ایسنا نوشت:

به دنبال اعدام 21 مسیحی مصری به دست داعش در لیبی جنگنده‌های مصری و لیبیایی بار دیگر حملاتی را علیه پایگاه‌های داعش در این کشور انجام دادند.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، منابع لیبیایی اعلام کردند، حملات مشترک جنگنده‌های مصری و لیبیایی، پایگاه‌های داعش در شهر درنه در شرق لیبی را که یکی از بزرگترین پایگاه‌های داعش در این کشور محسوب می‌شود، هدف قرار دادند.

شاهدان عینی نیز اعلام کردند که هفت حمله هوایی علیه پایگاه‌های داعش در شهر درنه انجام شد.

سقر الجروشی، فرمانده نیروی هوایی لیبی نیز اعلام کرد که حملات جنگنده‌های مصری و لیبیایی به پایگاه‌های داعش موجب کشته و زخمی شدن ده‌ها تن شد.

منابعی نیز اعلام کرده بودند که در این حمله دست کم هفت تن از اعضای داعش به دنبال هدف قرار گرفتن پایگاه‌های آن در مناطق سیده خدیجه در منطقه شیحه در درنه کشته شدند.

همچنین برخی رسانه‌های لیبی از هلاکت محمد الدرناوی، فرد شماره دو داعش در لیبی و فرمانده میدانی مسئول در شرق لیبی در حملات جنگنده‌های مصری به مواضع داعش در روز دوشنه خبردادند.

خلیفه حفتر، فرمانده سابق نیروهای زمینی ارتش لیبی که رهبری عملیات کرامت در این کشور را برعهده دارد، اعلام کرد که این حملات با هماهنگی وی صورت می‌گیرد و پایگاه‌های داعش در لیبی را هدف قرار می‌دهد.

منابع محلی در لیبی نیز اعلام کردند که جنگنده‌های مصری بعد ازظهر روز دوشنبه حملات مجددی را به این شهر در شرق بنغازی انجام دادند که موجب کشته شدن هفت تن از جمله سه کودک و دو زن و زخمی شدن 17 غیرنظامی شد.

برخی منابع نیز اعلام کردند که چهار جنگنده مصری حملاتی را علیه پایگاه‌های شورای مجاهدان درنه و داعش انجام دادند.

اما سقر الجروشی اعلام کرد که در حملات جنگنده‌های مصری دست کم چهار تن از اعضای داعش کشته شدند.

وی تاکید کرد: جنگنده‌های مصری و لیبیایی برخی پایگاه‌ها و انبارهای سلاح وابسته به داعش را هدف قرار دادند و این جنگنده‌ها همچنین حملاتی را در شهر سرت و بن جواد نیز انجام می‌دهند.

در همین راستا عمر الحاسی، نخست وزیر دولت نجات ملی لیبی حملات جنگنده‌های مصری در لیبی را دشمنی و تجاوز به حاکمیت ملی این کشور دانست و تاکید کرد: اقدامی که نیروی هوایی مصری انجام می‌دهد نقض آشکار حاکمیت ملی لیبی و نقض تمامی قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل است.

وی گفت: عملیات جنگنده‌های مصری تلاش ناکامی از سوی نظام مصر برای انتقال بحران واقعی خود به خارج و سرپوش گذاشتن بر خواسته‌های مردم مصر است.

الحاسی از جامعه بین‌الملل و شورای امنیت خواست تا به مسئولیت‌های خود در قبال لیبی و مردم این کشور عمل کرده و این تجاوز آشکار جنگنده‌های مصری را محکوم کنند. همچنین بر مقامات مصری فشار آورند تا این حملات را متوقف کنند.

وی از طرف‌های ذی‌ربط خواست تا در خصوص صحت فایلی که داعش در خصوص اعدام 21 مسیحی مصری منتشر کرده بود به تحقیق بپردازد.

کنگره ملی لیبی نیز در بیانیه‌ای حملات هوایی مصر به پایگاه‌های داعش در لیبی را محکوم کرد.

عوض عبدالصادق، معاون اول رئیس کنگره ملی لیبی اعلام کرد که دستور تشکیل نیروی مشترکی برای برقراری امنیت در منطقه سرت را داده است.

وی خلیفه حفتر را یک جنایتکار جنگی دانست که با شخصیت‌های نظام سابق برای انجام کودتایی در لیبی همپیمان شده است.

شورای مجاهدان درنه نیز اعلام کرد که به حمایت از اتباع مصری که در این شهر به سر می‌برند می‌پردازد و اقداماتی را اتخاذ می‌کند تا در معرض حملات قرار نگیرند.

این شورا حملات جنگنده‌های مصری را محکوم و اعلام کرد: این حملات سرپوشی برای توجیه دشمنی طرف‌های خارجی علیه کشور است.

این در حالی است که عبدالله الثنی، نخست وزیر لیبی نیز از شورای امنیت و جامعه بین‌الملل خواست تا به حمایت لجستیکی و نظامی از ارتش لیبی بپردازند و ممنوعیت ارسال سلاح برای ارتش را لغو کنند.

وی در اشاره به اعدام 21 مسیحی مصری به دست داعش گفت: تروریست هیچ جایگاهی ندارد و چنین اقداماتی بدون محاکمه باقی نخواهد ماند.

وی تاکید کرد: دولت لیبی بارها نسبت به خطر گروه‌های تروریستی هشدار داده است برای همین ما از همگان می‌خواهیم تا به حمایت از ارتش لیبی در مقابله با تروریست‌ها بپردازند.

از سوی دیگر سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر اعلام کرد که این کشور حق مشروع و قانونی خود در دفاع از شهروندانش در خارج را محقق می‌کند.

مراکش نیز اعلام کرد که تمامی پروازهای هوایی خود از و به لیبی را به حالت تعلیق درآورده است و همچنین جنگنده‌ها و هواپیماهای لیبی را از پرواز بر فراز آسمان مراکش به دلایل امنیتی منع کرده است.

به گزارش منابع مراکشی این اقدام به صورت موقت انجام شده است.

همچنین وزارت خارجه تونس از شهروندان این کشور خواست تا از سفر به لیبی خودداری کنند. همچنین از اقلیت‌های تونسی در لیبی خواست تا احتیاط لازم را بکنند و در صورت لزوم به کشور خود بازگردند.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =