۰ نفر
۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۰

ایرنا نوشت:

خبرگزاری ایتارتاس نوشت: رییس سابق 'M.I.6' انگلیس به غرب درباره اعمال فشار بر 'ولادمیر پوتین' رییس جمهوری روسیه در مورد وقایع اوکراین هشدار داد و گفت غرب باید زیستن با پوتین را بیاموزد.

این خبرگزاری روسی روز سه شنبه در گزارشی از لندن افزود: 'جان ساورز' (John Sawers) رییس سابق M.I.6 (سازمان جاسوسی و اطلاعات و امنیت خارجی) انگلیس که در جمع دانشجویان 'کینگز کالج' لندن سخنرانی می کرد، افزود 'تحریک پوتین می تواند بر عمیقتر شدن بحران امنیتی که اروپا با آن مواجه است، بیفزاید'.

وی با هشدار درباره اینکه روسیه از یک زرادخانه هسته ای سهمناک برخوردار است، گفت: غرب با روسیه موجود سر و کار دارد و نه آن روسیه که دلخواه باشد.

رییس سابق M.I.6 گفت: بحران اوکراین تنها مختص این کشور نیست، این بحران اکنون در روابط بین روسیه و کشورهای غربی گسترده تر و هر چه بیشتر خطرناکتر شده است.

ساورز افزود: 'غرب مختار است تا در قبال مسکو اقدامات بیشتری انجام دهد که شامل تامین تسلیحات نظامی به کی یف و سخت تر کردن حلقه تحریم ها است، اما شخص پوتین (به این موارد) چگونه پاسخ خواهد داد.

' از آنجا که پوتین آن را مرتبط با امنیت روسیه می بیند، خود را فرای آنچه ما انجام داده ایم، آماده می کند'.

مقام سابق امنیتی انگلیس هشدار داد: مدیریت روابط با طرف روسی به یکی از مشکلات بارز امنیت اروپایی ها طی سال های پیش رو مبدل خواهد شد.

ساورز در حالی این سخنان ر ا بیان می کند که هم اکنون مذاکرات و تلاش ها برای برقراری آتش بس در شرق اوکراین بین رهبران روسیه، آلمان، فرانسه و اوکراین در جریان است.

دولت اوکراین و نمایندگان جدایی طلبان بعد از مذاکرات 16 ساعته پنجشنبه گذشته با میانجیگری سران روسیه، آلمان و فرانسه در مینسک بلاروس با آتش بس توافق کردند که قرار بود از ساعت دو بامداد 15 فوریه (26بهمن) اجرایی می شد، اما رسانه های خبری از چندین مورد نقض آتش بس از سوی طرفین خبر دادند.

اوکراین از زمان برکناری 'ویکتور یانوکوویچ' رییس جمهوری پیشین این کشور در بهمن 92 به دلیل خودداری از امضای توافق تجاری با اتحادیه اروپا و روی کار آمدن دولت جدید در کی یف به صحنه درگیری بین نیروهای دولتی و جدایی طلبان طرفدار روسیه بدل شد.

دولت اوکراین در 15 آوریل 2014 (26 فروردین) عملیات ضد تروریستی را با هدف سرکوب ناآرامی های شرق اوکراین آغاز کرد، حملاتی که بر اساس گزارش سازمان ملل از آن زمان تاکنون، دست کم پنج هزار و 486 نفر کشته و تقریبا 13 هزار نفر زخمی بر جای گذاشته است.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =