ایرنا نوشت:

نخست وزیر ژاپن به دنبال آن است تا با تصویب قانونی همیشگی در پارلمان این کشور، اختیارات نیروهای نظامی ژاپن برای عملیات های برون مرزی را افزایش دهد.

به گزارش ایرنا، «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن روز سه شنبه بار دیگر اعلام کرد، کابینه وی به دنبال تصویب قانونی دائمی است که به نیروی های ویژه این کشور موسوم به «نیروهای دفاع از خود» اجازه می دهد بدون نیاز به مجوز پارلمان در عملیات های نظامی برون مرزی شرکت کند.

روزنامه تایمز ژاپن گزارش داد، اظهارات اخیر آبه موجب بروز اختلاف بیشتر بین حزب حاکم لیبرال دموکراتیک و همپیمان آن یعنی حزب «کمیتو» می شود.

بنا بر این گزارش، اگر قانون مدنظر «آبه» به تصویب پارلمان برسد، دولت ژاپن می تواند بدون اخذ مجوز از پارلمان این کشور نیروی نظامی خود را به عملیات های برون مرزی اعزام کند.

پیش از این، نیرو های نظامی ژاپن برای شرکت در هر عملیات نظامی باید مجوز قانونی موقت اخذ می کردند.

«آبه» که در جلسه کمیسیون بودجه مجلس اعلای ژاپن صحبت می کرد، گفت: ما در حال بررسی جزئیات چگونگی این طرح هستیم که این طرح یا قانون دائمی باشد یا ویژه.

وی تصریح کرد، برای تصویب چنین قانونی باید با حزب همپیمان خود رایزنی و همفکری کنیم.

پیش از این، کابینه شینزو آبه در اول جولای سال 2014 (10 تیرماه) با تفسیر بخشی از قانون اساسی ژاپن به نیروهای نظامی این کشور اجازه داد تا از حق خود برای شرکت در ترتیبات دفاع دسته جمعی استفاده کند.

حزب همپیمان دولت یعنی «کمیتو» نیز که نسبت به نقش نظامی ژاپن در تحولات بین المللی نظر محتاط تری دارد، با این قانون موافقت کرد تا نیروهای نظامی ژاپن بتوانند برای کمک به همپیمانان خود در ترتیبات دفاع دسته جمعی شرکت کنند.

کابینه ژاپن همچنین با تصویب این قانون می تواند دایره عملیات نیروهای نظامی این کشور در ماموریت های نیروهای حافظ صلح سازمان ملل را نیز گسترش دهد.

روزنامه ژاپن تایمز گزارش داد با وجود تصمیم کابینه ژاپن برای استفاده از حق دفاع دسته جمعی، دولت برای فراهم کردن زمینه قانونی این مسئله باید 10 قانون این کشور را تغییر دهد.

یکی از این قوانین، طرح مربوط به عملیات نیروهای نظامی ژاپن است که قرار است در اولین جلسه هفته آتی پارلمان این کشور از سوی دولت ارائه گردد.

حضور ارتش ژاپن در عملیات جنگی برون مرزی با مخالفت های گسترده مردمی و محدودیت های قانونی رو به رو است.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، اخیرا از داشتن یک «ارتش قدرتمند» سخن رانده و گفته این ارتش حق دارد در جنگ های بین المللی حضور داشته باشد.

طبق اعلام مقامات ژاپنی، این کشور در تلاش است محدودیت های قانونی در زمینه صادرات سلاح را نیز برداشته و به بهانه های مختلف از جمله گسترش فعالیت های اقتصادی، به جرگه صادرکنندگان تجهیزات جنگی بپیوندد و از قرار معلوم، آمریکا نخستین بازار ژاپن در این عرصه خواهد بود.

قانون اساسی ژاپن در سال 1947 تدوین و با فشار نظامیان آمریکایی ها به این کشور تحمیل شده است. طبق این قانون، ژاپن اجازه داشتن «ارتش» به معنی مصطلح آن را ندارد و در مقابل می تواند نیروهای محدود نظامی موسوم به «نیروهای دفاع از خود» داشته باشد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =