه دیگر این است فشارها به خاطر برخی نقایص است و رفع این نقایص برخورد با علت است و رویکرد مجمع تشخیص در اقتصاد مقاومتی توجه به علت بوده است.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که اکثر سیاست های اقتصاد مقاومتی قابل اجراست و مفاهیم آن ابهام ندارد، گفت: روح حاکم بر این سیاست ها این است که باید ما رشد اقتصادی را بر پایه تولید ملی قرار دهیم و رونق ما تولید محور باشد و بقیه بخش ها حول آن سامان یابد.

 

اصل 44 در 10 سال گذشته به خوبی اجرا نشد
لاریجانی با تاکید بر لزوم افزایش صادرات و ارتقای بهره وری گفت: اگر روح اصلی سیاست های اصلی اقتصاد مقاومتی را پیدا کنیم اجرای این سیاست ها متناسب با آن ساماندهی می شود.

او مردمی شدن اقتصاد را از الزمات تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و جهش بر تولید عنوان کرد و با بیان این که سیاست های اصل 44 برای مردمی کردن اقتصاد تدوین شده است، افزود: این سیاست ها در 10 سال گذشته به خوبی اجرا نشد و باید این اشکالات اصلاح شود.

رییس قوه مقننه واگذاری واحدهای تولید به دستگاه های غیر تخصصی و همچین واگذاری این واحدها در قالب رد دیون را از ایرادات اجرای اصل 44 عنوان کرد و گفت: مشکل در سیاست های ابلاغی و قانون نیست بلکه مشکل در اجراست؛ وقتی فضای رقابتی وجود نداشته باشد، تولید رونق نمی یابد. ما قبل از تحریم هم رقم بیکاری بالایی داشتیم و امروز هم 44 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی ما بیکار هستند و باید تلاش کنیم این مسایل را حل کنیم.


استخدام دولتی بدترین راه کار است

لاریجانی با اشاره به گسترش حجم دولت در سال های اخیر گفت: بودجه کل کشور در سال 93 ، 180 هزار میلیارد تومان بوده است که از این رقم 150 هزار میلیارد تومان سهم بخش جاری و 30 هزار میلیارد تومان سهم بخش عمرانی است در حالی که قرار بود دولت چابک شود، حجم دولت افزایش یافت.

رییس مجلس با بیان این که استخدام دولتی بدترین راهکار است، گفت: که باید کارها به بخش غیردولت واگذار شود و اقتصاد مردمی شود.

لاریجانی با تاکید بر این که اقتصاد باید دانش بنیان باشد بر نقش صاحب نظران در نظام تصمیم سازی کشور تاکید کرد و گفت: دولت ها باید احساس کند که به دانشگاه نیازمند هستند.

او ضمن اشاره به ناکارآمدی های ارتباط بین ارتباط دانشگاه با صنعت گفت: البته بخشی از مسائل متوجه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، این که برخی مواقع تز دکترا را که برای رفع نقایص تولید است قبول نمی کنیم. نتیجه این می شود که دانشجویان به این سمت نمی روند. ما بودجه دانشگاه ها را جدا می دهیم و از طرف دیگر در بخش صنعت هم به دلیل فضای غیر رقابتی حاکم بر آن نیاز به دانشگاه دیده نمی شود.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: بخش R&D یکی از مهمترین کمپانی های ما خاک می خورد در حالی که این بخش باید مرتب نوع آوری داشته باشد اما به دلیل انحصار نیاز به نوع آوری نمی بیند.

لاریجانی یادآور شد: چون دو طرف به هم احساس نیاز نمی کنند ارتباطی هم با هم ندارند و در نتیجه نتوانستیم از دانش دانشمندان در بخش تولید استفاده بهینه کنیم. در حالی که به دلیل ارتباط با دانشگاه در بخش هایی همچون هسته ای و نانو تکنولوژی پیشرفت کرده ایم.

او با تاکید بر این که باید مشکل ساز و کار اجرایی سیاست های اقتصاد مقاومتی را حل کنیم، گفت: ما در مفاهیم و اصول سیاست هایی مثل سیاست های اقتصاد مقاومتی مشکل نداریم بلکه باید مدلی طراحی شود که شیوه تحقق این سیاست ها را نشان دهند.

لاریجانی با اشاره به نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها گفت: زمانی که قانون هدفمندی نوشته می شد معلوم بود که مشکل کجاست اما امروز تولید لطمه خورده و دولت هم می گوید مشکل ما این است که چگونه پول یارانه ها را تامین کنیم.

او با بیان این که نفت و گاز یک مزیت برای ایران است، گفت: باید از این ابزار در راستای استقلال اقتصادی بهره برداری کنیم و اگر اقتصاد مشتریان راهبردی را به خودمان وصل کنیم برای آن ها جنبه بازدارندگی پیدا می کند.

رییس جمهور یادآور شد در حوزه مناطق آزاد، سیاستی در پیش گرفته شد که این مناطق دریچه ای برای تولید آسان تر و صادرات باشد اما درست عکس آن اجرا شد و به جای این که مناطق آزاد سکوی صادرات باشد صرفا رنگ و لعاب زندگی را عوض می کند و اگر چنین است چرا کل ایران را منطقه آزاد نمی کنند؟

لاریجانی فلسفه راه اندازی صندوق توسعه ملی را چنین عنوان کرد که منابع نفت و گاز در اداره کشور به صورت دولتی استفاده نشد و این منابع از دسترس دولت خارج شود و با اختصاص به تولید بخش خصوصی و تعاونی استقلال اقتصادی ما را تضمین کند.

به گفته وی البته همین صندوق به خاطر برخی از مشکلات از جمله دستبردهای قانونی و غیر قانونی آسیب هایی دیده است که این کار اشتباهی است.

در گنگره ملی اقتصاد مقاومتی از محصولات و کتب سیاست های اقتصاد مقاومتی رونمایی شد.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400687

برچسب‌ها