۰ نفر
۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۰

واحد مرکزی خبر نوشت:


ادوارد باسورین، سخنگوی وزارت دفاع جمهوری خودخوانده دونتسک اعلام کرد دستکم ۶۰ نظامی اوکراینی روز دوشنبه در منطقه دنباس کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، باسورین همچنین گفت: در خشونت های دیروز در این منطقه دستکم 3 جدایی طلب طرفدار روسیه کشته و 21 تن دیگر زخمی شدند.

وی با بیان اینکه شرایط در اطراف شهر دبالتسیوه وخیم تر از مناطق دیگر است، گفت: نظامیان اوکراینی دیروز مواضع ارتش جمهوری خودخوانده دونتسک را در لوگوینوو و مناطق نزدیک لوگانسکی و دبالتسیوه گلوله باران کردند. ما نیز چندین بار مجبور شدیم به این حملات پاسخ دهیم و مواضع توپخانه ای اوکراین را گلوله باران کنیم. علاوه بر این، نظامیان اوکراین تیراندازی و حملات خمپاره ای به اطراف شهر دبالتسیوه را متوقف نکردند.»

وی گفت: در این درگیریها، نظامیان اوکراینی دو تانک، هفت نفربر و خودروی زرهی، 5 واحد توپخانه ای و شش خودرو را از دست دادند.

حملات توپخانه ای به دونتسک به رغم آتش بس

با گذشت دو روز از اجرای توافق آتش بس، درگیری ها نزدیک فرودگاه شهر دونتسک اوکراین ادامه دارد.

به گزارش بی بی سی، با گذشت دو روز از آغاز توافق آتش بس در شرق اوکراین، نیروهای ارتش و جدایی طلبان این کشور هیچ یک حاضر نیستند به تعهدشان برای عقب کشیدن تسلیحات سنگین از مناطق نبرد عمل کنند.

دولت اوکراین اعلام کرده است تا زمانیکه درگیری ها در شهر «دبالتسوه» فروکش نکند، واحدهای توپخانه ای ارتش این کشورعقب نشینی نخواهند کرد. با وجود این، جدایی طلبان در شرق اوکراین می گویند پیمان آتش بس که دو بخش دارد، شامل این شهر نمی شود. شورشیان جدایی طلب همچنین فرودگاه دونتسک را تصرف کرده اند و نیروهای ارتش اوکراین را به بمباران این فرودگاه متهم می کنند.

خبرنگار بی بی سی از شرق اوکراین گزارش داد سیاست زمین سوخته و نابودی همه منابع را می توان در نزدیک فرودگاه بین المللی شهر دونتسک که دیگر به دشواری قابل تشخیص است، مشاهده کرد.

دومین روز آتش بس شکننده در شرق اوکراین فرارسیده است و دو طرف باید جنگ افزارهای سنگین خود را از مناطق نبرد خارج کنند، اما چنین چیزی رخ نداده است.

وزیر دفاع مخالفان اوکراین می گوید: نیروهای او زمانی عقب نشینی خواهند کرد که مطمئن شود که ابتدا نظامیان ارتش اوکراین عقب نشینی کرده اند.

آنچه پیمان صلح را در شرق اوکراین تهدید می کند این است که استفاده از جنگ افزارهای سنگین هنوز ادامه دارد.

صدای حملات توپخانه ای مرتباً به گوش می رسد؛ نظامیان اوکراینی اصرار دارند که آنها توافق آتش بس را نقض نکرده اند و معترضان را به بمباران مناطق تحت کنترل خودشان متهم می کنند.

اوایل هفته جاری دیپلمات‌های غربی اعلام کردند ۱۵ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل هنوز برای تصویب قطعنامه ای در واکنش به برقراری آتش‌بس در شرق اوکراین آماده نیستند و به رایزنی‌های خود ادامه می دهند. شورای امنیت قرار بود یکشنبه در خصوص متنی که روسیه ارائه کرده بود رای گیری کند.

در متن پیشنهادی روسیه «اجرای کامل» توافقنامه آتش‌بسی درخواست شده است که در پی مذاکرات مینسک امضاء شد. اما برخی کشورها اصلاحاتی را در آن پیشنهاد کردند.

اززمان آغاز درگیری ها در شرق اوکراین بیش از پنج هزار نفر کشته شده اند و تصاویر اجساد قربانیان در فرودگاه دونتسک به قدری هولناک است که نمی توان آنها را از طریق شبکه های تلویزیونی پخش کرد.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =