وزیر امورخارجه ایران این روزها سفری به همسایه شمالی ایران یعنی آذربایجان داشت.

سيد صادق روحاني: سفر محمدجواد ظريف در راستاي سفرهاي وزيرخارجه کشورمان به کشورهاي همسايه صورت گرفته است. آذربايجان کشوري است که در سال هاي اخير روابط حسنه اي با ايران داشته است تا جايي که حتي در برخي موارد سخن از قرارداد لغو رواديد ميان دو کشور ميان آمده است. ظريف در سفرش به اين کشور از اعلام آمادگي ايران براي کمک به حل بحران قره باغ خبرداد. براي تشريح اهداف و دستاوردهاي اين سفر ، گفت و گويي با محسن پاک آئين سفير جمهوري اسلامي ايران در آذربايجان انجام داديم که در ادامه مي آيد:

سفر وزير امورخارجه کشورمان به آذربايجان به چه منظور صورت گرفته است؟

پیگیری توافقات اقتصادی انجام شده در سفرهای  سابق وزرا دو کشور به تهران و باکو در سه حوزه تجارت،ترانزیت و انرژی،بررسی تهدیدات امنیتی منطقه ای از جمله خطر تروریسم و افراطی گری، مشورت در مورد چگونگی یافتن راه حل برای مناقشه قره باغ و استفاده از ظرفیت های دو کشور در بخش های گردشگری و فرهنگی از اهداف سفر وزیر امورخارجه به باکو بود.آقاي محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه کشورمان، در سفر به  باکو گسترش همکاري ها در زمينه هاي مختلف را با مقامات عالی جمهوری آذربایجان  از جمله الهام علي اف، رئيس جمهور آذربايجان مورد مذاکره قرار داد و طرفین اذعان داشتند که روابط ايران و جمهوري آذربايجان در طول يک سال و نيم گذشته رشد چشمگیری داشته و انجام حدود بيست سفر در سطح وزیر و مقامات عالي رتبه دو کشور به تهران و باکو موید توسعه مناسبات می باشد.

سفر طریف به باکو

دستاوردهاي اين سفر چيست؟

در ارتباط با مبارزه مشترک با تروریسم و افراط گرایی ، ایران و جمهوری آذربایجان با تاکید بر ضرورت توجه به اسلام اعتدالی تصریح کردند که این تفکر نه تنها می‌تواند مانع پیشرفت خشونت و تروریست در منطقه شود بلکه می تواند چهره زیبای اسلام و مسلمانان را به جهان معرفی کرده و تمدن و رشد آنها را به شایستگی به نمایش بگذارد.توافق برای استفاده از ظرفیت‌های مختلف برای همکاری میان دو کشور در حوزه های مختلف انرژی، اقتصادی، ترانزیت و به ویژه صنعت برق دستاورد دیگر سفر بود. توجه بیش از پیش به توسعه زیرساخت های حمل و نقل و تلاش دو کشور برای اتمام ساخت راه آهن رشت- آستارا نیز در دستورکار قرار داشت و تصمیماتی برای تامین مالی این پروژه اتخاذ شد.

سفر طریف به باکو

چه موضوعاتي در سفر آقاي ظريف به آذربايجان پيگيري شده است؟

در ارتباط با دریای خزر به عنوان  منطقه دوستی و همکاری قرار شد ایران و جمهوری آذربایجان در این منطقه براساس همکاری و منافع مشترک حرکت کنند و ایران در نشست معاونان وزیران امور خارجه کشورهای ساحلی خزر در ماه آینده (مارس) در باکو، فعالانه شرکت نماید. در حاشیه این اجلاس نیز دیدار دو جانبه نمایندگان ایران و جمهوری آذربایجان برای دستیابی به نتیجه مثبت در باره رژیم حقوقی دریای خزر، انجام شود. در بخش همکاری های بین المللی و روابط چند جانبه ، همکاری های سه جانبه میان ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه در بخش های اقتصادی مصوب شد در مورد مناقشه قره باغ  با توجه به نظر جمهوری اسلامی ایران برای برقراری ثبات در منطقه، بر ضرورت حل همه مشکلات از طریق گفت و گو و با راه حل های صلح آمیز و احترام به حقوق بین المللی و تمامیت ارضی، وزیر امور خارجه ایران برای میانجی گری به منظور حل این مناقشه، آمادگی ایران را برای به عهده گرفتن نقشی برای پایان دادن به این مشکل در صورت لزوم، اعلام کرد. همچنین از حمایت جمهوری آذربایجان از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران در سطوح بین المللی تشکر شد.

سفر طریف به باکو

اين سفر چه تاثيراتي در روابط دو طرف دارد؟

این سفر موجب تقویت نقش منطقه ای ایران گردید و میزان تاثیرگذاری ایران برای حل مناقشه های منطقه ای و عزم ایران برای کار مشترک با جمهوری آذربایجان برای مبارزه با تهدیدات منطقه ای را نشان داد.توجه به همکاری های منطقه ای میان ایران و آذربایجان با کشورهای ترکیه،روسیه و گرجستان نشان داد که ایران به قفقاز نگاه راهبردی دارد و مصمم است که روابط خود را با کشورهای این منطقه مستحکم سازد.

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =